یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)

حوزه/ بختیاری، ارمغان انقلاب اسلامی بر ملت ایران را عدالت دانست و اظهار کرد: اگر ما عدالت را از انقلاب و نظام اسلامی جدا کنیم، دیگر آن انقلاب، اسلامی نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سید مرتضی بختیاری، در رادیو گفت‌گو، با اشاره به ۴۳ سالگی انقلاب اسلامی به تحولات دنیا در این مدت پرداخت و گفت: دنیای آن موقع بین دو قطب شرق و غرب در حال رقابت بود و بی رحمانه بین دین و دینداری تاخته می شد و دین مظلوم واقع شده بود و حتی در دانشگاه های دنیا تز دکتری با عنوان «دین، افیون ملت ها» نوشته می شد.

وی با اظهار بر اینکه انقلاب اسلامی که با عنوان انفجار نور مطرح است در آن ظلمت تاریخی به وجود آمد و قدرت سومی در جهان مطرح شد، افزود: انقلاب اسلامی خط بطلان روی تفکر ماتریالیستی و کمونیستی کشید و اعلام کرد می تواند انقلابی خودجوش و مردمی با الهام از مبانی دینی و مکتب اسلامی به وجود بیاید. این کار بزرگ در دنیا با رهبری امام عزیزمان محقق شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: انقلاب ما انقلاب قرآنی و اسلامی بود. این انقلاب در واقع انقلاب مستضعفین بود. این تحولاتی که در دنیا به وجود آمد به برکت شعار «الله اکبر» و احیای مبانی دینی و معارف قرآنی و اسلامی بود.

وی ارمغان انقلاب اسلامی بر ملت ایران را عدالت دانست و اظهار کرد: اگر ما عدالت را از انقلاب و نظام اسلامی جدا کنیم، دیگر آن انقلاب، اسلامی نیست. انقلاب اسلامی بر عدالت استوار است و عدالت اجتماعی یکی از ماموریت های اصلی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی است که باید در جامعه پیاده کند.

بختیاری افزود: مفهوم عدالت اجتماعی، برخورداری طبقات محروم و طبقات نیازمند از مزایای اجتماعی است که در حقیقت طلایه داران اصلی انقلاب بودند. از این جهت باید در تصمیماتی که در حوزه اجرا گرفته می شود، حتما عدالت اجتماعی محور باشد.

اگر در جامعه محروم می بینیم، جایی در تصمیم گیری ها می لنگد

وی با بیان اینکه انتظاری که مردم انقلابی ما از دست اندرکاران مسایل نظام دارند این است که تمام تصمیماتشان مبتنی بر اجرای عدالت اجتماعی باشد، گفت: عدالت اجتماعی طعم شیرینی دارد که هر جمعیتی آن طعم شیرین را بکشد، امکان ندارد از آن انقلاب جدا شود. بنابراین اگر ما در جامعه محروم می بینیم مشخص است که یک جایی در تصمیم گیری های ما می لنگد. از مسئولین درخواست دارم که مروری بر شعارهای انقلاب و بیانیه های امام خمینی و مقام معظم رهبری داشته باشیم و در برنامه های تصمیم گیری مان ملاک عمل قرار دهیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) متذکر شد: اگر عدالت اجتماعی در حکومت فراموش شود یقین بدانید که شعارهای انقلاب فراموش شده و ما از اصول انقلاب، عقب نشینی کردیم.

وی با اشاره به تشکیل کمیته امداد به دستور امام خمینی (ره) اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب در روز بیست و سوم بهمن ماه اولین نهادی که به دستور امام تشکیل شد، کمیته انقلاب اسلامی برای برقراری امنیت بود. دومین نهاد کمیته امداد بود. این کمیته دارای شخصیت حقوقی است که زیر نظر ولایت مطلقه ولی فقیه انجام وظیفه می کند. در آن شرایط سخت دغدغه امام (ره) در اجرای عدالت رسیدگی به وضعیت محرومین بود. آن موقعی که هنوز ساختارهای نظام به درستی ایجاد نشده بود، مدنظر امام این بود که برای شناخت محرومیت های مادی و معنوی باید یک مجموعه ای مسئولیت این کار را داشته باشد و به صورت ویژه به این عزیزان رسیدگی کند.

ماموریت اصلی کمیته امداد توانمند سازی است

بختیاری افزود: کمیته امداد تاسیس شد و در طول این ۴۳ سال یکی از ماموریت های اصلی اش حمایت از نیازمندان، حمایت از سالمندان و حمایت از کسانی است که صعب العلاج هستند و امکان درمان برایشان وجود ندارد. اکنون هم این ماموریت را داریم و از حوزه حمایت عبور کرده ایم و وارد حوزه توانمندسازی شدیم و ماموریت اصلی ما در کمیته امداد توانمند سازی است که کمک موثری به اجرای عدالت در کشور خواهد کرد.

وی گزارشی از عملکرد کمیته امداد داد و گفت: از سال ۱۳۷۳ تا پایان سال ۱۳۹۷ گزارشی از بحث اشتغال کمیته امداد تهیه شده است؛ به طوری که ۷۵۰ هزار خانوار در طول این مدت در مقوله اشتغال خودکفا شده اند و از کمیته امداد خارج شده اند و بر روی پای خودشان ایستاده اند و حتی تعدادی از این خانوارها خیر شده اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه در توانمند سازی سه رکن اشتغال، توانمند سازی و فرهنگ تعریف شده است، تصریح کرد: این سه رکن برای خیلی از خیریه های بزرگ کشورهای دیگر الگو شده است. در مراورات و تعاملاتی که داشتیم، تجربه انتقال کمیته امداد برایشان خیلی موثر بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha