جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 945475
۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: شخصی که در بورس کار نمی کند شناخت احکام آن واجب نیست، اما کسی که کار می کند باید یاد بگیرد تا مبتلا به حرام نشود؛ علمی که ارزش است اگر مورد عمل قرار نگیرد وبال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، شامگاه شنبه در نخستین جلسه از سلسله مباحث شرح نهج البلاغه که به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) در مسجد روح الله معالی آباد شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه نهج البلاغه پس از قرآن کریم گنجینه سعادت انسانهاست، اظهار کرد: در نهج البلاغه حدود ۲۴۱ خطبه، ۷۹ نامه و ۴۸۰ حکمت وجود دارد.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه نهج البلاغه اقیانوسی از معارف، حکمت ها و بیانات بلیغ را در خود جای داده است، اضافه کرد: هر دینی و مذهبی ذره ای از این اقیانوس را دارا بود به عالم مباهات می کرد.

مدیر حوزه علمیه فارس با اشاره به حکمت ۳۶۶ نهج البلاغه عنوان کرد: امیرمومنان(ع) در این حکمت می فرماید، ای مردم علم خود را باید توأم با عمل کنید، این حدیث شریف ناظر به ارزش بودن علمی است که توام با عمل شود، همه ما در زندگی خود بهره هایی از علم را برده ایم، هرچه قدر انسان ها ارتباط خود را با منابع وحی بیشتر کنند درجات علوم دینی آنها بیشتر می شود.

وی افزود: در این حدیث شریف دو احتمال وجود دارد احتمال اول اینکه این جمله در مقام انشاء وارد شده به این معنا که باید عالم خود را توأم با عمل کنید و احتمال دوم نیز این است که این حدیث در مقام اخبار از علم واقعی و نافع است، به این معنا که امیرالمومنین(ع) در این حدیث خبر می دهد، علمی واقعی و مفید است که توأم با عمل باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: در ادامه این حدیث، حضرت علی(ع) می فرماید علم چیزی است که انسان را به سوی عمل دعوت می کند، اگر علم را اجابت کردیم مطلوب واقعی است، اما اگر به آن عمل نکردیم علم رخت بر می بندد.

وی گفت: روایتی در خصوص یادگیری علم می فرماید، مومن آن کسی است که بخشی از وقت خود را صرف یادگیری احکام و دین خود کند، بخشی از زندگی را باید برای عبادت، بخشی برای کسب روزی حلال و بخشی دیگر برای یادگیری مباحث دینی تا حلال و حرام زندگی را بشناسیم، همه مراجع می فرمایند یادگیری احکام مورد ابتلا واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین استوارمیمندی ادامه داد: شخصی که در بورس کار نمی کند شناخت احکام آن واجب نیست، اما کسی که کار می کند باید یاد بگیرد تا مبتلا به کار حرام نشود، علمی که ارزش است اگر مورد عمل قرار نگیرد وبال خواهد شد، علم را طبق روایت نباید برای دیگران فرا گیرد بلکه باید فرا گرفته شود تا به آن عمل شود.

وی با عنوان اینکه علم جنبه مقدمیت برای عمل دارد، تاکید کرد: علم باید انسان را به کمال برساند، علم به اخلاق  و احکام جنبه مقدمات دارد، در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین(ع) نیز همچنان می فرماید، کسی که عالم است اما عمل به علم خود نمی کند مانند جاهلی است که سرگردان بوده و حجت خدا بر او بزرگ تر است، حسرت چنین شخصی نیز همیشگی است و نزد خدا بیش از دیگران ملامت می شود.

مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: کسی که اختلاس و دزدی می کند و در فضای مجازی تقوا را رعایت نمی کند، آیا از بدی آن اطلاع ندارد؟ کسی که ربا می خورد آیا از حرام بودن آن بی اطلاع است؟

وی ابراز کرد: باید در مسیر عمل به علم قرار بگیریم، آن وقت که کسی به علم خود عمل کرد خداوند ابواب رحمت خود را بر روی آن فرد باز خواهد کرد، هنگامی که علم تبدیل به عمل شد به مرحله عین الیقین وارد خواهید شد، پس از آن به مرحله حق الیقین خواهد رسید.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به حکمت ۹۲ نهج البلاغه، عنوان کرد: حضرت امیر(ع) در این حکمت می فرماید پسترین علم آن چیزی است که فقط به زبان جاری شود، همچنین بلند مرتبه ترین علم آن است که در اعضا و جوارح او خود را نشان دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha