پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حضرت عباس(ع)

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه حضرت عباس (ع) صاحب اجر عظیم و فوز عظیم است، گفت: در واقع تسلیم شدن نسبت به وجود مقدس سیدالشهدا (ع) بلای عظیم کربلا، سنگ محک و معیار ایمانی بود که فقط امثال حضرت دارای آن بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه » در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در جمع مسئولان فرهنگی استان، با گرامیداشت سالروز میلاد امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، به تبیین شخصیت قمر بنی‌هاشم پرداخت.

وی اظهار کرد: یکی از نسخه‌های شناختنامه شخصیت والای حضرت ابوالفضل العباس (ع) زیارت‌نامه مأثور ایشان است که از ناحیه مبارک معصوم صادر شده است. این زیارت‌نامه در عین کوتاهی نِسبی، مُبین خصوصیات و صفات ممتازی برای آن حضرت است که هرکدام به‌نوبه خود فضائل عظیمی در کمالات الهی انسان به شمار می‌آید.

خادمی با اشاره به فرازی از زیارت‌نامه: «أَشْهَدُ لَک بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ لِخَلَفِ النَّبِی الْمُرْسَلِ... أَشْهَدُ أَنَّک لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکلْ وَ أَنَّک مَضَیتَ عَلَی بَصِیرَةٍ مِنْ أَمْرِک مُقْتَدِیاً بِالصَّالِحِینَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِیینَ»، ادامه داد: در این فراز فضائلی از قبیل تسلیم، تصدیق، وفا، نصیحت، ثبات و پایداری در همراهی با امام زمان خویش، بصیرت محوری، اطاعت و ولایت‌پذیری از ولی امر الهی در مقام قمر بنی‌هاشم ذکر شده است.
حجت‌الاسلام خادمی گفت: اما در بین این هشت ویژگی الهی امام صادق (ع) اولین خصوصیت حضرت قمر بنی‌هاشم (ع) را تسلیم معرفی می‌فرمایند: «أَشْهَدُ لَک بِالتَّسْلِیمِ.»

وی اضافه کرد: تسلیم بودن و خودسپاری نسبت به معصوم در آنجایی که خدای متعال به انسان اراده و اختیار داده است، رکن رکین ایمان است؛ چراکه به تصریح قرآن «فَلا وَ رَبِّک لا یؤْمِنُونَ حَتَّی یحَکمُوک فیما شَجَرَ بَینَهُمْ ثُمَّ لا یجِدُوا فی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیتَ وَ یسَلِّمُوا تَسْلیماً»؛ یعنی ای پیغمبر ما! این‌ها ایمانشان کامل نمی‌شود و مؤمن محسوب نمی‌گردند مگر اینکه در مقام داوری، در همه مسائل تو را حَکم قرار بدهند و تسلیم محض تو باشند و هرچه تو حُکم کردی بدون دل‌نگرانی و با آرامش دل بپذیرند و تسلیم محض تو باشند.

خادمی افزود: تسلیم در معیت و همراهی با ولی حق قدم اول است و شالوده و شیرازه ایمان حقیقی همین تسلیم است، لذا اینکه امام صادق (ع) که در آن روایت مشهور می‌فرمایند: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِی... صُلبَ الإیمانِ» و تأکید می‌کنند عموی ما عباس دارای ایمانی راسخ بود، به همین جهت است که این صلابت و ستبری ایمانی، ریشه در مقام تسلیم حضرت عباس (ع) دارد.

وی با بیان اینکه وجود مقدس قمر بنی‌هاشم(ع) در عظیم‌ترین درگیری‌های تاریخ وارد شده و تسلیم محض امام زمان خود بوده است، اظهار کرد: شاید الآن این مسئله برای ما و بعد از ۱۴۰۰ سال حل شده باشد، ولی این زمان، غیر از سال ۶۱ هجری است، زیرا آن زمان خیلی‌ها که خودشان را بزرگ می‌دانستند و صحابی بودند و وجود مقدس نبی اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و امام مجتبی (ع) را درک و شاگردی آن حضرات را کرده بودند، نمی‌توانستند بپذیرند که این راه، راه صوابی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در واقع تسلیم شدن نسبت به وجود مقدس سیدالشهدا (ع) بلای عظیم کربلا، سنگ محک و معیار ایمانی بود که فقط امثال حضرت دارای آن بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha