شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / دیدار مجمع طلاب و فضلای همدان با نماینده ولی فقیه در استان و مدیر حوزه

حوزه/ مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با اشاره به ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، گفت: با مطالعه این هفت بند، به جرات می‌توان گفت نقش حوزه‌های علمیه در تحقق بخشیدن و فعالیت در زمینه بیانیه گام دوم بسیار پر رنگ است و نقش اصلی را برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب، نقطه عطفی در تاریخ و مسیر انقلاب است، اظهار داشت: قطعا این مطلب در آینده بهتر تبیین خواهد شد و مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم در آینده تبدیل به یکی از تقسیم بندی‌ها در بین اندیشمندان می‌شود و تاریخ انقلاب را به قبل و بعد از صدور آن تقسیم خواهد کرد، گفت: در خصوص بررسی میزان تحقق این بیانیه اگر منصفانه نگاه کنیم، به این مطلب خواهیم رسید که از حیث نظری در جامعه خصوصا در حوزه‌های علمیه، مورد استقبال خوبی قرار گرفته و نسبت به مسائل مشابه اقدامات مثبتی انجام شده است.

مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با اشاره به ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه، یادآور شد: با مطالعه این هفت بند، به جرأت می‌توان گفت نقش حوزه‌های علمیه در تحقق بخشیدن و فعالیت در زمینه بیانیه گام دوم بسیار پر رنگ است.

وی افزود: البته شاید در توصیه ششم که مربوط به عزت ملی است، این طور تصور شود که ارتباط کم‌تری با حوزه وجود دارد، اما ایجاد عزت ملی در روابط خارجی و مرز بندی با دشمن جز شاخصه‌هایی است که نقش حوزه در آن برجسته است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه قبل از مطالعه بیانیه گام دوم باید دو پیوست مربوط به آن را به خوبی مطالعه کرد، مطرح کرد: حضرت آقا در ۱۹ دی ۹۷ یعنی یک ماه قبل از صدور این بیانیه بیانات مهمی را در جمع علما و مردم قم داشتند و در آن بر این موضوع تاکید داشتند که قم سرچشمه و مادر انقلاب است و لذا قم باید در تداوم انقلاب نقش کانونی، محوری و مرکزی داشته باشد.

نقش حوزه‌های علمیه در زمینه بیانیه گام دوم بسیار پر رنگ است

وی تصریح کرد: دومین پیوستی که قبل از بیانیه گام دوم باید مورد نظر باشد، فرمایشات رهبر معظم انقلاب، در ۲۵ اسفند سال ۹۴ است که در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در خصوص حوزه انقلابی موضوعات مهمی را فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی با تاکید بر اینکه با بازخوانی هر دو پیوست متوجه می‌شویم که نقش اصلی در زمینه این هفت توصیه بر دوش حوزه‌های علمیه و حوزویان است، یادآور شد: در طول این دو سال از تاریخ صدور بیانیه، انصافا اقدامات زیادی در حوزه‌های علمیه صورت گرفته و در تعدادی از این موارد که بنده نیز به کمک دوستان حضور دارم، زحمات و تلاش‌های شبانه روزی حوزویان را از نزدیک مشاهده می‌کنم، قابل تقدیر است.

وی با طرح این سئوال که آیا در این مدت، زحمات و اقدامات کافی بوده یا خیر؟، ابراز کرد: البته هنوز با نقطه ایده‌آل و مطلوب فاصله زیادی داریم، اما نباید فراموش کنیم که اگر گام اول ۴۰ سال طول کشید، گام دوم نیز ۴۰ سال طول خواهد کشید و نباید انتظار تحقق کامل آن در دو سال را داشت.

مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با بیان اینکه نباید تنها به برگزاری چند همایش، سخنرانی و چاپ کتاب قانع شویم، گفت: چنین اقداماتی در این زمینه لازم است اما کافی نیست، و برای رسیدن به نقطه مطلوب، نیازمند یک عزم جدی هستیم.

وی به تشریح وظیفه و رسالت حوزه نسبت به بیانیه گام دوم پرداخت و یادآور شد: برای بررسی دقیق‌تر این موضوع بهتر است که در چند برش، حوزه را مورد نظر قرار دهیم، چرا که هر بخشی از حوزه دارای یک رسالت و وظیفه نسبت به این بیانیه است.

این استاد حوزه ادامه داد: اولین برش، علما و بزرگان حوزه‌های علمیه هستند که به عنوان هادیان و راهبران حوزه باید علمدار و خط شکن باشند و با در دست گرفتن علم بیانیه گام دوم، همچون زمان صدور که مراجع معظم تقلید تعابیر بسیار زیبایی نسبت به آن داشتند در ادامه نیز ضمن مشخص کردن مسیر، از ما سربازان آن را مطالبه کنند.

وی، برش دوم را مدیران حوزه عنوان کرد و یادآور شد: در سطح مدیران حوزه اقدامات خوبی همانند تدوین متون سرفصل‌ها انجام شده، اما لازمه این بیانیه، فراتر از ایده‌ها، عملکرد خود مدیران نسبت به آن است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در این بیانیه بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی تاکید دارند، اظهار کرد: مدیران باید این مسائل را سرلوحه سیاست و عملکردشان خود قرار دهند و خود پیشرو در انجام آن باشند.

وی، سومین برش را در زمینه برسی وظایف حوزویان، بدنه حوزه اعم از اساتید، طلاب و فضلا دانست و خاطر نشان کرد: حضرت آقا در کتاب "کار باید تشکیلاتی باشد" این طور می‌فرمایند که انقلاب نیز بدون تشکیلات پیش نمی‌رفت و این یعنی اگر امروز می‌خواهیم به انقلاب خدمت کنیم، بدون تشکیلات نمی‌توانیم موفق شویم.

عضو کمیسیون اخلاق و تربیت مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه خطاب به طلاب یادآور شد: از طلاب و اساتید عزیز می‌خواهیم تا با انسجام و همگرایی به دنبال ایجاد یک کار تشکیلاتی باشند تا بتوانیم از این طریق برای انقلاب کاری کنیم و لبخند رضایت را بر لبان حضرت آقا بنشانیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود، با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا به امروز مجموعه های وزینی در حوزه، در راستای تبیین بیانیه گام دوم شکل گرفته است، گفت: یکی از این مجموعه‌ها قرارگاه حوزوی انقلاب اسلامی است، که با ایجاد یک تشکل منسجم، خیز خوبی در جهت تبیین و تحقق این بیانیه در حوزه و در سطح جامعه برداشته است.

حوزه از ظرفیت های عمومی برای تشکیل دولت جوان حزب اللهی استفاده کند

مسئول قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی قم با تاکید بر اینکه طلاب باید خود را مجهز به علم و اخلاق کنند، مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته‌اند که جوانان و طلاب این کشور باید سرامد و قله نشین باشند و لذا لازم است که با همت عالی در این عرصه ورود کنند و با جدیت، مطالبات حضرت آقا از بیانیه گام دوم را سر لوحه اقدامات خود قرار دهند.

وی با اشاره به نزدیک به بودن ایام انتخابات، یادآور شد: یکی از کارهایی که حوزه می‌تواند و باید آن را انجام دهد، این است که با بسیج عمومی و استفاده از ظرفیت‌های عمومی همچون دانشجویان و عامه مردم از هر قشری، همت کنند و برای تشکیل دولت جوان حزب اللهی قیام کنند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: هم در بیانات رهبر معظم انقلاب و هم در بیانیه گام دوم انقلاب ویژگی‌های دولت در تراز انقلاب مشخص است و لذا برای با موفقیت در گام دوم انقلاب باید اولین دولت بعد از صدور این بیانیه، در تراز همان بیانیه باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha