دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 950465
۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
احمد مبلغی

حوزه/ اگر زندگی بشر به خطر بیفتد، سایر پدیده‌های انسانی نیز در وضعیت خطرناکی قرار خواهند گرفت؛ حتی خود دین، ​​در شرایط از بین رفتن جان انسان‌ها، ظهور و تبلوری نخواهد داشت. امام علی (ع) می‌فرماید: اذا هلکت الابدان هلک الدین؛ اگر بدن‌ها هلاک شوند دین نیز چنین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه مجازی حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به سخنرانی وی در جلسه رهبران ادیان برای صلح آمده است:

مشارکت و سخنرانی در جلسه رهبران ادیان برای صلح با دکتر تدروس آدهانوم رییس سازمان جهانی بهداشت؛

بسم الله الرحمن الرحیم

از آنجا که کرونا حیات و سلامتی انسان را با تهدید گسترده و فزاینده مواجه کرده است، مبارزه با آن باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

اول: تمرکز جدی بر سلامت انسان: از آنجا که ادیان از همان آغاز برای حفظ سلامتی انسان بیشترین اهمیت را قائل بوده‌اند، در شرایط کنونی، نیز باید به ابراز و اتخاذ موضع و دیدگاه اساسی و حساس در قبال سلامتی و ارواح انسان ها روی بیاورند.

اگر زندگی بشر به خطر بیفتد، سایر پدیده‌های انسانی نیز در وضعیت خطرناکی قرار خواهند گرفت؛ حتی خود دین، ​​در شرایط از بین رفتن جان انسان‌ها، ظهور و تبلوری نخواهد داشت. امام علی (ع) می‌فرماید: اذا هلکت الابدان هلک الدین.
اگر بدن‌ها هلاک شوند دین نیز چنین می‌شود.

دوم: انسجام: شیوع فاجعه بار ویروس کرونا به ما نشان داد که زندگی بشر بیش از هر زمان دیگری در هم تنیده است.
این درهم تنیدگی، یک فلسفه عمیق است که مفاهیم و آموزه‌های ادیان بر اساس لحاظ آن بنا شده‌اند.

پیشنهاد می‌شود همه تحت شعار زیر که مأخوذ از روح مشترک ادیان است، منسجم بشویم:

ما باید برای تضمین سلامت عمومی و جهانی، سلامت را برای همه افراد و مجموعه ها بخواهیم.

مبارزه ضعیف یا تبعیض آمیز علیه کرونا اجازه می‌دهد تا این بیماری خطرناک زنده بماند، رشد کند و دوباره حمله کند، همانطور که مبارزه محدود و منطقه‌ای علیه کرونا مبارزه ای مؤثر نخواهد داد.

سوم: عدالت در مواجهه با کرونا:

پیام ادیان در این زمینه تمرکز بر عدالت است، از این منظر، باید به دولت‌ها و کشورهای فقیری که نمی‌توانند خود را از بیماری همه گیر کرونا محافظت کنند، کمک صورت گیرد.

اگر در مواجهه با کرونا عدالت در نظر گرفته نشود، مبارزه نیرومند و موفقی با کرونا صورت نخواهد گرفت.

چهارم: ایجاد اطمینان در مردم در مبارزه با کرونا:

دین یکی از مهمترین وظایف آن ایجاد اعتماد به نفس و اطمینان است، امروزه به دلیل حمله غافلگیر کننده کرونا به بشریت، اعتماد به نفس به طور طبیعی کاهش یافته است، تا جایی که در زمینه های مبارزه با کرونا نیز حالت اطمینان کاهش یافته است. زمان آن است که ادیان نقش خود را به خوبی در ایجاد اعتماد بازی کنند و اطمینان از تمرکز بر اتخاذ راهی پدید می‌آید که مبتنی بر توکل بر خدا، رعایت موازین بهداشتی، کمک به یکدیگر، تسریع و گسترش مبارزه با کرونا، و امید دادن به مردم باشد.

با نبود اطمینان حتی در نبرد با کرونا شکست خواهیم خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha