پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مهدی حائری تهرانی

حوزه/ نهضت امام خمینی(ره) در نظر ایشان مهم و لازم بود و خودشان از فعالان و همگامان با شهیدان بهشتی، قدوسی، ربانی شیرازی و دیگر شخصیت ها به شمار می رفت.

خبرگزاری حوزه،| آن چه مرحوم آیت الله شیخ مهدی حائری تهرانی را از دیگر علمای معاصرش ممتاز می کند، دامنه وسیع خدمات عام المنفعه ایشان است که تاسیس بیمارستان، مساجد متعدد در تهران، مدارس و دانشگاه در قم، مشهد و تهران، احداث حدود  500  واحد مسکونی برای محرومین، ایجاد صندوق های قرض الحسنه و بنیاد ازدواج کشور در مشهد نمونه هایی از آن است.

این مجتهد خدمتگزار سال ۱۳۰۴ش در بیت دانش و تقوا در نجف اشرف به دنیا آمد. پدرش آیت الله شیخ عباس تهرانی از شاگردان آقاضیا عراقی و میرزا محمد تقی شیرازی در نجف بود که بعدها به ایران آمد و همکاری نزدیکی با مرحوم شیخ عبدالکریم حائری داشت.

شیخ مهدی پس از طی مقدمات حوزه از نزد پدر، در تهران وجود آقایان شیخ محمد حسین زاهد، میرزا مهدی آشتیانی و سید صدرالدین جزایری را مغتنم شمرد و علم آموخت. در مدت حضورش در تهران همچنین موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشکده الهیات شد.

او پس از آن به قم و نجف اشرف هجرت نمود که ثمره آن نیل به مقامات اجتهاد و مقامات اخلاقی بود.

در قم از حضرات آیات بروجردی، امام خمینی  و به طور خصوصی از علامه طباطبایی حدود ۷سال و در نجف اشرف از حضرات آیات سید جمال الدین گلپایگانی و سید عبدالهادی شیرازی مستفیض شد.

فعالیت سیاسی

نهضت امام خمینی در نظر ایشان مهم و لازم بود و خودشان از فعالان و همگامان با شهیدان بهشتی، قدوسی، ربانی شیرازی و دیگر شخصیت ها به شمار می رفت. صدور اعلامیه، امضای بیانیه ها در دفاع از امام خمینی محکومیت اقدامات رژیم پهلوی و نیز چاپ و تکثیر اطلاعیه های امام خمینی گوشه ای از کارنامه مبارزاتی ایشان است.

آثار قلمی

شیخ مهدی در خلق آثار علمی نیز موفق بود و توانست آثاری چون تاریخ علوم قرآن، تاریخ ادیان، تاریخ فلسفه، اصول عقاید و آفریدگار جهان، راز خوشبختی، یک دور فقه و یک دوره اصول را از خود به یادگار بگذارد.

خدمات اجتماعی

خدمات اجتماعی و عام المنفعه این عالم خدمتگزار به حدی وسیع و جامع بود که ذکر تمام آنها در این جا سبب اطناب میشود. مسجد، مدرسه، بیمارستان، کتابخانه، صندوق قرض الحسنه، بنیاد ازدواج و کمک به افراد نیازمند نمونه هایی از باقیات الصالحات و خدمات ماندگار ایشان بود.

وفات غمناک

آن مرحوم سرانجام در سال ۱۳۷۹ش براثر سکته قلبی دار فانی را وداع نمود. پیکرش پس از اقامه نماز توسط آیت الله سید شیرازی در قبرستان شیخان قم دفن شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha