جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 951475
۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
صفحه مجازی حسین کاظم زاده

حوزه/ آقا حسین شمقدری تصور کرده که کشف بزرگی انجام داده و اینکه آوازخوانی زنان حداقل بنا بر فتوای رهبری حرمت مطلق و ذاتی ندارد، یعنی این طور نیست که خوانندگی زن در همه صورت‌ها حرام باشد را برای اولین بار ایشان فهمیده و داد سخن در مستند حلال ممنوعه سر داده که آی هوار حلال خدا را حرام کرده‌اند و چه استعدادها که بابت این تنگ نظری‌ها از این کشور کوچ نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،به مناسبت انتشار مستند «حلال ممنوعه»، حجت‌الاسلام حسین کاظم زاده در صفحه مجازی‌اش نوشته است:

حلال ممنوعه

آقا حسین شمقدری تصور کرده که کشف بزرگی انجام داده و اینکه آوازخوانی زنان حداقل بنا بر فتوای رهبری حرمت مطلق و ذاتی ندارد، یعنی این طور نیست که خوانندگی زن در همه صورت‌ها حرام باشد را برای اولین بار ایشان فهمیده و داد سخن در مستند حلال ممنوعه سر داده که آی هوار حلال خدا را حرام کرده‌اند و چه استعدادها که بابت این تنگ نظری‌ها از این کشور کوچ نکرده‌اند.

از ایشان که فعال فرهنگی و رسانه‌ای هستند بعید است که سرنوشت تجویز و ترویج یک مسأله را این چنین ساده تحلیل کنند.

به یک مثال ساده از خود رهبر انقلاب توجه کنید؛ خوب ایشان از طرفداران پر و پا قرص موسیقی کلاسیک غربی‌اند به گونه‌ای که معتقدند این موسیقی ارزش دارد که به خاطر آن بلیت خرید و گوش جان بدان سپرد و توصیفات دیگر از ایشان که بماند.

با این وجود فتوای ایشان در مسأله ترویج موسیقی، غیر از این است و آن را جایز نمی‌دانند و ترویج موسیقی را با اهداف جمهوری اسلامی مغایر می‌دانند.

ایشان در درس خارج فقه خود که به مسأله غنا رسیدند دلیل این فتوای خود را این گونه بیان کردند که چون غالب موسیقی‌های موجود، از نوع موسیقی‌های گمراه کننده هستند، ترویج موسیقی، عملا به فراگیر شدن این موسیقی لهوی می‌انجامد.

یک مجتهد تنها به بیان کلی احکام قاعدتاً اکتفا نمی‌کند، بلکه قدرت مدیریت جامعه اسلامی را در صحنه واقعیت هم ملاحظه می‌کند. اینکه فتوای ما چه سرنوشتی در جامعه پیدا می‌کند اهمیت دارد. لذا مسأله ترویج یک مسأله حکمی متفاوت از خود مسأله پیدا می‌کند.

مادامی که قدرت فرهنگی ما بالا نباشد، سرنوشت بسیاری از احکام عوض می‌شود.

در خوانندگی زن هم همین قاعده وجود دارد، زیرساخت‌های فرهنگی ما در این مسأله که عموما در اختیار ما نیست، سبب شده تحقق این مسأله همراه با مفاسد بیشماری شود و عملا ترویج آن حرام باشد. نکته‌ای که در همین مسأله آوازخوانی زن در درس خارج فقه رهبری بدان اشاره شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    13 3
    عجب عجب!!! بله صحیح که این حکم فقهیه اما هر کسی از هر دری اونو پیچونده و جسارت پرداختن بهش رو نداشته!!!!!
  • اب IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    12 1
    بنظرم مستند خیلی خوبیه و دست رو موضوعی گذاشته که کاملا دست نخوردست
  • كماني IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    12 1
    ما كه از حرف هاي آقاي كاظم زاده چيزي نفهميديم ؛ گويا ايشان با تصورات خيالي كه احتمالا فلان مي شود مي خواهند جواب يك حكم شرعي را بدهند ؛ متاسفانه انقدر عرصه رو با اين موضع گيري ها تنگ كرده اند كه امروز شاهد آن هستيم مديريت موسيقي كشور را امثال ساسي مانكن پيش مي برند ؛ بسيار زشت است بعد از 40 سال از حكومت ديني هنوز براي آن جواب قاطع و كامل نداريم.
    • عسگری IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      0 0
      کمی دقت می کردید می فهمیدید/ شاید نخواستید بفهمید
  • حسین IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    9 2
    به نظر من بجای اینکه به فیلم ایراد وارد کنید به جمعی از روحانیون باید ایراد وارد کرد که واقعیت ها را بدرستی به مردم نمی گویند و دین و اسلام را خراب می کنند
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    اگر واقعا حلال است و مشکلی ندارد !!! کنترلش آنچنان سخت نیست ! خصوصا برخی خواننده های خانم مثل خانم سیما بینا کلا موسیقی محلی و فولکلور می خوانند و غنا اصلا مفهوم پیدا نمی کند در موسیقی ایشان !!! یا ضبط و پخش قرآن با صدای خانم ها !!! مساله را واقعی باید دید !!! صدای خانم ها حلال باشد و ممنوعیتش بابت ذهنیت یک عده خاص باشد !!! گناه حرام گرفتن حلال خدا بر گردن همین عده تا ابد است !!!!!