جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میزگرد

حوزه/ میزگرد علمی_پژوهشی «ساختار نظام ولایی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب » به میزبانی مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان و همکاری گروه پویندگان دانش برگزار شد.

خانم عفت رمضانیان، مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان، در میزگرد علمی_پژوهشی «ساختار نظام ولایی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب»، با اشاره به عدم توانایی دشمن در ریشه کنی انقلاب، تحریف را ابزار جدید دشمن برای ضربه زدن به انقلاب معرفی کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دوران تحریف انقلاب توسط دشمنان، بیانیه گام دوم را صادر کردند، ایشان در این  بیانیه ابتدا به دستاورد های ۴۰ ساله انقلاب اشاره و در ادامه راهبردهای نظام اسلامی را  برای ۴۰ ساله دوم با توجه به نقاط ضعف و قوت ۴۰ ساله اول انقلاب طراحی نموده اند.

وی در ادامه با اشاره به  نظام انقلابی در بیانات مقام معظم رهبری به تبیین آن پرداخت و گفت: نظام انقلابی یک نظام ولایی و الهی است که طبق بیانات مقام معظم رهبری با خودسازی می توان بدان دست یافت. مردم ایران در سال ۵۷ به رهبری امام خمینی(ره) توانستند این نظام ولایی را به پیروزی برسانند، اما نظام سازی اولین قدم است. مقام معظم رهبری وظیفه مردم انقلابی ایران را در مسیر تشکیل حکومت جهانی امام زمان (عج) بعد از نظام سازی، حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی و صدور آن به تمام دنیا معرفی نموده اند. همچنین امام خامنه ای (مدظله العالی) انقلابی بودن مردم و مسئولان در گفتار و عمل را نقشه راه رسیدن به حکومت اسلامی اعلام نموده اند.

مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان در ادامه خاستگاه الهی نظام، رهبران شایسته نظام و مردم را سه ویژگی حکومت ولایی معرفی و از اساتید خواست به تبیین ابعاد حکومت ولایی بپردازند.

سید رضا حجازی به عنوان استاد ارائه کننده بحث، بیانیه گام دوم را نقشه راه معرفی معرفی و در رابطه با آینده سیاسی دنیا با توجه به بیاینه گام دوم انقلاب و آیات قرآن اظهار کرد: آینده سیاسی دنیا با توجه به آیه «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ... » متعلق به حکومت اسلامی است. برای رسیدن به حکومت اسلامی و پیاده سازی اسلام ناب محمدی باید نظام ولایی و رفتار انقلاب شکل بگیرد در کنار آن خودسازی صورت گیرد تا با تمدن سازی و صدور آن، جوامع آماده ظهور امام زمان (عج) شوند.  

وی ادامه داد: نظام ولایی، نظامی است که در یک جامعه مذهب محور شأنیت خود را از خداوند گرفته است. نظام الهی با خاستگاه الهی مشروعیت دارد، اما نقش مردم در این میان چیست؟  راهبرد نظام در نگاه به مردم، مردم سالاری دینی است. امام خمینی (ره) از ابتدای انقلاب خواستار اعمال نظر مردم در امور بود که تاکنون ۴۰ انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شده است.

خانم ملیحه فلاحیان، دومین استاد ارائه کننده میزگرد در تکمیل سخن حجازی گفت: نظام ولایی مطابق با فطریات بشری است و زمانی که چیزی مطابق با فطریات بشری باشد مردم هم بر آن صحه می گذارند و تأیید می کنند.

خانم آبیار، استاد حوزه و دانشگاه سومین استاد ارائه کننده میزگرد در ادامه صحبت اساتید به جایگاه مردم در نظام ولایی حکومت اسلامی پرداخت و گفت: مردم براساس فطرت عمل می کنند، اما گاهی موانعی جلوی فطرت را می گیرد، همان طور که مردم در زمان امام علی(ع) به خاطر وابستگی قبیله ای و ... مشروعیت امام را نپذیرفتند. در جمهوری اسلامی مردم از امام خمینی(ره) حمایت کردند؛ نظام اسلامی نظام امت و مردم است.

خانم فلاحیان مدیر جلسه نیز با اشاره به دو بخش اسلامیت و مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران دو مؤلفه مشروعیت و مقبولیت را داراست. انقلاب اسلامی ایران هنوز بر سر آرمان‌های خود باقی است و مردم  همچنان مدافع و حامی نظام هستند.

وی ادامه داد: طبق منویات مقام معظم رهبری راه بسیاری تا رسیدن به نظام اسلامی مدنظر مانده است. اجرای عدالت یکی از راه های رسیدن به جامعه آرمانی است؛ به همین خاطر بیانیه گام دوم را رهبر عظیم الشأن خطاب به جوانان نوشتند و فرمودند: جوانان باید تلاش کنند تا جامعه آرمانی تحقق یابد.

خانم عفت رمضانیان، مدیر مجتمع آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان هم در بخش دیگری از سخنان خود از اساتید خواست تا به تبیین رمز ماندگاری انقلاب اسلامی با همان ارزش ها و همان میزان مشارکت مردم بپردازند.

خانم زهرا آبیار هم گفت: انقلاب اسلامی ایران در مرحله جمهوریت است و هنوز به حداکثر آرمان خود نرسیده است. مردم در این انقلاب حضور پررنگی داشتند ضمن اینکه نظام از منبع فکری خود که اسلام ناب محمدی است تغذیه می کند، اما حفظ انقلاب اسلامی با حضور حداکثری مردم  بدون تدبیر و هوشمندی رهبر انقلاب اسلامی در فتنه و اتفاقاتی که بر علیه ایران طراحی شد به هیچ وجه ممکن نبود.

آقای حجازی نیز ضمن اشاره به فتنه هایی که انقلاب در طول ۴۲ سال گذشته تجربه و از سرگذرانده، به رمز ماندگاری انقلاب پرداخت و گفت: رهبران انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و امام خامنه ای در کنترل و خنثی سازی فتنه ها با تدبیر و مدیریت نقش اصلی را در ماندگاری این انقلاب را داشتند. مردم نیز با عمل به فرمایشات رهبران انقلاب دومین نقش را در حفظ نظام داشته اند. در یک جمله رهبر و مردم رمز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران هستند. البته برقراری عدالت و تأمین نیازهای اقتصادی مردم نقش مهمی در حفظ نظام دارد.

وی خاطر نشان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم جوانان باید وارد میدان عمل شوند و با روحیه انقلابی به کار و تلاش بپردازند تا ایران در میدان تمدن سازی هم به موفقیت دست یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha