سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 952986
۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳
ایمنی در خانه

حوزه/ کارشناس ارشد سازمان آتش‌نشانی و مدرّس ایمنی گفت: رعایت نکات ایمنی در ساخت منزل برای جلوگیری از حوادث احتمالی حریق، لازم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر محمدجواد قائمی در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های مجازی «مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده» که از سوی مدیریت مشاوره و آموزش های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان صورت مجازی برگزار ‌شد، به موضوع «ایمنی در خانه» پرداخت و با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی در ساخت منزل برای جلوگیری از حوادث احتمالی حریق، لازم و ضروری است، گفت: نخستین چیزی که در زمان اطفاء حریق ما را تهدید می‌کند، دود و عامل خفگی است.

کارشناس ارشد سازمان آتش‌نشانی و مدرس ایمنی با اشاره به اینکه تلفات آمار خفگی‌ها، ۹ برابر سوختگی‌ها است، ادامه داد: با شناخت مواد قابل اشتعال و رعایت نکات ایمنی و آموزش‌های لازم ، می‌توان از بروز خطرات ناشی از آتش‌سوزی و گازگرفتگی، جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه حریق مختلفی وجود دارد و جامدات، مایعات و گازها، به‌عنوان مواد قابل اشتعال محسوب می‌شوند، تشریح کرد: جامدات در زمان سوختن از خود خاکستر به‌جا می‌گذراند همانند کاغذ، لذا برای خاموش کردن آن باید ماده مشتعل را سرد کرد.

قائمی افزود: مایعات به ‌سرعت در زمین جاری می‌شوند و برای خاموش کردن آن باید روش خفه کردن آتش را به کار بست.

وی در ادامه به نکات ایمنی در خصوص نشت گاز شهری پرداخت و گفت: اقدامات ایمنی برای جلوگیری از حادثه در نشت گاز به دودسته‌ی «اقدامات قبل از ورود» و «اقدامات بعد از ورود» به محل نشت گاز، تقسیم می‌شود.

کارشناس ارشد سازمان آتش‌نشانی و مدرس ایمنی، بیان داشت: قطع گاز و برق از فیوز خارج منزل (پیلوت یا پارکینگ)، دور کردن لباس‌های قابل اشتعال پشمی و نایلونی از خود، تهیه پارچه نخی مرطوب برای روی موها، روشن کردن چراغ‌قوه خارج از منزل، خاموش کردن موبایل و قطع کردن تلفن ثابت، تهیه وسیله‌ای برای ایجاد باد (بوران) در محل نشت گاز، ازجمله اقدامات پیشگیرانه قبل از ورود به محل است.

قائمی با بیان اینکه بعد از ورود به محل نشت گاز باید پنجره‌ها به‌ سرعت بازشوند، افزود: باد (بوران) برای خروج گازهای سمی و قابل اشتعال ایجاد کنید تا پس از گذشت ۲ ساعت، بتوانید با وصل برق، در محل حاضر شوید.

کارشناس ارشد سازمان آتش‌نشانی و مدرس ایمنی خاطر نشان کرد: نشت گاز co نیز یکی از خطرناک‌ترین عامل‌های خفگی است که می توان با نصب حس‌گرهای تشخیصی نشت گاز co از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

گفتنی است، سلسله نشست‌های مجازی مهارت‌های کاربردی خانه و خانواده، به همت اداره آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان با موضوعات «اخلاق در خانه»، «مدیریت فضای مجازی در خانواده»، «بهداشت و سلامت خانواده»، «بازی و سرگرمی در خانه»، «ایمنی در خانه»، «امنیت خانه و خانواده» و «تغذیه خانواده»، از ۱۶ تا ۲۳ فروردین در حال برگزار است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha