جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد یوسف عابدی

حوزه/ استاد پاکستانی حوزه علمیه قم به تشریح ابعاد مختلف تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در این کشور پرداخت.

حجت الاسلام محمد یوسف عابدی از دانش آموختگان پاکستانی حوزه علمیه قم، در گفت وگو با خبرگزاری حوزه، به برکات انقلاب اسلامی در شبه قاره و کشور پاکستان و تجربیات تبلیغی خود پرداخت و گفت: ۳۸ سال است که در حوزه علمیه بزرگ آل محمد(ص) مشغول به تحصیل هستم و خداوند به ما توفیق داد که در این حوزه علمیه، این علوم را تحصیل کنیم.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، شور و حال انقلابی خاصی در این حوزه حکم فرما بود و ما نیز در محضر آیات مشکینی و مظاهری تلمذ کردیم و سپس در محضر استاد وجدانی فخر آیت الله شب زنده دار بودیم. پس از این بزرگواران مدت مختصری در اواخر عمر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در درس خارج  خدمت ایشان بودیم. پس از ایشان نیز خدمت فرزند ایشان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بودیم و سالها است در درس خارج ایشان حضور داریم.

وی اظهارکرد: خداوند به ما توفیق داده است که در حوزه علمیه هم تدریس و هم در چند بخش به مدیریت می پردازم. بنده در مدرسه امام علی(ع) مدیر گروه فقه و اصول هستم که در آنجا ۳۰۰ نفر طلاب خارجی تحت نظر جامعه المصطفی(ص) فعالیت دارند. بنده جزو هیئت موسسین و هیئت امنای این مدرسه هستم. این مدرسه اولین مدرسه با حضور طلاب شبه قاره است که این مدرسه الان موفقترین مدرسه است که در سطوح یک، دو و سه فعالیت دارد. در مدرسه امام خمینی(ره) نیز ۱۵ سال را به تدریس مشغول هستم. همچنین توفیق داریم که در سطوح عالی تدریس دارم که در مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی نیز به تدریس می پردازم.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: مساله تدریس بنده به تاکید و سفارش اساتید است که تاکید داشتند که طلبه در کنار تحصیل حتما باید به دنبال تدریس هم باشد. در همین زمینه سالها است که به این فعالیت مشغول هستیم و خداوند را شاکرم که تاکنون تقدیرات ویژه ای نیز از سوی مسئولان حوزوی از بنده صورت گرفته است.

این روحانی پاکستانی یادآورشد: بنده در پاکستان نیز در ایام تابستان و محرم و ماه رمضان حضور می یابم و به فعالیت علمی و ترویجی مشغول هستم.

وضعیت حوزه علمیه پاکستان

وی افزود: در اواخر، اوضاع مدارس علمی تقویت خاصی یافته است. پس از انقلاب اسلامی مدارس اسلامی پاکستان رونق خاصی یافت. پیش از انقلاب نیز بنده در کراچی بودم و مدارس محدود و کمی در این شهر بود و پس ازانقلاب اسلامی اولین تاثیری که در این جامعه شد، پیشرفت مدارس از نظر کمی و کیفی بود. خوشبختانه در لاهور و کراچی و بلوچستان، دارای حوزه علمیه هستیم. الان در این حوزه ها سطوح عالی نیز تدریس می شود. امروز درس خارج در لاهور با حضور اساتید تدریس می شود.

این استاد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، اظهارکرد: الحمدلله پس از انقلاب اسلامی مسایل اعتقادی در پاکستان تقویت شد و امروز نوجوانان و جوانان بسیاری داریم که برای همه فداکاری ها در راه علم و اسلام آماده هستند. خوشبختانه جوانان پاکستانی پس ازانقلاب جذب امام و مقام معظم رهبری هستند. امروزه مردم و جوانان سنی و شیعه خوشبختانه بالاترین رغبت را در میان کشورهای اسلامی به امام راحل و امروز به مقام معظم رهبری دارند.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: پیش از انقلاب اسلامی هیچ نام و نشان و ذکری از نماز جمعه در این کشور نبود ولی تمام شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان دارای نماز جمعه باشکوه هستند. این مساله از تاثیرات عمیق انقلاب اسلامی در پاکستان است. سال گذشته سال گذشته بزرگترین نماز جمعه روز قدس در پاکستان به امامت شیخ جعفری برگزار شد. این خبر در سراسر فضای اجتماعی نیز منتشر شد که نماز جمعه پاکستان پس از نماز جمعه ایران بالاترین میزان حضور مردم را شاهد بوده است.

این روحانی پاکستان در خصوص تاثیرات انقلاب اسلامی در پاکستان یادآورشد: بدون مبالغه این مطلب را عرض می کنم که بالاترین میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در کشور پاکستان بود. این تاثیرگذاری چه از نظر فکری، چه ذهنی و چه اعتقادی و فرهنگی و حتی سیاسی بود. سیاسیون ما در گذشته هم امام راحل را الگو می دانستند و پس از انقلاب اهمیت و احترام خاصی برای مقام معظم رهبری قائل هستند و ایشان را الگو می دانند.  

وی افزود: این مساله در حالی است که عمران خان نیز امروزه بر مسند قدرت در پاکستان نشسته است، در اولین سخنرانی خود که بازتابی جهانی داشت عنوان کرد که الگوی ما انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) است. اگر چه این حرف برای او خیلی سنگین تمام شد. وی بهترین الگو را نظام ولایت فقیه معرفی کرد. با اینکه چیزی از ولایت فقیه نمی دانست بازهم  این مساله را ذکر کرد که این مدل می تواند به بهترین شکل کشور را مدیریت کند.   

این استاد حوزه، اظهارکرد: نظریه ولایت فقیه در ایران پس از انقلاب کاملا عملی شد و به همین دلیل است که سیاسیون بر این باور شدند که این نظام شرعی و اسلامی باید به پاکستان هم بیاید. در ایام محرم در پاکستان حضور داشتیم. در آن زمان سمینار مهمی در کویته برگزار شد که در آن مفتیان بزرگ اهل سنت پاکستان حضور داشتند. در آنجا عنوان شد که باید منصف باشیم و عنوان کنیم که نظامی  که به درد اسلام و جهان می خورد را باید تعریف کنیم. از مقام معظم رهبری نام برده شد و گفته شد که تنها کسی که زا مظلومین و اسلام دفاع می کند و تمام آیین و مقررات آن اسلامی است و از هیچ کسی نمی ترسد، ایشان است. یعنی نه تنها ما به ایشان متاثر شدیم، همه مسلمانان به ایشان ملتزم شدند.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: ایشان جوانان را بیدار کرد. امروز تنها شعاری که همه بچه ها می گویند، شعار مرگ بر آمریکاست . پس از انقلاب اسلامی، تنها کشوری که در آن آمریکا ذلیل و رسوا شد، پاکستان بود. مراسم روز جهانی قدس در تمام ایالت ها و شهرها برگزار می شود.

این روحانی پاکستان یادآورشد: پیش از انقلاب سمینارهای وحدت بخش بین اهل سنت و شیعه وجود نداشت. پس از انقلاب این نزدیکی بسیار زیاد شد. خود بنده در این سالها در صدها سمینار وحدت بخش بین شیعه و سنی حضور پیدا کردم. بارها بنده در جلسات آنها حضور یافتم و به همین شکل میزبان علمای اهل سنت بودیم. خوشبختانه شیعه و سنی همچون برادر هستند.

حجت الاسلام عابدی افزود: روحیه استکبار ستیزی و شکوفا شدن امید در دل مستضعفان و روحیه ظلم ستیزی از برکات ناب انقلاب اسلامی است زیرا امروز قشر جوان و دانشگاهی روحیه استکبار ستیزی دارند.  

وضعیت تبلیغی در پاکستان

وی اظهارکرد: الحمدلله بیشترین استقبال از مبلغین، در پاکستان است. به خصوص دانشگاهیان. آنها در برنامه های علمی و اعتقادی حضور می یابند و سیل انبوه سوالات را سرازیر می کنند زیرا این مباحث برای آنها مهم است. قبلا علما به دانشگاه ها دعوت نمی شدند ولی امروز اکثر دانشگاه ها، علما را دعوت می کنند و درس اخلاق و عقاید دارند. به حدی از حضور ما استقبال می شود که وقت حضور نداریم.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: مردم پاکستان علاقه خاصی به نماز جمعه دارند و از نماز جمعه استقبال گسترده ای می کنند. ما نیز چند نوبت در نماز جمعه حضور یافتیم و شاهد حضور گسترده مردم و جوانان بودیم. در ایام محرم و صفر بیشترین استقبال را در پاکستان داریم. در ایام اربعین بیشترین حضور را مردم پاکستان دارند. در تمام ایالات پاکستانی همان شکل زیارت اربعین در آنها برگزار شد و روز به روز روحیه فداکاری بسیار بیشتر می شود. خوشبختانه مبلغان و علمای بزرگ در این مراسم ها شرکت می کنند و ما هم خجالت می کشیم در مقابل آنها سخنی بگوییم ولی آنها به ما می گویند که شما در ایران هستید و در حوزه علمیه و در فضای انقلاب نفس کشیده و تحصیل کرده اید و مراجع را درک نموده اید و نزد آنها شاگردی کردید، می خواهیم ازشما استفاده کنیم.  

این روحانی پاکستان یادآورشد: خوشبختانه جلسات بسیاری برگزار کردیم و با استقبال گسترده علما و نوجوانان و جوانان مواجه شده است. در ایام تبلیغی همیشه به آنجا می رویم و شاهد این حضور گسترده هستیم.

وضعیت حوزه در قم

حجت الاسلام عابدی با اشاره به مساله کرونا افزود: امروزه طلاب خارجی نیازمند یادگیری تعلیم و تربیت و اخلاق و عقاید دارند. آنها سفیران مکتب دین و اهل بیت(ع) هستند و اگر هرچه اینجا آموزش بهتری ببینند پیغام رسانی آنها نیز بهتر می شود. خوشبختانه طلاب المصطفی رشد بسیاری داشتند ولی اواخر چند عنصر باعث شد که انگیزه آنها ضعیف شد. مساله اول، مجازی شدن درس ها است که از آفات درس ها است که این مساله باعث شد که هدایت و ارتباط شاگرد و استاد از بین برود و در اینجا طلاب از نظر اخلاقی و علمی ضربه خوردند.  

وی اظهارکرد: اولین چیزی که طلاب نیاز ندارند، باید خود را تربیت کنند. سپس باید به معارف اهل بیت(ع) بپردازند و آن مسایل را یاد می گیرند و حق پیام رسانی را به امر امام رضا(ع) ادا می کنند. امام رضا(ع) می فرمایند که اگر دنیا معارف اهل بیت(ع) را بدانند پیروی اهل بیت می شوند. این مساله رسالت بزرگ حوزویان است. طلاب باید پس از تعلیم حق تعلیم را ادا کنند ولی رسانه های مجازی تاثیرات زیادی در عرصه های مختلف گذاشته است. طلاب نباید به این مسایل چندان بها دهند بلکه باید از آنها برای پیغام رسانی مکتب اهل بیت(ع) استفاده کنند.

حجت الاسلام  عابدی اظهارکرد: خوشبختانه عده ای از دوستان ما با شبهه شناسی و یادداشت آن شبهات و پاسخ به سوالاتی که مطرح می شود پاسخ دهند. یعنی طلاب باید سعی کنند به هر شکل در این مسیر پیشگام باشند.  

این روحانی پاکستان یادآورشد: مشکلات طلاب خارجی بسیار زیاد است که اولین مشکلات آنها، این است که سرپرستی از نظر علمی و مادی و معنوی و فکری ندارند. طلاب نیازمند مربی و استاد الگو هستند که باید از هر لحاظ در کنار استاد باشند. بزرگان باید این طلاب را به شکلی تربیت کنند که مسیر خود را بیایند. این آزادی ضررهای زیادی به طلاب رسانده است. اگر بزرگان بتوانند طلاب را از نظر علمی و فکری و اعتقادی سرپرستی کنند، بسیار موفق می شوند.

وی گفت: طلاب خارجی باید حق نمایندگی کشور خود را به خوبی ادا کنند. سپس باید معارف اهل بیت(ع) را یاد بگیرند و آنها را در ضمن اهدافشان به دنیا منتقل کنند.

حجت الاسلام عابدی اظهارکرد: مرکز فقهی از هر نظر به طلاب خود توجه دارد. این موسسه نه تنها از نظر علمی و آموزشی بلکه از همه ابعاد سعی می کنند که مثل پدر نسبت به طلاب خود باشند.خوشبختانه  راه خوبی برای این فضلا باز کرد و طلاب ما در این مرکز در عرصه های مختلف تخصص پیدا می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha