یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ اصل معنویت گرایی یکی از  اصول بنیادین انقلاب اسلامی و از شاخصه‌ها و وجوه تمایز  و سند و برند انحصاری انقلاب اسلامی است. این انقلاب با انگیزه الهی به دنبال حاکمیت  و ولایت الهی بود، با این انگیزه مردم وارد انقلاب شدند و بر اساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی، قیام کردند. لذا پایه‌ی اساسی این انقلاب بر ایمان و معنویت شکل گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در هشتمین نشست کرسی های آزاداندیشی دوره ای که با عنوان «بنیادها و آرمان های انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه طلوع مهر قم و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار شد، گفت:اصل معنویت گرایی یکی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی و از شاخصه‌ها و وجوه تمایز  و سند و برند انحصاری انقلاب اسلامی است. این انقلاب با انگیزه الهی به دنبال حاکمیت  و ولایت الهی بود، با این انگیزه مردم وارد انقلاب شدند و بر اساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی، قیام کردند. لذا پایه‌ی اساسی این انقلاب بر ایمان و معنویت شکل گرفت.

پژوهشگر حوزه سیاسی افزود:  اصل معنویت گرایی انقلابی  در زمانی مطرح شد که در دنیا پایان عصر ایدئولوژی اعلام شده بود. در آن زمان نوعی معنویت گرایی سکولار،  فرادینی وعرفان‌های ضد دینی وسنت های فرا شریعتی مطرح گردید. لذا انقلاب اسلامی باید موضع خود را در مقابل این جریان های انحرافی روشن می کرد. در مقابل همه‌ی آنها اصل معنویت‌ گرایی متکی بر حاکمیت و ولایت الهی را باید تعریف می کرد و جامعه‌ و مردمی که سال ها از معنویت دینی و شریعت فاصله ‌گرفته بودند را آگاه می کرد و آنها را وارد میدان می کرد  و علیه حاکمیت شاهنشاهی بسیج می کرد.

وی در ادامه گفت: ویژگی معنویت انقلاب اسلامی آن است که در عین حالی که خدامحور، همراه با عبادت و ذکر و عبودیت الهی بود، خصلت دنیاستیز و گریزاز جامعه نداشت بلکه  معنویتی سیاسی، مبارز، عدالت خواه و ظلم ستیز و معرفت آفرین داشت و مردم را جهت داد تا در یک گفتمان برای خود یک نظام دانایی با فهم جدید و رفتار خاص مبتنی بر مکتب اهل بیت(ع)، در پیش بگیرند.

استاد حوزه و دانشگاه سپس گفت : از خصایص معنویت انقلابی آن است  که نقش جهت دهندگی و هدایت‌گری توده‌های مسلمان را بر عهده داشت. نخ تسبیح اتحاد ملی در جریان انقلاب بود. وقتی امام می‌فرمود ؛ وحدت کلمه، محورو پایه آن اصل معنویت بود. در بیانیه‌ی گام دوم، مقام معظم رهبری آن را از شعارهای جاودانه و فطری و اصیل انقلاب اسلامی معرفی کرد. این معنویت تأثیرات فراوانی در هدایت جامعه به سمت آرمان ها،  به سمت سعادت، خوشبختی و خیر دنیا و آخرت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اهمیت و جایگاه اصل بنیادین معنویت و نقش آن در فرآیند انقلاب اسلامی گفت: با این همه، یکی از کاستی‌های حوزه پژوهشی مربوط به انقلاب آن است که این اصل بنیادی و ویژگی های برجسته آن  فراموش شده است.  معنویت انقلابی سند انقلاب اسلامی است. باید به صورت گسترده و پرحجم تحقیق و تبیین شود، پایه آموزش و تربیت قرار گیرد و آثارمعنویت انقلابی را به عنوان مبنا و اصل انقلاب، ثبت و ضبط کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه به پیش فرض های اصل معنویت در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت:‌ اصل معنویت انقلاب اسلامی مبتنی بر چهاربنیاد اساسی است:  اولین پیش فرض معنویت انقلاب اسلامی، پذیرش اصالت روح در ترکیب جسمانی روحانی انسان است و دومین پیش فرض، اصالت فطرت در مقابل طبیعت گرایی و قراردادگرایی است. پذیرش اصالت غیب در مقابل شهود مادی، و  اصالت شریعت در مقابل فرادین‌گرایی پیش فرض های دیگر اصل معنویت انقلاب اسلامی است.  این نوع معنویت با این مبانی و مبادی از برندهای اساسی انقلاب اسلامی است.

وی درباره  مؤلفه‌ها و عناصرانحصاری معنویت انقلابی گفت: انقلاب اسلامی میان معنویت انقلابی  و عقلانیت جمع  کرد. همان طوری که میان معنویت و اعتدال جمع کرد و اندیشه سیاسی خود را  به دور از افراط و تفریط تعریف کرد.همان طوری که معنویت خود را با عبودیت و یاد خدا و ذکر خدا و روح بندگی، عجین کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به کارکردهای معنویت انقلابی اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی بر اساس معنویت شکل گرفت و در ادامه از آثار و کارکردهای آن بهره گرفت . شعار استقلال  و آزادی خودباوری و اعتماد به نفس و امید به آینده اینها از کارکردهای بسیار مهم اصل معنویت در انقلاب بود و با تقویت این اصل انقلاب می تواند به این شعارهای خود برسد.  یکی از کارکردهای مهم اصل معنویت ، سامان دهی به سبک زندگی مؤمنانه در دنیای جدید است. اندیشه معنویت گرایی انقلابی و رفتار مبتنی بر آن یک سبک خاصی در جهان سیاست است. این کارکرد به  همه‌ی افکار، اعتقادات و رفتارها جهت می دهد و تمایز ایجاد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در پایان به  تبیین کارکردهای اصل معنویت به آسیب های آن هم اشاره کرد و گفت نباید گذاشت این اصل دچار آسیب شود .زندگی معنوی و حیات مؤمنانه، مقاوم، عقلانی، بسیجی مستقل، آزاد، اگر دچار مشکل شود انقلاب اسلامی از اصالت خود فاصله می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha