پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید احمد قره باغی

حوزه/ حجت الاسلام قره باغی با تاکید بر این که رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است، گفت: با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اِکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید و همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش برخورد باشید و لحظه‌ی عصبانیت و خشم شما، همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.

حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه با بیان این که انسان حتما دقایقی از ساعات روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهد، اظهار داشت: بنابر آنچه که اساتید اخلاق مثل آیت الله کشمیری عنوان کرده اند؛ « تفکر» و خلوت با خود و خدای متعال از اسرار آمیزترین ساعات روزه داری است، خصوصاً زمانی که انسان به نوع رابطه حضرتش با خود بیندیشد و در این لحظه امید است که ابوابی از معرفت، به رویمان باز شود.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین حالتهای بندگی، خصوصا در رمضان المبارک، که توصیه مؤکد نبی مکرم (ص) است، «سجده طولانی» می‌باشد و فقط خدا و اولیاء الهی می‌دانند هنگام سجده‌ی عبودیت، چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر انسان می‌بارد  پس حتماً در روز ، یک سجده‌ی طولانی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: در ماه رمضان حتماً نیت کنید که فقط للّه  و به‌خاطر خدا روزه بگیرید و آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید. به کمیت فکر نکنید و کیفیت‌جو بوده و فقط دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید و سعی در هضم مطالب و معارف باشید.

 وی با بیان این که برکات لحظه افطار و دعای مستجاب آن، به همان مکان تعلق خواهد گرفت و لذا این امر در منزل بهتر است، بیان داشت:  روزه داران هنگام افطار «دِلال» کنند، در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم «مدلّاً علیک» دِلال -با کسر دال- یعنی ناز کردن؛ یعنی انسان در هنگام فطار برای خدا ناز کند، چون برایش روزه‌ گرفته و حضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمه‌ی اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید و دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید اگر حاجتم را بدهی، افطار می‌کنم؛ به این حالت «دلال» می‌گویند که معجزه می کند.

حجت الاسلام قره باغی با تاکید بر این که رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است، افزود: با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اِکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید و همیشه، خصوصاً در این ماه، خوش برخورد باشید و لحظه‌ی عصبانیت و خشم شما، همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.

وی اضافه کرد: کشتی رؤیایی رمضان، سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد و از خدای سبحان در این ماه، خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک درخواست کنید و البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است، و حزن بر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، شرط شکسته‌دلی است.

عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با بیان این که از ابتدای ماه رمضان، باید هدف گذاری ما «لیلة القدر» باشد که جانِ جانِ رمضان است و لیکن سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود، نه در ماه، گفت: ماه رمضان، ماه «ربیع القرآن» است و در این بهار قرآنی، هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت، و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دم افطار، آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.

وی با تاکید بر این که بالإمام تَمامُ الصلاةِ وَ الصِیام، بیان داشت: در سراسر ماه رمضان، توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل، یعنی وجود ذی‌جود حجة بن الحجج البالغة (عج) نمی‌بایست منقطع شود و روزه و نماز و بندگی از طریق آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می‌یابد.

حجت الاسلام قره باغی در پایان گفت: در دعا کردن زرنگ باشیم و دیگران را بر خود، مقدم کنیم. هر آنچه برای خود می‌خواهیم، آن را در قالب دعا برای دیگران بگذاریم. خدای رحمان و رحیم، ملائکه‌ای را موظف نموده که ده‌ها برابر همان حاجت، که برای برادر ایمانی خود خواسته‌ایم، را برای دعاکننده برآورده کنند.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha