دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کارگاه فن خطابه/همدان

حوزه/ داستان گویی، پرسش و پاسخ، بیان ضرورت موضوع سخنرانی، تحسین و تکریم از روش های ایجاد انگیزه در مخاطبین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از همدان، حجت الاسلام صمد نظری در کارگاه آموزش فن خطابه در مدرسه علمیه الزهرا(س) همدان که برای تعداد محدودی از خواهران طلبه برگزار شد، گفت: خطابه از مهم ترین ابزار تبلیغی است و هدف از برگزاری این کارگاه آشنا سازی طلاب با فنون سخنرانی و خطابه است تا بتوانند مفاهیم و تعالیم دینی را ترویج دهند.

وی، صحبت در جلسه یا شروع یک مذاکره، را بخش مهمی از ارتباط گیری میان سخنران و مخاطب بر شمرد و ادامه داد :طلاب تازه کار ابتدای سخنرانی دچار نگرانی و اضطراب می شوند و این خود به ظاهر مشکل بزرگی برای ایشان به نظر می رسد که پیشنهاد می شود تصور نمایید اگر شروع خوبی داشته باشید، می توانید امیدوار باشید که در ادامه هم مخاطب با شما همراه خواهد شد و این سؤال را از خودتان بپرسید که من چطور می توانم حس خوبی به مخاطبم در شروع سخنرانی بدهم .

معاون مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم در ادامه به توضیح روش های ایجاد انگیزه در مخاطب پرداخت و بیان داشت: داستان گویی، پرسش و پاسخ، بیان ضرورت موضوع سخنرانی، تحسین و تکریم از روش های ایجاد انگیزه در مخاطبین است.

وی اظهار کرد: بسیار پسندیده است که یک مبلّغ علوم دینی، حداقل آیات شاخص قرآن کریم، ۱۰۰ داستان آموزنده و تاثیرگذار، اشعار زیبا و دلنشین شعرای معروف، خاطرات دلپذیر و مخاطب پسند، ضرب المثل و نثر را از حفظ داشته باشد.

نظری، پیرامون جذاب سازی اجراء در سخنرانی گفت: احساس شور و هیجان، جایگاه معنوی و اجتماعی، رعایت مقتضای حال و رعایت مناسبات گوینده و شنونده، پرهیز از پراکنده گویی و رعایت عقلانیت و اعتدال، فراز و فرود صدا و سرعت و فرصت سخن، حس با محتوا و لحن می تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha