پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: آیا در صدا و سیمای به همان میزان که برنامه آموزش آشپزی وجود دارد به آموزش نماز هم پرداخته شده است؟ البته این موضوع به معنای نفی این برنامه‌ها نیست، اما باید در کنار ساخت این گونه برنامه‌ها به نماز و ترویج نماز خوانی نیز توجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ظهر امروز در اجلاس استانی نماز که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تاکید بر اهمیت بالای مسئله نماز و لزوم توجه به آن در ادارات، اظهار داشت: اولین و آخرین دستور خداوند به پیامبر گرامی اسلام نماز است و این نشان دهنده اهمیت بالای آن می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های مومن آن است که اگر به مسئولیتی رسید اولین کارش باید نماز باشد، گفت: در زمینه نماز ادارات، اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته، اما لازم است تا با فعالیت بیشتر حق نماز را آن طور که باید ادا کنیم.

استاد قرائتی افزود: در مورد نماز این طور بیان شده است که یا باید حقش را به طور کامل ادا کنیم و یا اگر نمی‌توانیم باید در حدی که توانش را داریم آن را انجام دهیم و این موضوع مربوط به همه انسان‌ها است.

وی با طرح این سوال که امروز باید از خود بدون تعارف بپرسیم که آیا دو رکعت نماز با توجه خوانده‌ایم، مطرح کرد: شهر اسلامی باید مردمانش صبح با صدای اذان از خواب بیدار شوند و یا اگر با هلیکوپتر بالای شهر را نگاه کنیم برجستگی مناره‌ها و مساجد در آن مشخص باشد.

مفسر قرآن با تاکید بر اینکه در اسلام با دیدن مساجد باید به یاد خداوند بیفتیم، گفت: همه اقدامات ما باید در راستای ترویج نماز و یاد خداوند باشد و لذا اگر جایزه‌ای برای فرزندانمان می‌خریم آن را به دلیل درست خواندن نماز و یا به موقع خواندن نماز به او اهدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه نماز متعلق به اسلام نیست و در تمام ادیان بر آن تاکید شده است، یادآور شد: اگر نماز درست شود، بسیاری از مسائل نیز درست می‌شود.

مدیری موفق است که آمار فعالیت‌هایی که انجام نشده را بیان کند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه مدیر خوب، مدیری نیست که آمار اقدامات انجام شده را ارائه دهد، عنوان کرد: مدیری موفق است که آمار فعالیت‌هایی که انجام نشده و باقی مانده را بیان کند و بداند و درصدد انجام آنها باشد.

وی تصریح کرد: به جای آنکه بازرسان در ساعات اولیه روز در ادارات حاضر شوند، خوب است که در حدود اذان ظهر به ادارات سر بزنند تا هم ضمن بررسی مسائل مربوط به حوزه خود، میزان توجه آن اداره به نماز را بررسی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی با بیان اینکه باید موذن‌های موفق را تشویق و دیگران را هم به این کار ترغیب کنیم، گفت: همان طور که در کشور گروه‌هایی در زمینه تواشیح فعالیت دارند و در مسابقات و مراسم‌های گوناگون شرکت می‌کنند، می‌توان گروه اذان نیز تشکیل دهیم و مسابقاتی هم در این حوزه برگزار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید نماز را سبک بشماریم، خاطر نشان کرد: همانند زمانی که برای حضور در یک مکان خاص بهترین لباس و عطر را انتخاب می‌کنیم، در زمان اقامه نماز هم باید بهترین لباس خود را بر تن کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در کنار توجه به نحوه اقامه نماز باید به خود نماز نیز توجه داشته باشیم و به طور مثال بدانیم که منظور از والضَّالِّینَ و یا عبادالله صالحین چه کسانی هستند .

وی با بیان اینکه در هر خانه‌ای باید یک کتاب با زبانی ساده در زمینه نماز وجود داشته باشد، یادآور شد: آیا در صدا و سیمای به همان میزان که برنامه آموزش آشپزی وجود دارد به آموزش نماز هم پرداخت شده است؟ البته این موضوع به معنای نفی این برنامه‌ها نیست، اما باید در کنار ساخت این گونه برنامه‌ها به نماز و ترویج نماز خوانی نیز توجه شود.

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه در هر شرایطی خداوند مردم را به خواندن نماز دعوت کرده است، گفت: نماز راهکاری است که خداوند در زمان زلزله و ترس و یا حتی کم آبی و قحطی برای انسان‌ها سفارش کرده است.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) را نیز با نمازشان می‌شناسیم، یادآور شد: در زمانی که به حضرت سلام می‌دهیم اول به نمازی که حضرت خوانده است سلام می دهیم و بعد به شهادت ایشان، نماز ۳۵ کلمه‌ای که ۳۰ تیر بر سید الشهدا(ع) وارد آمد، یعنی هر کلمه از نماز، یک تیر.

استاد قرائتی در پایان با تقدیر از اقدامات انجام شده در سطح استان همدان، مطرح کرد: یکی از مراکزی که باید به صورت جدی به آن توجه شود، دانشگاه فرهنگیان است، چرا که تربیت نسل آینده این کشور در دستان افراد در حال تحصیل در این دانشگاه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha