سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
استاد عالی

حوزه/ استاد برجسته اخلاق در جمع بانوان طلبه گفت: حفظ خصوصیات زنانگی، تزریق آرامش به فضای خانه و پیشبرد امور تربیتی در خانه سه شأنی است که زن نباید از آن غافل شود و درصورتی که آن‌ها را به بهترین صورت پیش ببرد تحصیل او مشکلی ندارد در غیر اینصورت باید وقت خود را برای پرداختن به این امور متمرکز کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام مسعود عالی در برنامه‌ای که صبح امروز با موضوع اخلاق بندگی در حوزه علمیه خواهران حضرت آمنه(س) قم و با حضور جمعی از خواهران طلبه برگزار شد عنوان کرد: جوانی در نجف همه روزه از پدر پیر خود مراقبت می‌کرد به جز شب‌های چهارشنبه که به مسجد سهله می‌رفت، چند هفته به مسجد نرفت و اهالی مسجد علت غیبت او را از او پرسیدند، جوان گفت: یک شب چهارشنبه که به مسجد می‌آمدم امام زمان (عج) به من گفت برگرد و به پدرت رسیدگی کن. این شد که دانستم رسیدگی به پدرم ارجحیت دارد.

وی بیان کرد: شخصی نزد علامه طباطبایی رفت و از او دستور ویژه برای طی کردن راه سیر و سلوک تقاضا کرد، علامه از او پرسید متأهل هستی یا مجرد؟ مرد گفت مگر فرقی هم می‌کند؟ علامه گفت بله چیزی که برای مجرد ریاضت محسوب می‌شود ممکن است برای فرد متأهل گناه شمرده شود. مرد گفت متأهل هستم. علامه گفت برو به خانه‌ات و با اهل خانه مدارا کن که این ریاضت بزرگی است برای تو و تو را رشد خواهد داد.
این استاد اخلاق ادامه داد: شناخت مشکلاتی که مانع پیشرفت معنوی انسان می‌شود سخت نیست چرا که در یک قدمی او قرار دارد. گاهی یک تندخویی و دل شکستن تمام دعاها، گریه‌ها، عبادات و توسلات فرد را از بین می‌برد.
حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه برای مهار نفس باید مدتی برخلاف خواسته‌های نفسانی عمل کرد افزود: وقتی چیز ناخوشایندی از اطرافیان سر می‌زند نباید سریع از کوره در رفت به ویژه در تعامل با همسر، بلکه باید با سعه صدر با دیگران مواجه شد.
وی اذعان کرد: فضای اخلاقی باید بر خانه و بر روابط زوجین حاکم باشد نه فضای حقوقی، اینکه زن و مرد مدام در خانه از حقوق خود دم بزنند رابطه عمیق زن و مرد را خدشه‌دار می‎کند؛ اخلاق باید در روابط زن و مرد حکمفرما باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه مطرح کرد: خداوند در آیه 19 سوره نساء می‎گوید:« زن و شوهر با هم خوب معاشرت کنند و اگر چیز ناپسندی از طرف مقابل دیدند چه بسا انسان چیز ناپسندی می‌بیند ولی خیر کثیر او در همان است.»
حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: علامه محمدتقی جعفری جریانی تعریف کرد و گفت احساس می‌کنم هر عنایتی به من شده از همان جا شده. روزی با همسرم در خانه دعوایمان شد، صداها بالا رفت و رگ گردن‌ها برآمد، همانجا گرچه احساس می‌کردم حق با من است ولی به خود گفتم ما انسان هستیم بالاخره، خم شدم و دست همسرم را بوسیدم، همانجا احساس کردم ظرف وجودم بزرگ شد و از آن به بعد رابطه بین من و همسرم هم بسیار خوب شد.
وی با اشاره به ضرورت توجه به اعمالی که از انسان سر می‌زند تصریح کرد: امام علی(ع) فرموده است « انسان بداند که آخرت و ابدیت را خودش دارد می‌سازد، پس هر کاری می‌کند توجه کند چرا که بهشت و جهنم خود را با کارهایش می‌سازد.
این استاد اخلاق در پاسخ به سؤوال یکی از خواهران طلبه حاضر در جمع مبنی بر اینکه آیا تحصیل در حوزه علمیه برای بانویی که باید امور همسر و خانه را رسیدگی کند مشکل دارد یا نه عنوان کرد: نخستین شأن زن این است که یک زن باشد با تمام معیارهای زنانگی یعنی نجابت، لطافت، حیا، احساسات و ... و باید چه در مسیر تحصیل و چه در مسیر اشتغال خصوصیت‌های زنانگی خود را حفظ کند.
حجت‌الاسلام عالی دومین شأن زن را تزریق آرامش به فضای خانه برشمرد گفت: زن باید با خصوصیات و لطافت‌هایی که دارد محور آرامش خانه باشد و آرامش را به همسر و فرزندان خود هدیه دهد.
وی اذعان کرد: سومین شأن زن این است که محور تربیت باشد و بداند که این کار از پدر خانواده بر نمی‌آید. زن اگر محور آرامش و تربیت در خانه باشد شکی نیست که می‌تواند به تحصیل بپردازد و یا در عرصه مشاغلی که در شأن بانوان است فعالیت داشته باشد.
استاد برجسته حوزه علمیه ضمن انتقاد به برخی شرایط‌ اشتغال که بانوان را از صفت‌های زنانگی دور می‌کند گفت: زنان توجه داشته باشند که برای اشتغال به سراغ کارهایی که مردانه هستند، با صفات زنانگی مطابقت ندارند و آنان را از صفات و لطافت‎های زنانگی دور می‌کند نروند.
حجت‌الاسلام عالی تصریح کرد: زن خوب خانه بودن برای بانوان واجب عینی است چون جایگزینی برای آنان وجود ندارد ولی تحصیل علوم دینی واجب کفایی است و اگر نتوانست این مسیر را طی کند افراد دیگری هستند که جای او را پر کنند.

وی در پاسخ به سؤوال یکی دیگر از حاضران در جمع مبنی بر اینکه «چگونه می‌توان بر فکر خود کنترل داشت؟» بیان کرد: کنترل فکر مسئله سختی است، اگر انسان می‌خواهد چنان قوی شود که بتواند حتی فکر خود را مهار کند باید ابتدا اعضا و جوارح ظاهری خود مثل چشم و گوش و ... را کنترل کند تا ابتدا اراده‌اش قوی شود سپس به کنترل فکر و خیال خود بپردازد.

313/61پ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha