پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سریال های تلویزیونی

حوزه/هر چند نه به اندازه سینما و شبکه نمایش خانگی، اما واقعیت تلخی که وجود دارد این که در سال های اخیر، سریال ها و برنامه های تلویزیونی آن طور که باید و شاید به "سبک زندگی ایرانی – اسلامی" نپرداخته اند و یا این که توجه و التفات اندکی به این مقوله کلیدی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین آغازین روزهای سال جدید، چه از سوی مجلات و روزنامه ها و چه به خصوص برخی سایت ها و خبرگزاری ها، بازار معرفی بهترین و موفق ترین فیلم ها و سریال ها از نگاه مردم و منتقدان، داغ بود و حتی در این زمینه ویژه نامه هایی نیز چه به شکل مکتوب و چه به شکل مجازی انتشار یافت که بعضاً حاوی نکات خواندنی و جالب توجهی هم بوده است.

واقعیت آن است که با نگاهی اجمالی به سالی که سپری کردیم، در بین سریال های تلویزیونی می توان به آثاری اشاره کرد که تا حدودی، حرفه ای و بر اساس اصول استاندارد سریال سازی تولید شده بودند و البته متأسفانه اکثریت سریال هایی که آن چنان واجد این ویژگی ها نبودند و به این خاطر هم از نگاه مخاطب عام و خاص، نمره قبولی دریافت نکردند.

از جمله سریال های موفق بر اساس نظرسنجی ها و همچنین بررسی رسانه های جمعی می توان به "نون خ ۲" به کارگردانی سعید آقاخانی، " زیرخاکی" به کارگردانی جلیل سامان، "پایتخت ۶" به کارگردانی سیروس مقدم، " خانه امن" به کارگردانی انوش معظمی و "بچه مهندس ۳" به کارگردانی علی غفاری اشاره کرد که البته در خبرگزاری حوزه راجع به همه این سریال ها، یادداشت هایی نوشته شده و بعضاً درباره کم و کیف آن ها با کارشناسان و منتقدان گفت و گوهایی انجام شده است.

آن چه ورای سخن گفتن درباره تحلیل چرایی سریال های موفق و یا ناموفق، از نگاه راقم این سطور حائز اهمیت است، نسبت این گونه محصولات پرمخاطب با مقوله سبک زندگی است.

اجمالاً آن که با وجود تلاش های ارزنده ای که از سوی برخی سازندگان این آثار و نیز اهتمام بعضی از مدیران تلویزیون به مقوله سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ترویج آن مشاهده می شود، اما واقعیت آن است که هنوز در این زمینه کار شایسته و بایسته صورت نگرفته و یا حداقل این که اگر معدود آثاری به این مباحث توجه داشته اند، این امر به یک جریان متداوم در تلویزیون تبدیل نشده است.

به تعبیر یکی از کارشناسان فرهنگی، سبک زندگی، ذائقه ساز است و بسته به این که کدام سبک زندگی را انتخاب کرده باشی، ذائقه ها و سلیقه ها و انتخاب های تو نیز میل به آن سمت پیدا می کند. از آن سوی قضیه نیز باید گفت که یکی از عوامل مهمی که در جهت دهی به سبک زندگی بسیار اثرگذار است، تولید و پخش برنامه های جذاب تلویزیونی به خصوص در زمینه سریال و آثار نمایشی است؛ آثاری که هم از حیث فرمی مخاطب پسند باشند و هم این که به ویژه در امر محتوا به شاخصه ها و مؤلفه های سبک زندگی ایرانی و اسلامی به شکل هنرمندانه و نه شعاری و کلیشه ای اهتمام داشته باشند.

در واقع آنچه از مدیران و برنامه سازان و سریال سازان تلویزیونی انتظار می رود این است که بر اساس همان کلام معروف امام خمینی(ره) مبنی بر این که صدا و سیما دانشگاه عمومی است، در جهت ارتقای سطح فرهنگ عمومی و اصلاح معایب مرتبط با سبک زندگی بکوشند.

اُمید آن که در سال ۱۴۰۰ با نگاهی به تجربه های کسب شده در سال های قبل، در این راستا شاهد تولید و پخش سریال های بهتر و قوی تری باشیم که ضمن جذب مخاطب انبوه به این مقوله عنایت لازم را داشته باشند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha