جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام استوار میمندی-مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: جمهوریت منهای نگاه توحیدی و دینی ذبح مردم سالاری است، چراکه تجربه ثابت کرده مردم سالاری منهای رعایت آموزه های توحیدی در نهایت به نوعی دیکتاتوری خواهد انجامید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به فرارسیدن روز جمهوری اسلامی اظهار کرد: روز جمهوری اسلامی، روزی تاریخی و به یادماندی نه تنها در تاریخ ایران، بلکه در تاریخ جهان است.

وی در ادامه روز جمهوری اسلامی را روز تبلور مشارکت مردم در دفاع از اسلام دانست و اضافه کرد: روز جمهوری اسلامی ساختار توحیدی یک حکومت با حمایت مردمی شکل گرفت، در واقع روز پیوند میان شریعت، حضور و مشارکت مردم بود.

مدیر حوزه علمیه فارس خاطرنشان کرد: در کشور ایران حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال حاکمیت دیکتاتوری و تمامیت خواهانه ای بود که نقش مردم را به رسمیت نمی شناخت، همچنین حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال هم حاکمیتی بود که خدا را هم به رسمیت نمی شناختند، خودکامگی، ظلم و ستم سرلوحه قدرت ها و حکومت ها بود اگرچه حضور علما در مقاطعی موجب شده بود تا برخی حکومت ها سرچشمه هایی از زلال آموزه های دینی را در آن حاکمیت خود بشناسند و ترویج کنند.

وی با بر تصریح اینکه جمهوری اسلامی تبلور اراده خدای متعال در بستر آمادگی و حمایت های مردمی است، گفت: برخی کسانی که می خواستند جمهوریت را منهای دین و چارچوب های دینی در کشور حاکم کنند، توجه به این نداشتند که اگر دین راستین خدا در کشور حاکم شد عدالت نیز حاکم خواهد شد و اگر عدالتف حکم فراگیر  شد برابری میان انسان ها و رعایت حقوق شهروندی و بشری نیز در ضمن آن تحقق خواهد یافت، اگر اسلام به معنای واقعی با همه آموزه هایی که دارد در کشور پیاده شود نخستین کسانی که نفع می برند خود مردم خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی افزود: اگر شخصی مسئولیتی می پذیرد به نمایندگی از مردم است، همچنین اگر کسی ولایت بر مردم از طرف خدا پیدا می کند وظیفه آن حفاظت از مردم است، بنابراین جمهوریت منهای نگاه توحیدی و دینی ذبح مردم سالاری است، چراکه تجربه ثابت کرده مردم سالاری منهای رعایت آموزه های توحیدی در نهایت به نوعی دیکتاتوری خواهد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: جمهور و توده مردم هنگامی می توانند نفع ببینند که چار چوب شرعیت به درستی پیاده شود، اگر هم در جاهایی مشاهده کردیم به مردم ظلم شد به این دلیل بود که چار چوب های دینی رعایت نشد، بنابراین جمهوری دمکراتیک غلط است، همانطور کسانی که احساس می کردند اگر مردم بخواهند نقش آفرینی کنند باید چارچوب های دینی شکسته شود به همین دلیل نگران بودند.

این کارشناس دینی تاکید کرد: نگاهی که حضرت امام داشت نگاهی مبتنی بر شناخت عمیق دینی و نگاهی مبتنی بر دلسوزی برای جمهور مردم و همه شهروندان جامعه بود به همین دلیل جمهوری اسلامی را می توانیم مترقی ترین نظام سیاسی عالم بدانیم، اگرچه نظامی که در نهایت ما را به سر منزل مقصود و سعادت می رساند نظامی است که مبتنی ولایت معصوم باشد و حاکمیت ولی معصوم باشد اما در دوران غیبت که دست از دامان معصوم و ولایت معصوم کوتاه است مترقی ترین نظام سیاسی، نظامی است که چارچوب های دین را که توسط خدای متعال مشخص شد و سعادت انسان ها را مورد نظر قرار داده در قالب مشارکت های مردمی بتواند اعمال کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha