یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حمید ملکی

حوزه/رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: در دوره ای که دغدغه دلسوزان نظام، کارآمدی یا ناکارآمدی نظام اداری است، برخی از نهادها و سازمان ها دچار اختلال در کارآمدی شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمدتقی دشتی امروز در آیین رونمایی «طرح جامع خانواده» که در سالن جلسات این مرکز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، طی سخنانی به موضوع اختلال در کارآمدی ساختارها اشاره کرد و افزود: پس از طرح موضوع کارآمدی و مطالبه رسمی آن از نهادهای حاکمیتی از سوی رهبر معظم انقلاب موضوع کارآمد سازی از سال ۹۶ در ابعاد گوناگون آن به‌عنوان یک دغدغه در مرکز پژوهشی مبنا دنبال شده است.

این محقق در ادامه تأکید کرد: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی باید مجاهدانه با موضوع ناکارآمدی اداری مواجه شد تا آنکه این حَربه را از دشمن بگیریم.

دشتی با بیان اینکه برخی نهادها درواقع دچار اختلال در کارآمدی هستند، گفت: مرکز پژوهشی مبنا راهکارهای شناختی عبور از بحران ناکارآمدی را احصا و آماده ارائه راهکارهای شناختی نهادی و سازمانی است.

وی با بیان این‌ که در رویکرد مطالعات شناختی عموم مسائل در ارتباط با یکدیگر بررسی می‌شوند، اظهارکرد: مرکز پژوهشی مبنا، تحقیقات پژوهشی مسئله محور و راهبردگرای خود را با حضور پژوهشگران و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه نخبگانی وسیع حوزوی و دانشگاهی دنبال می‌کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا به دایره وسیع برگزاری جلسات و حلقه‌های پژوهشی، برپایی هیئت‌های اندیشه‌ورز و پیگیری مصاحبه‌های نخبگانی و اخذ نظرسنجی نخبگانی برای پیش برد پژوهش اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون ۵۰ مسئله دینی و فرهنگی را به‌ صورت کامل و با روش ابداعی و نوین مکث پیگیری و نیز راهبردها و راهکارهای عملیاتی را برای حل مسائل پیرامونی آن ارائه کرده است.

وی افزود: نهاد دین، نهاد خانواده، نهاد تعلیم و تربیت، نهاد رسانه و نهاد نهادها یعنی دولت، نظام اداری کشور باید کارآمد سازی شود؛ بر این مدار در حوزه چیستی و چگونه روش‌ها مرکز پژوهشی مبنا، روش کارآمدی سازی نظام اداری کشور را از رهگذر مراکز علمی و پژوهشی را آماده و در قالب یکی از راهبردهای اجرایی و نه شعاری در اختیار نهادها و مدیران قرار داده‌ایم.

دشتی به ارتباط و تعامل مستمر مرکز پژوهشی مبنا با ۲۰ نهاد حاکمیتی نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: در خصوص این مجموعه‌ها گزارش‌های پژوهشی و راهبردی اجرایی ارائه کرده‌ایم که بعضاً در قم و تهران در حال اجرا است.

وی ادامه داد: اجماع سازی نخبگانی، گفتمان سازی عمومی و اجرای طرح جامع تحول بنیادین نظام جامع اداری به‌منظور تحقق انقلاب اداری – سازمانی در ایران از مهم‌ترین محوری‌های تحقق حذف ناکارآمدی از نظام اداری است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌ که مرکز مبنا در حل مسائل، پژوهش‌های خود را تا مرحله شرح وظایف نهادی دنبال کرده است، اظهار کرد: مرکز پژوهشی مبنا تاکنون نظام واره آسیب‌های دینی و فرهنگی، نظام واره مردم‌سالاری دینی و نظام واره حوزه و روحانیت را ترسیم کرده است.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha