دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست بررسی ابعاد علمی حکیم

حوزه/ نشست علمی با موضوع «بررسی ابعاد علمی حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره)» به مناسبت سالروز گرامیداشت عالم بزرگ جهان تشیع، حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست علمی با موضوع «بررسی ابعاد علمی حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره)» به مناسبت سالروز گرامیداشت عالم بزرگ جهان تشیع، حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره) در ادامه نشست های علمی و پژوهشی قرارگاه علوم عقلی حوزه علمیه خراسان با حضور حجت الاسلام والمسلمین مقیسه، امام جمعه شهرستان سبزوار و استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیسه، امام جمعه سبزوار در ابتدای این نیست ضمن اشاره ای به زندگینامه حکیم حاج ملاهادی سبزواری(ره) عنوان کرد: حکیم در سال ۱۲۱۲ هجری در شهر سبزوار به دنیا آمد. پدرش میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود که پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در سبزوار عازم مشهد مقدس شده و در آنجا به مدت ۱۰ سال به تحصیل  و تدریس پرداخت.

وی با بیان این که حکیم پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله حسین سبزواری، محمد ابراهیم کلباسی، محمد تقی رازی، ملا علی نوری و اسماعیل کوشکی حاضر شد، عنوان کرد: حیکم در سال ۱۲۴۲ بعد از مدت ۸ سال سکونت در اصفهان، به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد. 

امام جمعه سبزوار ادامه داد: حکیم ملاهادی سبزواری(ره) پنج سال بعد به همراه همسرش به سفر حج رفت. در بازگشت از حج همسرش فوت کرد و او مدتی در کرمان به عنوان خادم مدرسه معصومیه به ریاضت پرداخت و امورات طلاب را انجام داده و مدرسه را نظافت می­کرد تا آنکه با دختر خادم مدرسه ازدواج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیسه با بیان این که عالم بزرگ مرحوم سید جواد کرمانی در آن مدرسه، کرسی تدریس فلسفه داشت و کتاب شرح منظومه حاج ملاهادی را تدریس می­نمود، ابراز کرد: ایشان روزی در کلاس درس، مطلب مهم و عمیق فلسفی را از کتاب شرح منظومه)مطرح کرد و مرحوم حاج ملاهادی فهمید که این استاد نتوانست به خوبی درس را بیان کند و مقصود را به طلاب برساند، لذا در روزی که می­خواست از مدرسه خارج شده و عازم سبزوار شود، شاگرد اصلی استاد را کنارکشید و آن مطلب فلسفه را برایش تبیین کرد و فرمود به سمع استاد برساند و سپس راهی شد و این از جمله کرامات استاد بود.

وی با بیان این که به واسطه حضور حکیم در سبزوار، حوزه این شهرستان رونق عجیبی یافت، ایشان شاگردان زیادی را تربیت کردند و ازشهر های مختلف ایران و حتی از کشورهای هند، عربستان و... خدمت حکیم برای تلمذ می­رسیدند، افزود: از جمله شاگردان ایشان آخوند خراسانی مؤلف کفایة الاصول، سید احمد رضوی پیشاوری هندی، شیخ عبدالاعلی سبزواری و میرزا ابراهیم شریعتمدار سبزواری می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیسه ادامه داد: حاج ملا هادی سبزواری(ره) آثار ارزشمندی در عرصه های علوم مختلف(فلسفه، کلام، فقه، شعر و...)از خود به یادگار گذاشته­اند که از جمله آن ها می توان به کتاب «منظومه و شرح منظومه در حکمت، حاشیه بر شوارق اثر ملا عبدالرزاق لاهیجی ، اسرار الحکم» در فلسفه، «هدایه الطالبین ، اصول الدین» در کلام، «النبراس الهدی فی احکام الفقه و اسرارها، مقیاس در فقه» در فقه و «شرح دعاء الصباح، شرح الأسماءیا شرح دعاء الجوشن الکبیر» در ادعیه اشاره کرد.

امام جمعه سبزوار ضمن اشاره به زندگی زاهدانه حکیم و بیانی از فرمایشات حکیم در باب پاک نمودن دل از آلایش ها، خاطر نشان کرد: از ایشان منقول است که فرموده­اند: «در زمینه کشف حقایق، علم باید با عمل عجین شود تا صفحه دل از آلایش ها پاک گردد و آینه دل بتواند حقایق را شهود کند».

وی با این که حکیم حاج ملاهادی سبزواری از وجوهات استفاده نمی­کرد و مخارج خود را از باغ و مزرعه­ای که داشتند تأمین نموده و بخشی از مازاد درآمد خود را به طلاب و بخشی را به فقرا می­دادند، بیان کرد: عبادت های حکیم، نماز اول وقت و... برای ما طلاب باید درس و پند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیسه با بیان این که کراماتی از حکیم حاج ملاهادی سبزواری نقل شده است که در کتب مربوط به زندگینامه ایشان نیز موجود می باشد، ابراز امیدواری کرد تا طلاب از سراسر زندگی حکیم چه کوشش های علمی، عبادات های فردی، کمک به فقرا، قناعت و ساده زیستی و... درس گرفته و در طریق کسب دانش و معارف اسلامی و ترویج این معارف در سراسر سیره خویش کوشا باشند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha