جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بورس

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چین دست آمریکایی ها را از جیب اروپایی ها در آورد

چین تنها کشوری بود که در سال ۲۰۲۰ و علیرغم شیوع ویروس کرونا توانست حجم  صادرات و واردات خود با اتحادیه اروپا را افزایش داده و با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین شریک تجاری این اتحادیه بدل شود. بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورو استار، این اتحادیه در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۶۵.۶ میلیارد دلار از چین واردات داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۵.۶ درصد افزایش داشته است. صادرات این اتحادیه به چین نیز ۲.۲ درصد رشد کرده و به ۲۴۵.۹ میلیارد دلار رسیده است. در همین زمان تجارت اتحادیه اروپا با آمریکا که به صورت سنتی بزرگ‌ترین شریک تجاری این اتحادیه به شمار می‌رود، کاهش چشمگیری داشته است. واردات این اتحادیه از آمریکا در سال  ۲۰۲۰، ۱۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشته و صادرات اتحادیه اروپا به آمریکا هم ۸ درصد پایین آمده است. بنابراین آمریکا دیگر نخستین مقصد و شریک تجاری اتحادیه اروپا نیست و حالا چین جایگزین آمریکا شده است. شیوع ویروس کرونا تجارت جهانی را مختلف کرده به گونه‌ای که هم اتحادیه اروپا و هم حوزه یورو کاهش ۱۰ درصدی صادرات و واردات را تجربه کرده‌اند. البته دفتر آمار اتحادیه اروپا می‌گوید که روند تجارت کشورهای عضو این اتحادیه با دیگر کشورهای جهان رو به بهبود است.

ایران به جمع تراکتوری های جهان پیوست

ابوالفتح ابراهیمی مدیرعامل مجتمع تراکتورسازی ایران در برنامه تهران ۲۰ با موضوع شکوفایی اقتصاد در شرایط تحریم، بیان کرد: تراکتورسازی از دو منظر صنعتی و کشاورزی قابل ارزیابی است. در کشاورزی، تمام مکانیزاسیون وابسته به تراکتور است و کشاورزی بدون تراکتور مانند زندگی بدون آب است. او افزود: از بُعد صنعتی، تراکتور یک خودرو است و می‌توان گفت که تراکتورسازی از دو خودرو ساز مطرح کشور نیز بزرگتر است و با بسیاری از قطعه سازان کشور در ارتباط هستیم. تکنولوژی ما در سطح متوسط است، تکنولوژی که در اروپا استفاده می‌شود وابسته به GPS است، ولی در کشور ما کاربردی ندارد. ابراهیمی ادامه داد: جزو ۱۰ کشور برتر جهان در تولید تراکتور هستیم، چون از صفر تا صد آن در داخل تولید می شود. با توجه به اینکه از آفریقا تا آمریکای لاتین، از تکنولوژی مشابه ایران استفاده می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای نیز در بحث صادرات تراکتور داریم. بحث امنیت غذایی نیز مسئله بسیار مهمی است که نقش تراکتورسازی در آن، قابل چشم پوشی نیست. او اظهار کرد: بعد از تشدید تحریم ها، مجموعه شرکت‌های ما تصمیم به مقابله با آن‌ها گرفتند. زمانی که تحریم‌ها تشدید شد تولید و صادرات ما نیز افزایش پیدا کرد که منجر به خودکفایی در این زمینه شد. با داخلی سازی تمام قطعات مهم، هم اکنون صادرکننده آن‌ها شده ایم. او در پاسخ به انتقادات مربوط به کمبود توزیع تراکتور در داخل کشور گفت: ما فقط تولید کننده هستیم و توزیع تراکتور مربوط به مکانیزاسیون جهاد کشاورزی است، ضمن اینکه، تراکتورهای صادراتی با تراکتورهای داخلی متفاوت است و کشور سفارش دهنده، نوع خاصی از تراکتور سفارش می‌دهد و همچنین تراکتورهای صادراتی توسط شرکت‌های خصوصی تولید می‌شوند و تراکتورسازی فقط مونتاژ آن‌ها را انجام می‌دهد. ابراهیمی گفت: علت گران شدن تراکتور این است که قیمت مواد اولیه و قراضه، چند برابر شده است. وزارت جهاد با همکاری بانک کشاورزی، ۸۰ درصد از قیمت تراکتور را اقساط ۵ ساله در اختیار کشاورز قرار می‌دهد. از زمان ثبت نام تا تحویل تراکتور، یک ماه زمان می‌برد، اما این که برخی افراد در صف دریافت تراکتور منتظر می‌مانند، مربوط به جهاد کشاورزی می‌شود که بنابر سیاست‌های پرداخت وام و اعتبارات، اولویت بندی می‌کند که چه افرادی به تراکتورسازی معرفی شوند. او در پایان گفت: در سال جهش تولید، ۲۰ درصد بیشتر تولید کرده ایم و توان تولید بیشتر را هم داریم به شرط این که بازار کشش آن را داشته باشد. شرکت تراکتورسازی به ارزش‌های شهدا پایبند است و روحیه جهادی خود را حفظ کرده است.

پایان کار بورس قرمز شد

در پایان کار امروز بازار سهام شاخص کل با افت ۱۱هزار و ۴۷۶واحدی (۰۰.۹درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۵هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ هم وزن ۰.۱درصد رشد کرد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس حدود ۶هزار و ۱۴۰میلیارد تومان رسید. بیش از ۸۵۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از یک درصد ۱۵۵نماد و افت بیش از یک درصد ۴۰۳نماد را شاهد بودیم.

آمریکا از  تحریم‌های انصارالله عقب نشینی کرد

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا به شمار می‌رود روز سه‌شنبه در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که تحریم‌های که ذیل عنوان «مقابله با تروریسم» علیه جنبش انصارالله یمن وضع شده است را لغو می‌کند. اوفک در ادامه توضیح داده است که لغو تحریم‌های دارای عنوان «مقابله با تروریسم» علیه جنبش انصارالله یمن، در پی اقدام وزارت امور خارجه آمریکا برای خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی [از نظر وزارت خارجه آمریکا] در روز ۱۶ فوریه (۲۸ بهمن‌ماه) انجام گرفته است. روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که وزارتخانه تحت امرش روز سه‌شنبه ۱۶ فوریه (امروز) نام جنبش انصارالله یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی (از نظر وزارت خارجه آمریکا) خارج خواهد کرد.

فرانسه گوگل را جریمه کرد

دفاتر شرکت گوکل در ایرلند و فرانسه توافق کردند تا به خاطر تخلف در رتبه بندی هتل‌ها ۱.۳۴ میلیون دلار جریمه به دولت فرانسه بپردازند. بنا به اعلام وزارت اقتصاد فرانسه و سازمان مبارزه با کلاهبرداری این کشور گوگل از سال ۲۰۱۹ نحوه رتبه بندی هتل را اصلاح کرده است. این شرکت متهم است که برای خود یک ساختار رتبه بندی هتل‌ها ایجاد کرده و دولت فرانسه می‌گوید فقط دولت‌ها اجازه رتبه‌بندی هتل‌ها را دارند. در دسامبر سال گذشته هم گوگل به خاطر نقض قوانین مربوط به سقف بازدید کوکی‌ها توسط کمیسیون ملی آزادی و انفورماتیک فرانسه ۱۲۱ میلیون دلار جریمه شده بود. این سازمان اعلام کرد که این حجم جریمه که علیه گوگل اعمال شده است در تاریخ فعالیت این سازمان بی‌سابقه بوده است. بیشترین جریمه‌ای که پیشتر این کمیسیون ملی فرانسه اعمال کرده بود بیش از ۶۰ میلیون دلار بود که دوباره علیه گوگل و به خاطر نقض قوانین حریم خصوصی در اتحادیه اروپا اعمال شده بود.

نفت تگزاس یخ زد

به دنبال سرمای ناگهانی هوا که چاه های نفت در تگزاس، بزرگ ترین ایالت تولیدکننده نفت در آمریکا را تعطیل کرد، قیمت نفت در نزدیکی بالاترین رقم ۱۳ ماه گذشته در نوسان است اما توافق بر سر دستمزد کارگران نفتی در نروژ که از یک توقف تولید نفت در اروپا جلوگیری کرد، مانع از کاهش بیشتر قیمت ها شد. پس از حملات یمن به عربستان، قیمت نفت بالا رفت زیرا بار دیگر نگرانی در مورد عرضه نفت عربستان را افزایش داد، در عین حال، خوش بینی در مورد تاثیر واکسیناسیون بر ترمیم اقتصادی جهان نیز از عوامل تقویت کننده قیمت نفت بود. هر بشکه نفت خام امریکا با ۴۰ سنت افزایش ۵۹.۷۸ دلار فروخته شد. نفت برنت با کاهش ۷ سنتی ۶۳.۲۳ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت دیروز به بالاترین قیمت از ژانویه ۲۰۲۰ رسیده بود. سرمای هوا سبب شد تا چاه های نفتی  و پالایشگاه ها در تگزاس تعطیل شود و این امر باعث شد تا محدودیت هایی برای اپراتورهای خط لوله گاز طبیعی و نفت اعمال شود. این اقدامات حدود ۴ میلیون منزل مسکونی و تجاری را در آمریکا در خاموشی فرو برد. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقریبا روزانه۴.۶ میلیون بشکه نفت در تگزاس تولید می شود و در این ایالت ۳۱ پالایشگاه در حال فعالیت است که بیشتر تعداد در میان ایالت های آمریکا را به خود اختصاص داده است. برخی از بزرگ ترین پالایشگاه های آمریکا در این ایالت است. از عواملی که باعث شد قیمت در اروپا محدود شود، توافق اتحادیه کارگری «ساف» نروژ با دولت این کشور بر سر دستمزد کارگران نفتی بود که مانع از اعتصاب آنها در پایانه بارگیری نفت مونگستاد و تعطیلی میادین بزرگ نفت و گاز این کشور شد.

ایران‌خودرو دست به حراج زد

۶ محصول ایران‌خودرو در سیزدهمین فروش فوق‌العاده عرضه می شود.گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای تامین نیاز مشتریان به خودروهای پرمتقاضی، سیزدهمین مرحله از فروش فوق‌العاده خود را از فردا چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه به مدت سه روز به اجرا می‌گذارد. در این طرح، ۶ محصول ۲۰۶ صندوق‌دار، پژو پارس بنزینی، سمند ال‌ایکس، سورن پلاس، رانا پلاس و دنا پلاس با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه می‌شود.

تورم آمریکا بدون تغییر ماند

متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در چهار ماهه اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش مواد غذایی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم این بخش به ۳.۸ درصد رسیده است. پس از آن نیز مراقبت های درمانی با تورم ۲.۹ درصد قرار گرفته است.  از سوی دیگر اما بیشترین عامل کاهشی نرخ تورم آمریکا در ماه فوق مربوط به گروه انرژی بوده است که تورم منفی ۸.۶ درصدی برای آن به ثبت رسیده است. پس از آن نیز بخش حمل و نقل با منفی ۳.۷ درصد قرار دارد.  از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات گروه اقلام انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه ژانویه به ۱.۳ درصد رسید که نسبت به ماه قبل خود ۰.۱ درصد کمتر است. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم آمریکا در این ماه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسید. متوسط نرخ تورم در بازه زمانی ۱۹۱۴ تا ۲۰۲۰ معادل ۳.۲۱ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به تورم ۲۳.۷ درصدی ژوئن ۱۹۲۰ و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۵.۸ درصدی ژوئن ۱۹۲۱ بوده است. در مدل جدید سیاست گذاری فدرال رزرو، اجازه داده خواهد شد تا برای تقویت رشد اقتصادی و تزریق نقدینگی لازم به بازارها، نرخ تورم از سطح دو درصدی هدف گذاری شده قبلی عبور کند اگر چه طبق گفته جروم پاول- رئیس بانک مرکزی آمریکا، اجازه فاصله گرفتن بیش از حد تورم از سطح دو درصدی داده نخواهد شد. پس از ۱۲ سال رشد مثبت متوالی، رشد اقتصادی آمریکا تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها در سال ۲۰۲۰ منفی شد. 

آمریکا باز هم بی‌بی را منتظر گذاشت

جن ساکی در نشست روز سه‌شنبه خود بار دیگر با این سوال مواجه شد که آیا بایدن قصد ندارد با بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تماس بگیرد. وی افزود: نخستین تماس رئیس جمهوری با سران منطقه با نخست وزیر نتانیاهو خواهد بود اما تاریخ دقیقی برای شما ندارم. سخنگوی کاخ سفید با یادآوری اینکه این تماس به زودی انجام خواهد شد، اظهار کرد: ما با اسرائیل رابطه مهم امنیتی استراتژیک داریم. از این رو تیم ما درگیر گفت‌وگوی مداوم در بسیاری از سطوح با اسرائیلی‌ها است. ساکی درباره سعودی هم گفت: ما از ابتدا روشن کردیم که ما می‌خواهیم روابط خود را با عربستان سعودی دوباره ارزیابی کنیم. ضمن اینکه به یاد داشته باشید همتای رئیس جمهوری ملک سلمان است نه محمد بن سلمان. وی در عین حال از زمان تماس با مقامات سعودی هم اظهار بی اطلاعی کرد. سخنگوی کاخ سفید با حمایت از سعودی در دفاع از خود در برابر آنچه تهدیدهای منطقه نامید، اضافه کرد: آنها نیازهای بسیار مهمی برای دفاع از خود دارند و ما همچنان در مواردی اختلاف نظر داریم و نگرانی داریم. ساکی تصریح کرد: این قطعا یک تغییر از رویکرد دولت قبلی است. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله راکتی روز گذشته در اربیل عراق هم خواستار تحقیق درباره عاملان آن شد و در عین حال حق آمریکا را برای پاسخ به آن محفوظ دانست. ساکی که هیچ اشاره‌ای به چرایی حضور نیروهای آمریکایی با وجود اعتراف چندین باره جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای اشتباه بودن رای برای حمله به عراق نکرد، این مطلب را مطرح کرد. وی پس از آنکه بیانیه شامگاه گذشته وزارت خارجه آمریکا درباره حمله راکتی به اربیل عراق را تکرار کرد، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا اقدام تلافی‌جویانه‌ای خواهد داشت، گفت: همیشه رئیس جمهوری ایالات متحده، این حق را برای دولت خود محفوظ می‌دارد که به موقع  و به شیوه انتخابی خود پاسخ دهد. سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: اما ما منتظر می‌مانیم ابتدا نتیجه تحقیقات روشن شود پیش از اینکه اقدامات اضافی انجام دهیم که واضح است اطلاعیه‌های مربوطه به شما می رسد. ساکی اضافه کرد: بدیهی است که دیپلماسی در این دولت در اولویت است و چیزی است که در مرکز تعامل ما با شرکای جهانی در سراسر جهان است و مطمئناً این تماس‌ها گواه آن است. وی تصریح کرد: با این حال، (پاسخگو کردن) همیشه بخشی از استراتژی ما خواهد بود.

ایوالا بر کرسی ریاست تجارت جهانی تکیه زد

این نهاد دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نمایندگان ۱۶۴ کشور، «انگوزی اوکونجو ایوالا» ۶۶ ساله را بعنوان مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی انتخاب کردند. ایوالا نیز در بیانیه ای گفت که اولویت اصلی وی پرداختن به تبعات اقتصادی و بهداشتی شیوع کرونا و «اجرای سیاست هایی است که برای راه اندازی مجدد اقتصادی جهانی به آن نیاز داریم.» ایوالا سابقه وزارت دارایی نیجریه را در کارنامه خود دارد و ۲۵ سال نیز در بانک جهانی فعالیت کرده است. وی تابعیت دوگانه آمریکا و نیجریه را دارد. انتخاب وی پس از آن نهایی شد که "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا از ریاست وی برای سازمان تجارت جهانی حمایت کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا با انتخاب ایوالا مخالف بود. ترامپ بارها سازمان تجارت جهانی را به رفتار غیرمنصفانه با آمریکا متهم کرده و برخلاف نظام و قوانین این سازمان جنگی تجاری را با چین آغاز کرد. وی همچنین تهدید کرده بود که آمریکا را از این نهاد بین المللی خارج خواهد کرد.

رانت‌ ارز۴۲۰۰ تومانی حذف شد

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت ۷ اصلاح مورد تأکید مجلس را دراصلاحیۀ بودجه مدنظر قرار داد، رانت‌ ارز۴۲۰۰ حذف شد؛ کسری بودجه کاهش پیدا کرد و دست‌درازی به منابع صندوق توسعه محدود شد.محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توییتر خود مطلبی درباره لایحه بودجه  ۱۴۰۰ منتشر کرد. قالیباف نوشت: «دولت ۷ اصلاح مورد تأکید مجلس را دراصلاحیۀ بودجه مدنظر قرار داد. رانت‌ ارز۴۲۰۰ حذف شد؛ کسری بودجه کاهش پیدا کرد و دست‌درازی به منابع صندوق توسعه محدود شد. امیدوارم کمیسیون تلفیق درتعامل با دولت اصلاحات بیشتر را دنبال کند. هدف مجلس، هدایت دولت به سمت مطلوب برای تامین منافع مردم است.»

شایعه بنزینی تکذیب شد

قیمت گذاری بنزین همواره از موضوعات مهم برای افکار عمومی به شمار می رود؛ از همین رو هر شایعه ای در این مورد که در فضای مجازی مطرح می شود بسرعت منتشر شده و فضای جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. در آخرین نمونه، روز دوشنبه شایعاتی مبنی بر برگزاری جلساتی با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برای افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی دست به دست شد. در پی انتشار این شایعات با موضوع برگزاری نشست فی مابین دو  شرکت یادشده درخصوص پیشنهاد افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی، خبرنگار ایرنا از روابط عمومی این شرکت کسب اطلاع کرد. بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران‌، به تازگی هیچ نشستی بین این شرکت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار نشده و خبر مربوطه قویاً تکذیب می‌شود. نکته مهمتر آن است که اساساً مباحث مربوط به قیمت‌گذاری فرآورده های نفتی اصلی نظیر بنزین و گازوئیل، در حیطه وظایف و اختیارات هیأت وزیران و مجلس شورای اسلامی بوده و این شرکت به عنوان یک دستگاه اجرایی، صرفاً مجری قوانین مصوب ابلاغی است. بنابر این ارائه هرگونه پیشنهاد در ارتباط با تغییر قیمت فرآورده های نفتی، خارج از چارچوب مسؤولیت‌ و اختیارات این شرکت است.

همتی از «کهربا» رونمایی کرد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از کهربا گفت: راه اندازی این سامانه که قابلیت بالای امنیتی در تبادلات مالی دارد، از این پس این نرم افزار دغدغه‌های امنیتی را از بین می‌برد و برای تبادلات مالی بین المللی امن‌ترین درگاه است. رئیس بانک مرکزی گفت: در کشور ما ورود این کارت‌ها هزینه زیادی داشت، اما با راه اندازی کهربا تمامی خدماتی که این کارت‌ها ارائه می دهند افراد می توانند از طریق تلفن همراه هوشمند خود با نزدیک کردن به دستگاه های پرداخت از حالت استفاده از کارت فیزیکی مستثنی شوند. وی افزود: استانداردهای EMV که مخفف یورو پی، مسترکارت و ویزای است ازین پس با سامانه "کهربا" و از طریق أپ به روی تلفن همراه عموم مردم می توانند امور پرداختی خود را انجام دهند، اما این به معنی حذف کارت بانکی نیست. وی افزود. حملات SKIMMING که این روزها در هک و تخلیه حساب‌های بانکی رواج پیدا کرده با وجود این سامانه و خدمات نوین کاهش پیدا خواهد کرد. همتی گفت: ما در بانک مرکزی و در نظام پرداخت سه تصمیم را دنبال می کنیم که رفاه و سهولت کار مردم در امور بانکی، امنیت و حساب‌های مردم و در آخر اینکه ما بتوانیم با روش‌های پولشویی تقلب مبارزه کنیم. وی ادامه داد: با این روش مردم راحت‌تر خرید خود را در دوران کرونا انجام می دهند. همتی ادامه داد: ما می‌توانستیم با روش توسعه متوازن کار را شروع کنیم، اما چون زمان یکپارچگی مشخص نبود، به شکل غیر متوازن و از طریق بانک‌هایی که آماده بودند کار را شروع کردیم و تا ۶ ماه آینده روش‌های پرداخت در کشور به حد مطلوبی خواهد رسید. رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: با این روش به شبکه پرداخت بین المللی وصل می شویم و  دیگر کارت‌های هوشمند برای دریافت خدمات بین المللی حذف می شوند. همتی تصریح کرد: با این روش بساط تقلب، پولشویی و شرط بندی جمع می شود و ۵۰۰ هزار کارت بانکی که در این زمینه‌ها فعال بودند با همکاری دستگاه قضایی از شبکه خدمات بانکی حذف کنیم. رئیس بانک مرکزی در پایان گفت: ما با این حرکت شبکه پرداخت را بروز میکنیم تا خدمات بهتر شود.

پای خودرو به بروس باز شد

در راستای بررسی طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی، عرضه خودرو در بورس کالا با اکثریت آرا در کمیسیون صنایع به تصویب رسید. پیش از این علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت عنوان کرده بود عرضه خودرو در بورس از دستور کار مجلس خارج شده با این حال به گفته علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون ورود خودرو به بورس کالا مورد تایید تمامی اعضای کمیسیون صنایع قرار گرفته است. طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که قرار است سه‌شنبه هفته جاری در کمیسیون صنایع نهایی شود، طرحی متعلق به مجلس دهم بود که حالا نمایندگان مجلس یازدهم با تغییراتی، این طرح را در دستور کار دارند. طرح یاد شده در مجلس دهم مصوب شد اما با مخالفت شورای نگهبان بر سر بند واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی در این دور از مجلس به سرانجام نرسید. حالا نیز فروش خودرو در بورس کالا به‌عنوان مهم‌ترین بند طرح ساماندهی خوانده شده که به‌رغم مخالفت دولت ظاهرا مجلس در اجرای آن اصرار زیادی دارد. پیش از این برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع با ادعای رشد قیمت خودرو با بند عرضه این محصول در بورس کالا مخالفت کرده بودند. با این حال روز یکشنبه طرح یاد شده به تصویب اکثریت نمایندگان حاضر در کمیسیون رسیده است. اما در شرایطی علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» از تصویب بند اول طرح ساماندهی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا خبر داده که وی در اظهاراتی به این نکته اشاره کرده که کمیسیون صنایع مجلس با آزادسازی قیمت‌ خودرو موافق نیست و خیلی سخت است که آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد. وی در مورد دلیل مخالفت با آزادسازی تاکید داشته با وجود تقاضای کاذب احتمال افزایش تنش با آزادسازی قیمت‌ها وجود دارد که باعث می‌شود قیمت‌ها از آنچه امروز در حاشیه بازار شاهد هستیم نیز فراتر رود. همچنین ممکن است بین خودروسازان رقابت کاذب ایجاد شده و قیمت‌ها افزایش یابد. بنابراین آزادسازی قیمت‌ها به جای حل مشکل تنش ایجاد خواهد کرد. وی در مورد ادامه فعالیت شورای رقابت نیز گفته است در صورت آزادسازی قیمت‌ها شورای رقابت نمی‌تواند در قیمت‌گذاری ورود کند و وزارت صمت به‌عنوان متولی بازار را مدیریت می‌کند. جدی در ادامه افزوده اگر قرار است قیمت‌گذاری انجام شود، نظر برخی از اعضای کمیسیون صنایع بر این است که قیمت‌گذاری در شورای رقابت باشد و نظر عده دیگری نیز قیمت‌گذاری در وزارت صمت و سازمان حمایت است که باید دید کدام یک تصویب خواهد شد. این عضو کمیسیون صنایع در شرایطی از عدم توافق نمایندگان مجلس بر سر قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت خبر داده که مشخص نیست مصوبه عرضه خودرو در بورس کالا قرار است با چه کیفیت و شرایطی از سوی نمایندگان مجلس اجرا شود. پیش از این نیز نمایندگان کمیسیون صنایع مصوب کرده بودند که شورای رقابت قیمت اولیه خودرو را مشخص کند و بعد خودرو در بورس کالا عرضه شود که این بند با مخالفت مدیران بورس روبه‌رو شد. حالا نیز در شرایطی فروش خودرو در بورس مصوب شده که نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از حضور شورای رقابت یا سازمان حمایت در پروسه قیمت‌گذاری سخن می‌گوید. آنچه مشخص است فروش خودرو در بورس همراه با مکانیزم عرضه و تقاضا انجام می‌شود و این نوع مکانیزم هیچ نوع قیمت‌گذاری دستوری را برنمی‌تابد با این حال نایب رئیس کمیسیون صنایع فروش خودرو در بورس کالا را در کنار قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین شورای رقابت قرار داده است. به این ترتیب بعید نیست مجلس باز هم از مسیر قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا منحرف شده و یک‌بار دیگر نهادهایی همچون شورای رقابت یا سازمان حمایت را ملزم به قیمت‌گذاری اولیه در کنار فروش خودرو در بورس کالا کند.

نفت سنگین ایران گران شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته پنج دلار و ۱۸ سنت معادل ۱۰.۵ درصد در مقایسه با دسامبر افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در ژانویه برای سومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت ۴۹ دلار و ۲۰ سنت در دسامبر، پنج دلار و ۱۸ سنت معادل ۱۰.۵ درصد افزایش نشان داد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در مقایسه با ۶۲ دلار و ۶۱ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است. ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید و در مقایسه با ۴۹ دلار و ۱۷ سنت در دسامبر، پنج دلار و ۲۱ سنت معادل ۱۰.۶ درصد رشد داشت. همسو با افزایش قیمتهای پایه مرتبط و قیمتهای فروش رسمی به خصوص قیمت گریدهای نفتی متوسط و سنگین ترش به مقصد آسیا، ارزش سبد نفتی اوپک در ژانویه برای سومین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۲۰ رسید. بازار نفت در ژانویه از تصمیمی که اوپک پلاس در اوایل ماه برای تنظیم اندک تولید در فوریه و مارس گرفت و همچنین تصمیم عربستان سعودی برای کاهش داوطلبانه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماههای فوریه و مارس رونق گرفت. قیمتهای اسپات هم از احیای تدریجی تولید پالایشگاهی در برخی از مناطق و چشم انداز بهبود تقاضا برای نفت کوره بدنبال موج سرما در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا حمایت شدند. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۵۴ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۶۵ دلار و ۱۰ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است. طبق گزارش منابع ثانویه، تولید نفت اوپک متشکل از ۱۳ کشور در ژانویه به ۲۵.۵۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۰.۱۸ میلیون بشکه در روز  در مقایسه با دسامبر افزایش داشت. تولید نفت به طور عمده در عربستان سعودی، ونزوئلا و ایران افزایش پیدا کرد و در لیبی و نیجریه کاهش داشت. تولید نفت ایران ۶۲ هزار بشکه در روز افزایش داشت و به ۲.۰۸۴ میلیون بشکه در روز رسید.

تورم آلمان بالاخره صعودی شد

پس از شش ماه تورم منفی، شیب قیمتها در بزرگترین اقتصاد اروپایی مثبت شد. نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که ۱.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم که بالاترین تورم مثبت ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش مواد غذایی قرار گرفته که نرخ تورم آن به ۶.۸۳.۵درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار آلمان، تورم در بخش مراقبت های درمانی  به ۱.۳ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم آلمان در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۰ برابر با ۲.۰۵ درصد بوده است که بالاترین رقم مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین نرخ تورم نیز تورم منفی ۷.۶۲ درصدی ماه ژوئن سال ۱۹۵۰ بوده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم آلمان در ماه ژانویه ۰.۸ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۳ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمت مربوط به گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات آن‌ها در نظر نمی‌گیرد، در این ماه به ۱.۲ درصد رسیده است. همچنین به مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، نرخ تورم در سوئد نیز افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه دسامبر با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است. این نرخ تورم که بالا ترین نرخ تورمی سوئد در طول هشت ماه اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر تورم بخش ارتباطات قرار گرفته است که تورم آن به ۰.۸ درصد افزایش یافته است. تورم بخش رستوارن و هتلداری نیز به ۰.۷ درصد است.  در بین دیگر بخش ها، نرخ تورم در بخش حمل و نقل  به ۰.۳ درصد رسیده و تورم مواد غذایی و نوشیدنی به ۰.۲ درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه در سوئد با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۰.۷ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۳.۳۸ درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده، مربوط به ماه اکتبر ۱۹۸۰ با ۱۵.۵ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۰۹ با منفی ۱.۶ درصد بوده است.

خانه در آمریکا رکورد زد

به رسیدن نرخ بهره وام رهنی در آمریکا به پایین ترین سطح تاریخی خود و افزایش تقاضا برای خرید مسکن، سرعت رشد قیمت خانه در آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۹ درصد رسید که بالاترین نرخ رشد فصلی از زمان ثبت آمارهای مربوطه به شمار می رود. در بازه زمانی فوق متوسط قیمت مسکن در آمریکا به ۳۱۵ هزار دلار رسیده که این افزایش حتی از رشد دهه ۱۹۹۰ نیز بیشتر بوده است. همزمان با شیوع کرونا بسیاری از شرکت ها به کارکنان خود امکان دورکاری داده اند که این مساله باعث شده است تا آن ها به شهرهایی بروند که به دلیل شغلی از آن دور بوده اند. بسیاری از شاغلین ترجیح داده اند در این مدت از شهرهای گران قیمتی نظیر سن فرانسیسکو و نیویورک دور شوند تا هم از هزینه های خود بکاهند و هم با رفتن از شهرهای بزرگ احتمال ابتلای خود به کرونا را کاهش دهند. از ۱۸۳ کلان منطقه آمریکا قیمت مسکن در ۱۶۱ منطقه رشد دو رقمی داشته است. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت مسکن  سریع تر از آن رخ داده است که بسیاری از خانوارها از پس تامین آن بربیایند و در نتیجه باید منتظر افزایش تقاضا برای اجاره در این کشور بود.

در های صادرات مقوا باز شد

ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت محصولات سلولزی را تا پایان ماه رمضان ممنوع و صادرات مقوا را از دی ماه امسال آزاد کرده است. ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت تیشو (از مواد اولیه تاثیر گذار در قیمت تمام شده محصولات سلولزی بهداشتی) و محصولات سلولزی را تا پایان ماه مبارک رمضان ممنوع اعلام کرد. اوایل بهمن ماه دبیر انجمن صنایع سلولزی و بهداشتی ایران از احتمال افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت دستمال کاغذی در پی موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت مواد اولیه این محصول خبر داده و گفته بود که در صورت اجرای افزایش قیمت تیشو قیمت هر بسته دستمال کاغذی به ۱۰ هزار تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد تا پایان ماه رمضان این افزایش قیمت منتفی شده است. همچنین بر اساس مصوبات جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، در خواست معاونت امور صنایع نامه شماره در خصوص رفع ممنوعیت صادرات مقوا در جلسه طرح و با تایید معاونت امور صنایع و تعهد انجمن ذیربط مبنی بر تامین مکفی و مناسب نیاز داخلی مصرف کنندگان کالای یاد شده با صادرات مقوا از اول دی ماه سال جاری موافقت شده است.

قیمت مرغ و تخم مرغ الزامی شد

براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار مقرر شد که مطابق اعلام سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی کشتارگاه های طیور و واحدهای تولیدی تخم مرغ نسبت به درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی اقدام کنند. به گزارش ایسنا، در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است: حسب تاکید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تخصیص و تحویل صد درصدی نهادهای دامی با قیمت های مصوب برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ مقرر شد وفق اعلام سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی کشتارگاه های طیور و واحدهای تولیدی تخم مرغ نسبت به درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی اقدام کنند. همچنین در تبصره آن نیز ذکر شده است که در خصوص تعیین ضوابط و روند شکل گیری درج قیمت مصرف کننده در کشتارگاه‌های طیور مقرر شد جلسه ای با محوریت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی و حضور نمایندگان دستگاه‌های  ذی‌ربط تشکیل گردد. چندی پیش نیز معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز طرح درج قیمت برروی تخم مرغ خبر داده بود و اعلام کرد که به منظور ساماندهی بازار تخم مرغ و جلوگیری از گرانفروشی، بر روی هر عدد تخم مرغ و بسته بندی آنها قیمت درج خواهد شد.

واردات از صادرات پیشی گرفت

سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در دی ماه شش میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار بود که سهم صادرات، دو میلیارد و ۹ از صادرات۵۱ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار بوده است. سید روح اله لطیفی - دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک - اظهار کرد: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع ۱۰ ماه سال جاری ۱۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است. لطیفی در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در دی ماه گفت: تجارت خارجی کشور در دی  ماه، رشد ۵۵ میلیون دلاری در واردات و کاهش ۶۹۳ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آذر ماه تجربه کرده است. وی افزود: در آذرماه عملکرد تجارت خارجی کشور هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار بوده است اما در دی ماه، تجارت خارجی به شش میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به آذر ماه، ۶۳۸ میلیون دلار کاهش تجارت را با ۸.۶ درصد، شاهد بودیم که در این میان صادرات با کاهش ۱۹ درصدی به دو میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و واردات با رشد ۱.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار رسید. سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کشور در دی ماه، توضیح داد: چین با دو میلیون و ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۸۲۷ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۰۱هزار تن به ارزش ۴۶۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن به ارزش ۴۴۰ میلیون دلار، ترکیه با ۳۸۲ هزار تن به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۶۹ هزار تن به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار، جمعا باپنج میلیون و ۹۶۵ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۴ درصد کل وزن و ۷۱.۷ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در دی ماه را به خود اختصاص دادند. وی در خصوص کشورهای طرف معامله با کشورمان برای واردات کالا گفت: امارات با ۶۳۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار، چین با ۳۲۷ هزار تن به ارزش ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۴۸۹ هزار تن به ارزش ۴۳۹ میلیون دلار، آلمان با ۵۵ هزار تن به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار و هند با ۷۴هزار تن به ارزش ۱۲۸میلیون دلار به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که ۴۹ درصد وزن و ۷۲ درصد ارزش واردات در دی ماه به این پنج کشور اختصاص داشته است. لطیفی در خصوص واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی به کشور گفت: از مجموع ۲۸ میلیون  و ۲۴۹ هزار تن کالای واردشده به کشور، ۱۹میلیون و ۵۲۲ هزارتن کالای اساسی بوده است که ذرت با هشت میلیون و ۵۲۰ هزارتن، گندم با دو میلیون و ۵۹۲ هزار تن، انواع دانه های روغنی با یک میلیون و ۹۹۰ هزار تن،جو با یک میلیون و ۴۷۰ هزار تن، کنجاله سویا با یک میلیون و ۳۶۵هزار تن، شکرخام با بیش از یک میلیون تن، روغن های خوراکی با ۸۲۷ هزار تن و برنج با ۷۸۹ هزار تن، در صدر واردات  ۲۵ گروه کالاهای اساسی در مدت ۱۰ ماهه امسال قرار دارند. لطیفی درپایان در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری پنج میلیون و ۸۵۳ هزار تن کالا از مسیر کشورمان ترانزیت شده است که سهم آذرماه ۶۶۴ هزار تن بوده است.

قیمت قند اعلام شد

ستاد تنظیم بازار سقف قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم قند شکسته شده در بسته بندی یک کیلوگرمی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. در مصوبات صد و بیست و پنجمین کارگروه ستاد تنظیم بازار به به تحویل شکر با قیمت هر کیلوگرم ۶۶۵۰ تومان به واحدهای قندریزی طبق تصمیمات جلسه قبلی اشاره شده و بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سقف قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم قند شکسته شده در بسته بندی یک کیلوگرمی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تصویب شده است. همچنین مقرر شده درخواست انجمن های صنفی کارخانجات تولیدی شکر در خصوص تعیین نرخ کارمزد تصفیه شکر، از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بررسی و اعلام شود. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قیمت هر کیلو قند شکسته در آذر ماه امسال به ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده که نسبت به قیمت ۶۵۰۰ تومان در سال گذشته ۶۰.۷ درصد افزایش داشته است.

دلار افت کرد

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کاهش یافت. پس از آنکه دموکرات ها در مجلس سنا نتوانستند دو سوم کل آرا را برای استیضاح ترامپ به دست آورند، حالا یک سناتور جمهوری خواه از احتمال استیضاح کامالا هریس- معاون اول بایدن در صورت کسب اکثریت کنگره و سنا توسط جمهوری خواهان خبر داده است! لیندزی گراهام که از وی به عنوان یکی از چهره های حامی ترامپ یاد می شود همچنین از لزوم جایگزینی سناتورهای جمهوری خواهی سخن گفته است که به استیضاح ترامپ رای مثبت داده بودند. کمیته مرکزی حزب جمهوری خواه رای چارلز بور- سناتور جمهوری خواه کارولینای شمالی به استیضاح ترامپ را شوکه کننده خوانده است. ماریو دراگی- رییس سابق بانک مرکزی اروپا با کسب رای اعتماد مجلس ایتالیا نخست وزیر جدید این کشور خواهد بود. انتصاب یک فرد با سابقه بانکی در کشوری که یکی از حادترین بحران های بدهی را در قاره سبز دارد می تواند تا حدی باعث آرامش خیال بیشتر معامله گران از آینده سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو شود.   از وی به عنوان چهره ای توانمند در مدیریت بحران بدهی که جدی ترین مشکل اقتصاد ایتالیا نیز هست یاد می شود. بسیاری از سمت ها کلیدی نظیر وزرای دفاع و خارجه در سمت خود ابقا شده اند و تیم دراگی بیشتر در حوزه اقتصادی فعال خواهد بود.  رشد اقتصادی بسیاری از کشورها در سال قبل بسیار بد بود.  مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۹ درصد کوچک شده است که این عملکرد از سال ۱۷۰۹ بدین سو سابقه نداشته است. پیش از این رشد اقتصادی بسیاری از دیگر اقتصادهای مهم اروپایی یعنی فرانسه و ایتالیا به کمترین سطح تاریخی خود رسیده بود. با توجه به باقی ماندن محدویت های رفت و آمدی و کسب و کار در بسیاری از کشورها انتظار می رود روند احیای اقتصادی جهان طولانی تر از چیزی شود که تا پیش از این تصور می شد و رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال بیشتر کشورها کمتر از مقادیر مورد انتظار قبلی خواهد بود. وادار شدن دولت ها به تزریق گسترده نقدینگی و اجرای بسته های محرک اقتصادی با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا، اکنون خود را به شکل افزایش قیمت ها نشان می دهد. در بزرگ ترین اقتصاد اروپایی، نرخ تورم آلمان در ماه ژانویه افزایش محسوسی نسبت به ماهقبل داشته هر چند بازهم نسبت به نرخ  هدف گذاری شده دو درصدی فاصله زیادی داشته است. طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت یک درصد بوده که ۱.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم بالاترین تورم ثبت شده در هفت ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود. طبق اعلام دفتر کنترل بودجه آمریکا کسری بودجه دولت این کشور در ماه ژانویه با افزایشی قابل توجه به ۱۶۳ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۱۴۰ میلیارد دلار بیشتر شده است. به گفته کارشناسان، در صورت تداوم روند حمایت های دولت از بخش های مختلف که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند، باید منتظر ثبت رکوردهای جدیدی در کسری بودجه دولت باشیم. تا قبل از روی کار آمدن بایدن دولت ۹۰۰ میلیارد دلار به حمایت از بخش های مختلف اقتصادی تخصیص داده بود و دولت بایدن نیز یک بسته حمایتی دیگر به ارزش حدود دو تریلیون دلار را پیشنهاد داده است.  روابط روسیه و غرب بر سر بازداشت مخالف سرنشناس ولادمیر پوتین رو به وخامت رفته است و پس از دستگیری شماری از معترضین در این کشور و اعتراض اروپایی ها، مسکو سه دیپلمات اروپایی را از این کشور اخراج کرد. افزایش تنش ها در اروپا باعث نگرانی معامله گران از افزایش ریسک های ژئوپلتیک در قاره سبز و اخلال در بازار انرژی با توجه به نقش پررنگ روسیه در تامین انرژی اروپا شده است.  با احیای نسبی تقاضای مصرف کنندگان و افزایش استخدام نیروهای جدید در شرکت های بزرگ آمریکایی نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه ژانویه باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۳ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۱ ماه اخیر است. با این حال وزیر خزانه داری آمریکا این کاهش را ناکافی دانسته و با اشاره به پیامدهای غیرقابل انکار کرونا بر روی اقتصاد و بازار کار آمریکا گفته است در حال حاضر بازار کار در حال درجا زدن است و سال ها زمان خواهد برد تا به شرایط قبل از بحران بازگردد. برخلاف انتظارات، مناسبات دولت جدید هم در آمریکا با چین به گرمی پیش نمی رود و آنتونی بلینکن- وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن چین به سو استفاده از ساز و کارهای بین المللی گفته است کشورش متعهد به دفاع از ارزش های دموکراتیک است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با هشدار به چین گفته است چین باید پاسخگوی اعمال خود در منطقه آسیا- اقیانوسیه باشد. امانویل مکرون- رییس جمهور فرانسه در واکنش به تنش های اخیر گفته است اروپا باید از قرار گرفتن در جبهه مخالف چین خودداری کند. وی همچنین از توافق اخیر تجاری اتحادیه اروپا با چین دفاع کرد.  دلار به طور متوسط حدود هفت درصد ارزش خود را مقابل سبد ارزهای مهم جهانی از دست داد اما انتظار می رود روزهای بهتری در انتظار دلار باشد چرا که چشم انداز اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و تیم جدید مدیریت وزارت خزانه داری نیز مخالف تضعیف دلار محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا احتمالا نرخ بهره را در نزدیکی صفر درصد حفظ خواهد کرد اما زمزمه هایی از امکان رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در انگلیس به گوش می رسد. بانک مرکزی انگلیس پیش بینی کرده است رشد سه ماهه نخست امسال اقتصاد این کشور منفی چهار درصد باشد  و روند احیای اقتصاد تا پایان سال به طول بیانجامد.  تاکنون بیش از ۱۰۹ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۲۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۹۷ هزار و ۲۷۸ نفر، برزیل با ۲۳۹ هزار و ۲۹۴ نفر، مکزیک با ۱۷۴ هزار و ۲۰۷ نفر، هند با ۱۵۵ هزار و ۸۳۶ نفر و انگلیس با ۱۱۷ هزار و ۳۹۶ نفر بوده است. استراتژیست های ارزی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: برآیند وضعیت موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی خواهند ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن خواهد بود که تا پایان سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح قبل از کرونا باشیم. فعلا چنین چشم اندازی خیلی محتمل نیست. 

روز عالی بورسهای جهان رقم خورد

بیشتر شاخصهای مهم بورسی با صعود محسوس بسته شدند. جو بایدن و شی جین پینگ- روسای جمهور آمریکا و چین- برای نخستین بار با یکدیگر به صورت تلفنی گفتگو کرده اند که این مساله باعث افزایش امید معامله گران نسبت به کاهش تنش ها بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. انتظار می رود روابط دو کشور نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ بهتر شود اما بعید است که دو کشور به یک سطح عادی از روابط برسند. مقامات جمهوری خواه در کنگره و سنا با انتقاد از بایدن، او را به کوتاهی در برابر چین متهم کرده اند و از وی خواسته اند تا رویکرد سخت تری را نسبت به پکن اتخاذ کند. طبق گزارش جدید کمیسیون اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو ۳.۸ درصد خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی ۰.۸ درصد بیشتر است اما رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به جای ۳.۹ درصد قبلی، ۳.۷ درصد پیش بینی شده است. اتحادیه اروپا انتظار دارد تا سال ۲۰۲۲ سطح اقتصاد این اتحادیه به زمان قبل از کرونا باز گردد اما روند احیای اقتصاد در برخی از کشورها طولانی تر خواهد بود. پیش بینی شده که محدودیت ها تا ماه مارس ادامه پیدا خواهد کرد.  جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا با تاکید بر اهمیت حفظ سیاست های مالی کنونی گفته است که بازار کار در وضعیت شکننده ای قرار دارد و باید تا رسیدن به وضعیت تعادل به حمایت از آن ادامه داد. وی که در جمع اعضای کلوب اقتصادی نیویورک حاضر شده بود هشدار داد رسیدن به حالت اشتغال کامل اصلا کار راحتی نخواهد بود و نیازمند آن است که اقدامات بیشتری چه در حوزه سیاست گذاری و چه در حوزه میدانی صورت گیرد. پاول همچنین نگرانی ها از افزایش شدید تورم با ادامه روند کنونی را منطقی دانست اما وعده داد که فدرال رزرو با تمام توان تلاش کند اوضاع را مدیریت کند.  در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف گذاری کرده اما با وجود تزریق نقدینگی گسترده به بازارها، شتاب افزایش قیمت ها طبق انتظارات پیش نرفته به گونه ای که متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۴ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در چهار ماهه اخیر بوده است. بیشتر تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در محدوده فعلی باقی نگه خواهد داشت.  صورت های مالی منتشر  شده بسیاری از شرکت های بزرگ حاکی از آن است که میزان سودها به تدریج رو به افزایش و تقاضا تا حدی احیا شده است. با وجود افت سنگین سرمایه گذاری های جدید انتظار می رود تا پایان امسال سطح فعالیت های اقتصادی تا حد زیادی به میزان قبل از آغاز کرونا بازگردد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی منشا ویروس کرونا به احتمال زیاد یک حیوان بوده است و فرضیات ساخت این ویروس در آزمایشگاه خیلی محتمل نیست مساله ای که می تواند زنگ هشداری برای شیوع ویروس های دیگری از این دست و از یک حیوان دیگر به انسان ها باشد.  کاهش شمار مبتلایان به کرونا در بسیاری از کشورها همزمان با پیشبرد واکسیناسیون باعث امیدواری معامله گران به پایین آمدن تلفات و اعمال محدودیت های جدید شده است. با افزایش سطع عمومی فعالیت های اقتصادی جریان تجارت جهانی بار دیگر تقویت شده و حجم مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف و همچنین سفارشات جدید برای کالاهای اساسی افزایش یافته و برای نخستین باز از زمان شیوع کرونا، شاخص ریسک سیتی گروپ در سطح جهان به زمان قبل از آغاز همه گیری بازگشته است.  گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار آمریکا نشان می دهد شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری تا پایان ماه ژانویه به پایین ترین سطح خود از ماه نوامبر رسیده است که می تواند نشانه ای از آغاز مجدد روند استخدام ها در بزرگ ترین اقتصاد جهان باشد. انتظار می رود در ماه ژانویه اقتصاد آمریکایی موفق به اشتغال زایی برای ۱۰۰ هزار نفر شده باشد که در صورت تحقق بیانگر تغییر روندی محسوس پس از ماه دسامبر است که در آن خالص اشتغال زایی به رقم منفی ۱۴۰ هزار رسیده بود. نرخ بیکاری در آمریکا از زمان شیوع کرونا عموما رو به افزایش بوده است.  تاکنون بیش از ۱۰۹ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۲۶ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۹۷ هزار و ۲۷۸ نفر، برزیل با ۲۳۹ هزار و ۲۹۴ نفر، مکزیک با ۱۷۴ هزار و ۲۰۷ نفر، هند با ۱۵۵ هزار و ۸۳۶ نفر و انگلیس با ۱۱۷ هزار و ۳۹۶ نفر بوده است. آرتور هوگان- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه نشنال سکیوریتیز کورپوریشن - گفت: اکنون زمان آن رسیده است که توجه معامله گران و فعالان بازار به شاخص های بنیادی جلب شود. اخبار مربوط به ویروس امیدوارکننده تر از قبل هستند اگرچه هنوز تا خلاصی از آن فاصله زیادی داریم اما می توانیم ردپای بهبود تدریجی در بخش های مختلف مشاهده کنیم. با توجه به حضور خوب و نیرومند سیاست گذاران پولی، بازارها کمتر نسبت به کافی نبودن سیاست های پولی و مالی برای حمایت از رشد  اقتصادی نگران اند.

سرمای تگزاس آمریکایی ها را در خاموشی گذاشت

سرمای شدید بی سابقه در تگزاس، تقاضا برای برق را افزایش داد و اپراتور شبکه برق این ایالت آمریکایی را ناچار کرد روز دوشنبه خاموشی دوره ای اجرا کند که در نتیجه حدود سه میلیون مشتری بدون برق ماندند. جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد و کمکهای فدرال را برای تگزاس که برودت هوای آن به منفی دو تا منفی ۲۲ درجه سلسیوس رسید، گسیل کرد. فرودگاه جورج بوش اینترکانتیننتال هیوستون اعلام تعطیلی کرد و فرودگاه هابی این شهر هم به دلیل وضعیت هوا، فعالیتش را حداقل تا روز سه شنبه متوقف کرد. سرمای شدید صنعت انرژی تگزاس که بزرگترین ایالت تولیدکننده نفت در آمریکاست را فلج کرد و پالایشگاههای نفت این ایالت تعطیل شدند و محدودیتهایی از سوی اپراتورهای خط لوله گاز طبیعی به اجرا درآمد. زیرساختهای انرژی مانند خطوط لوله گاز طبیعی یخ زده اند و باعث توقف جریان سوخت به نیروگاههای برق شده اند. شرکت موتیوا اینترپرایز پالایشگاه پورت آرتور خود را به دلیل سرمای هوا تعطیل کرد. این پالایشگاه با ظرفیت بیش از ۶۳۰ هزار بشکه در روز، بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکای شمالی است. سرویس هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرده یک توده هوای قطبی به سمت جنوب روانه شده و بخشهای وسیعتری را فرا گرفته است. هشدارهای طوفان زمستانی برای اکثر نقاط منطقه گلف کاست، اوکلاهاما و میسوری منتشر شدند. در لوییزیانا سرمای منجمدکننده باعث قطع برق و بسته شدن جاده ها شد و در برخی از نقاط، محدودیتهای رفت و آمد برای جلوگیری از دسترسی ساکنان به جاده ها وضع شد. سرمای منجمدکننده تگزاس به مکزیک هم رسید و مقامات این کشور اعلام کرده اند در تلاش برای رفع قطعی برقی هستند که ۴۰۰ هزار نفر را در خاموشی گذاشته است. مقامات تگزاس در واکنش به افزایش مصرف که بعدازظهر یکشنبه به رکورد ۶۹ هزار و ۱۵۰ مگاوات رسید و بیش از ۳۲۰۰ مگاوات بالاتر از پیک سرمای زمستانی در ژانویه سال ۲۰۱۸ بود، تلاش کردند استفاده از برق را کاهش دهند. طوفانها تقریبا نیمی از ظرفیت تولید نیروی بادی تگزاس را از کار انداختند. نیروی بادی دومین منبع بزرگ تولید برق در تگزاس است و سهم ۲۳ درصدی در تامین برق این ایالت دارد. از ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروی بادی که معمولا در تگزاس موجود است، ۱۲ هزار مگاوات صبح روز یکشنبه غیرفعال شد. بر اساس گزارش رویترز، رگولاتور این ایالت از مردم خواست در مصرف برق صرفه جویی کنند تا از خاموشیهای گسترده ناخواسته جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha