جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
متین فر

حوزه/ مسئول مرکز تحلیل داده سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به اهمیت توجه به فضای مجازی، خاطرنشان کرد: سه محوری که والدین باید به‌طور دقیق آموزش دهند، آداب ‌و رسوم نسل اصیل ایرانی به نسل جدید، تولید محتوای اسلامی و آگاهی رسانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر احمدرضا متین فر، در دومین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی «مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده» که توسط اداره آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، به موضوع «مدیریت فضای مجازی در خانواده» پرداخت.

وی بابیان اینکه فضای مجازی، عرصه کنش و واکنش است، گفت: به‌دور از اینکه فضای مجازی، بستری برای سرگرمی، اقتصاد، ارتباط و... می‌باشد، فضایی برای تشکیل جبهه‌های انقلابی و ایجاد گفتمان‌های اسلامی است.

مسئول مرکز تحلیل داده سازمان فضای مجازی سراج، با اشاره به مدل عرضه و تقاضا، تشریح کرد: بر اساس این مدل، فضای مجازی دارای زیرساخت، ابزار، سرویس و خدمات، محتوا و کاربر می‌باشد که در هر کدام تصمیمات لازمی باید گرفت و قانون‌مند، هدفمند و متناسب با سیاست‌های هر کشوری تعریف می‌شود.

وی با اذعان بر اینکه فضای مجازی به سبک زندگی لطمه می‌زند، بیان کرد: فضای مجازی به‌عنوان یک رسانه‌ی نوین، بر نظام تفسیری تأثیر می‌گذارد که عوض شدن آن، نظام فکری و ارزشی هر فرد را جابجا می‌کند و با تغییر هنجار، سبک زندگی را تغییر می‌دهد.

متین فر، ضمن تأکید بر تولید محتوای اسلامی، ادامه داد: باید نیروهای انقلابی، برای جایگاه فضای مجازی که نظام ارزشی متعارض تعریف می‌شود و جامعه را به سمت براندازی سوق می‌دهد، اقدامات لازم را برنامه‌ریزی و اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی، عاملی برای تغییر است و بطن آن می‌تواند فرصت یا تهدید باشد، افزود: با شیوع ویروس کرونا، فضای محدود استفاده از پلتفرم‌ها و فضای آموزش مجازی برای کودکان و نوجوانان، افزایش یافت و حضور حداکثر دانش آموزان در آنجا شکل گرفت که مدیریتی برای استفاده از آن ارائه نشده بود.

مسئول مرکز تحلیل داده سازمان فضای مجازی سراج به بررسی حوزه‌های مرتبط با سواد فضای مجازی پرداخت و تشریح کرد: آن چیزی که در حال وقوع است، تربیت رسانه‌ای است که از آن غافل شده‌ایم.

وی با اشاره به آیه «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ»، افزود: باید برای مدیریت فضای مجازی در خانواده، اصل‌های حاکمیت قانون، مسئولیت‌پذیری، آموزش و آگاه‌سازی، مورد توجه قرار گیرد.

متین‌فر اظهارداشت: سه محوری که والدین باید به‌طور دقیق آموزش دهند، آداب ‌و رسوم نسل اصیل ایرانی به نسل جدید، تولید محتوای اسلامی و آگاهی رسانه‌ای است.

وی در پایان، کتاب‌های «نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، اثر دکتر خسرو باقری» و «انقلاب پلتفرم، بازارهای شبکه‌ای چگونه اقتصاد را دگرگون می‌کند» ترجمه‌ی مصطفی طهماسبی و فائزه گرایلی را برای مطالعه بیشتر معرفی کرد.

گفتنی است، سلسله نشست‌های مجازی مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده، به همت اداره آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان با موضوعات «اخلاق در خانه»، «مدیریت فضای مجازی در خانواده»، «بهداشت و سلامت خانواده»، «بازی و سرگرمی در خانه»، «ایمنی در خانه»، «امنیت خانه و خانواده» و «تغذیه خانواده»، از ۱۶ تا ۲۳ فروردین برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند صوت جلسات را از طریق آدرس اینترنتی (اینجا کلیک کنید) دریافت کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha