جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن مهاجرنیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا گفت: وحدت ملی در هر انقلابی از اصول بنیادین آن محسوب می شود و بدون آن هیچگاه اکثریت شکل نمی گیرد تا علیه اقلیت حاکم پیروز شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در نهمین نشست کرسی های آزاداندیشی دوره ای که با عنوان «بنیادها و آرمان های انقلاب اسلامی» به همت دانشگاه طلوع مهر قم و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به « اصل بنیادین وحدت در انقلاب اسلامی» گفت : وحدت ملی در هر انقلابی از اصول بنیادین آن محسوب می شود و بدون آن هیچگاه اکثریت شکل نمی گیرد تا علیه اقلیت حاکم پیروز شوند. در اسلام و انقلاب اسلامی توجه به این اصل بسیار زیاد است تا آنجایی که در انقلاب پیامبر اسلام(ص) در مدینه، از آن به عنوان « نعمت الله» یاد شده است. انقلاب اسلامی در ایران هم بر اساس اصل اتحاد ملی شکل گرفت و فقط بر پایه آن تداوم می یابد.  

استاد و پژوهشگر حوزه سیاسی افزود : زمانی که پیامبراکرم(ص) بعد از سیزده سال تلاش شبانه روزی علیه حاکمیت قریش موفق شد همه طرفداران خویش را در مدینه متحد کند و به اختلافات تاریخی اوس و خزرج پایان دهد، پیروز شد. خداوند بعدها از آن شاهکار عظیم چنین یاد می کند : « وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا» و نعمت خدا را به یاد آورید، آنگاه که دشمنان ‏‏‏یکدیگربودید، پس میان دلهای شما الفت انداخت. تا به لطف الهی  با هم برادرشدید. حضرت بعد از اجتماع مدینه که نقش همه پرسی برای پیروزی حاکمیت اسلام را داشت « پیمان اخوت » میان مهاجران و انصار و میان اوس و خزرج برقرار کرد. با این اتحاد  اسلام پیروز شد. بر اساس آموزه های قرآنی، وحدت ملی، قدرت ملی تولید می کند. همان طوری که در تفسیر آیه ۱۵۹  سوره آل عمران « ولتکن منکم امة‌« مفسران به این حقیقت تصریح دارند که تشکیل یک امت و یک اتحادیه با هدف خیرخواهی و اصلاح جامعه سبب اقتدار می شود .

وی در ادامه به تشریح آموزه های وحدت آفرین اسلام پرداخت و گفت : خداوند برای ایجاد وحدت شرایط تصنعی را  کنار گذاشت و ُبعد اصولی را بیان کرد. اولاً فرمود  همه شما از خاک آفریده شدید، ثانیاً همه شما از یک پدر و مادر هستید. بعد فرمود همه کرامت ها و افتخارات همانند خلیفه الله، مسجود ملائکه بودن، امانت دار الهی، تسخیر همه آفرینش، تعلیم یافتگی همه اسماء الهی و برخورداری از روح الهی، به همه انسان ها اختصاص دارد. سپس اختلاف در زبان و رنگ و نژاد، قبیله را سبب برتری ندانست بلکه ابزار شناخت همه انسان ها معرفی کرد. بعد از این همه اشتراک دعوت به فطرت و توحید کرد که خمیرمایه آن در جان همه انسان ها وجود دارد .

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مراحل مختلف وحدت در آموزه های قرآنی به تحقق آن ها در جریان پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این انقلاب حاصل آموزه هایی است که با پذیرش آن مردم به حرکت درآمدند و حاکمیت شاهنشاهی را بر انداختند. آموزه های امام خمینی به ملت ایران هفت نوع اتحاد را آموخت تا توانستند در عمل وحدت کلمه پیدا کنند: ابتدا وحدت ایمانی بود که همه را بر گرد حبل الله جمع کرد و زمینه وحدت برادری را فراهم آورد تا همه احساس کنند« انماالمؤمنون اخوة» مؤمنان همه با هم برادر هستند.در گام سوم اتحاد جبهه ای تشکیل شد و مردم مسلمان ایران همه در یک جبهه در مقابل استبداد و استعمار قرار گرفتند. به طوری که رژیم شاهنشاهی در مقابل صف مردم که « بنیان مرصوص » بود تاب مقاومت نیاورد. در مرحله پنجم اتحاد در رهبری امام خمینی شکل گرفت و به تعبیر آیه ۶۲ سوره نور مردم گوش به فرمان او شدند. در چنین شرایطی است که آموزه های اسلامی مردم را به سمت اتحاد درونی سوق می دهد و اصلاح ذات بین و رابطه قلبی میان مؤمنان مطرح می شود و ما در جریان انقلاب مصادیق متعدد این نوع وحدت را مشاهده کردیم .براساس این استحکام و انسجام درونی است که وحدت با پیروان سایر ادیان و مذاهب مطرح شد .

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا خاطرنشان ساخت: پیامبر اسلام(ص) در مدینه بر اساس آیه ۶۴ سوره آل عمران  خطاب به آنها فرمود « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَةٍ سَوَاءٍ» همه شهروندان مدینه اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان بیائید  بر اساس مشترکات با هم تعامل کنیم. در جریان انقلاب اسلامی همین رویکرد سبب شد تا  پیروان همه مذاهب ادیان اعم از شیعه و سنی، مسیحی و یهودی، کلیمی و زرتشتی و بلکه بالاتر از آن همه خطوط سیاسی اعم از چپی های سوسیالیست و کمونیست و همه راستگرایان لیبرالیست و التقاطی و ناسیونالیست همه در کنار ملت علیه دیکتاتوری پهلوی ایستادند. و با وحدت ملی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. اما بن مایه های اصلی این انقلاب اسلام و آموزه های اسلامی بود که در نهایت خداوند در آیه ۵۶ سوره مائده با جریان سازی اتحاد حزب الله از آن یاد می کند و پیروزی نهایی را به آن نسبت می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه به شیوه ها و راهکارهای همبستگی در انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : یکی از امتیازات انقلاب اسلامی در ایجاد اتحاد این بود که در جریان شکل گیری به حال فعلی افراد تمرکز نمود و به سابقه و گذشته افراد توجه نکرد و این هم آموزه ای بود که در جریان انقلاب اسلامی مدینه مبنای حرکت بود آیه «فَإِخْوَانُکُمْ فِی الدِّینِ» برای کسانی است که به صف ملت پیوسته بودند و اسلام گذشته آنها را نادیده گرفته بود. دومین شیوه اتحاد، تلاش در گسترش مشارکت و فراگیری آن بود که نوعی « تعاون علی البرّ» محسوب می شد. و در مرحله بعد انقلاب از شیوه اخلاقی سازی اتحاد بهره گرفت و آموزه های اخلاقی اسلام را چاشنی اتحاد قرار داد. آیات ده تا دوازده سوره حجرات به این شیوه سالم سازی و راهکار تثبیت وحدت و همبستگی اشاره دارد. در نهایت انقلاب اسلامی در مرحله نظام سازی موفق شد اصل اتحاد را حقوقی سازی کند و در قانون اساسی آن را در جریان حاکمیت ملی و حقوق اساسی ملت اساس قرار دهد.

وی در پایان این نشست به عوامل وحدت شکن در انقلاب اسلامی اشاره کرد و با تمسک به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) گفت: در بیانات حضرت، سه عامل سبب شکستن وحدت جامعه معرفی شده است . ابتدا هوای نفس و خودخواهی ها  است که سبب می شود در عرصه جامعه و سیاست به منیّت ها و تعصبات کور سیاسی، جناحی و قومی تبدیل شود و عده ای همیشه حق به جانب باشند. دومین عامل حکم به غیر ما انزل الله است. بر خلاف دستورات الهی حرکت کردن است و سومین عامل واگذاری قدرت به افراد غیرشایسته است. ما در انقلاب اسلامی بیشترین ضربه را از این ناحیه خوردیم. امام راحل عظیم الشأن فرمودند: نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد. اما گاهی انقلاب به دلیل سیاسی کاری و ملاحظات جناح بندی ها گرفتار افرادی شده است که سال ها آثار تخریبی و وحدت شکنی آنها در جامعه باقی می ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha