سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
زمانی

حوزه/ روحانیت باید چند زبان بین المللی را برای پاسخ گویی بیاموزند، این سخن امامین انقلاب است و حتی فرمودند در این مورد ۶ هزار طلبه باید تربیت شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین  محمد حسن زمانی  امروز در مراسم قرعه کشی و تقدیر از برندگان مسابقه منشور روحانیت که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به «تبیین منشور روحانیت » گفت: این منشور از جهاتی قابل توجه است، این منشور محصول تجربه عمر امام راحل در ارتباط با روحانیت و عصاره مرجعیت است و از سوی ایشان نگاه ویژه بین دین و حاکمیت دارند و آن را در این منشور بیان می کنند و از طرفی امام راحل در این منشور موضوعاتی بیان کرده که اختصاص به زمان خاص ندارد. برای همین یکی از رسالت های مهم طلاب و روحانیت توجه و مطالعه این منشور است.

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه، افزود: این منشور اثرات زیادی دارد از جمله این است که انسان را از غفلت بیرون می آورد و فرد را به مباحث اخلاقی، ارزشی و تجلی مباحث معرفتی توجه می‌دهد.

وی بیان داشت: یکی از آثار این منشور این است که روحانی نباید عالم بی عمل باشد، روحانیت زمانی اثرگذار است  که هر چه را خود بیان می کنند، به آن عمل کنند، مرحوم آیت الله مشکینی این چنین بود و این مسئله را هم به دیگران توجه می دادند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: تذکر اخلاقی مسئله مهمی است و یکی از آثار منشور همین است و احتیاج دارد انسان آن را بخواند. به هر حال مجموع منشور روحانیت به عنوان تابلوی زندگی حوزویان است و امام راحل سه تصویر از روحانیت را بیان می کند که شامل روحانیت اصیل انقلابی، روحانیت متحجر  و روحانیت سکولار است.

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه، افزود: هر کدام از آنها ویژگی خود دارند، همه می دادند که روحانیت نقش مهمی در حدوث و بقای انقلاب داشته و دارد. امام راحل این مطلب را به خوبی بیان و روحانیت را مورد تمجید قرار می دهند و دو ویژگی مهم آن را یعنی تقوا و تدین و التزام عملی روحانیت به دیانت و حضور در انقلاب  بیان می کنند.

وی بیان داشت: تقوا، تدین و التزام عملی به دین و پیروی از انقلاب ویژگیهای مهمی بود که در بعضی از حوزویان و روحانیت از گذشته  تا حالا بوده و استمرار هم دارد که در این رابطه می توان به بزرگانی همچون آیت الله مرحوم خوانساری و... نام برد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: حضور در صحنه انقلاب و اجتماع و اندیشه اسلام تمدن ساز، مسئله دیگر است که امام راحل آن را از خصوصیات روحانیت می دانند که در این مورد می توان شهید اندرزگو را نام برد. این شهید چند سال برای انقلاب سختی کشید. جالب این جا است امام راحل در مورد این شهید فرمودند که اندرزگو نیمی از انقلاب بود.

حوزویان دنباله روی شهید نواب و اندرزگو باشند

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه، افزود: شهید نواب شخصیت دیگری است که در انقلاب درخشید و الگو شد. حوزه باید این نوع شهدا را در بُعد شجاعت و توانمندی علمی و زبان آموزی تربیت کند. اما در بحث زبان آموزی در حوزه مشکلاتی وجود دارد که نتوانسته ایم بدرستی آن را رفع کنیم. روحانیت باید چند زبان بین المللی را برای پاسخ گویی بیاموزند، این سخن امامین انقلاب است و حتی فرمودند در این مورد ۶ هزار طلبه باید تربیت شود.

تربیت روحانیون زبان دان ضروری است

وی بیان داشت: اما این کار در حوزه صورت نگرفته است ولی شهید نواب، زبان دان بین الملل و تحول ساز در عرصه بین الملل بود. آیت الله مدرس هم یکی از این بزرگان اثرگذار در اندیشه انقلابی و دینی بود. آقای مدرس به عنوان نماینده مرجعیت و حوزه وارد مجلس شد؛ در این مسئله هم نقص هایی وجود دارد. در مجلس چند نماینده روحانی مجتهد انقلابی داریم. در گذشته در مجلس ۵ روحانی مجتهد داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اگر در مجلس شورای اسلامی روحانی مجتهد باشد، اوضاع مجلس نباید این گونه باشد که قانونی برای ضد مبانی دینی تصویب شود. در گذشته بزرگانی چون مدرس در مجلس حضور داشته اند و اجازه تصویب چنین قوانینی را نمی دادند و همین مسئله سبب تبعید ایشان به مرز افغانستان که منطقه بیابانی بود، می شود و بدتر این که کسی از روحانیت هم به دیدارش نرفت و آخر هم ایشان را به شهادت رساندند و طوری هم این کار کردند که کسی با خبر نشد و زمانی هم که مردم و روحانیت با خبر شدند کاری نکردند.  

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه، افزود: این همان مسئله حضور روحانیت در انقلاب و عرصه حاکمیت و هوشیاری آن است، که امامین انقلاب تذکر می دهند و اگر خواص روحانیت غافل شوند، دیگر نمی شود کاری کرد.

وی بیان داشت: باید با تمام وجود پای انقلاب ایستاد. خطرات از هر طرف به سمت انقلاب و اسلام روی آورده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: مسئله دیگر روحانیت متحجر است. این خطر جدی است. بعضی هنوز در بحث ولایت فقیه گیرند و از بیخ مسئله ولایت را قبول ندارند و بعضی دیگر در مسئله فتنه شرکت می کنند و مردم را علیه ولایت فقیه می شورانند.

مسئول دفتراجتماعی سیاسی حوزه، با بیان این که رهبر انقلاب چند سال پیش در مورد خطر روحانیت سکولار تذکر داده بودند، افزود: بعضی فکر می کنند ولایت فقیه باید پیرو آنها باشد. مشکل این است که حتی زمینه مرجعیت این افراد در حوزه وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha