جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند در قرآن، معنی خیر را بیان کرده است، گفت: خداوند در آیه 86 سوره هود می‌فرماید «بقیة الله خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین» یعنی خیر واقعی همان حجت خدا بر روی زمین و امام عصر عجل الله فرجه الشریف است که برترین خیر است و هیچ خیری در کنار آن قابل تصور نیست برای کسانی که به خداوند ایمان دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی شب چهارم ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به واژه «خیر» و استفاده از این واژه در قرآن و عرف، اظهار کرد: «خیر» در لغت به معنی تمایل است و در اصطلاح شرع به چیزی اطلاق می شود که تمام مردم آن را دوست دارند و مورد پسند مردم است.

وی افزود: در قرآن کریم در آیه ۱۸۰ سوره بقره به معنی مال و ثروت، آیه ۲۴ سوره قصص به معنی غذا و طعام، آیه ۳۷ سوره دخان به معنی قدرت و توان، آیه ۷۳ سوره انبیاء به معنی طاعت و بندگی خدا، آیه ۴۸ سوره هود به معنی حال خوب، آیه ۷ سوره بینه به معنی برترین بودن، آیه ۳ سوره نحل به معنی قرآن و آیه ۸ سوره عادیات نیز به معنی مال است.

کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت وجه مشترک تمام معانی خیر در قران را مورد پسند و میل انسان بودن دانست و گفت: کلمه خیر در اصطلاح مردم هم زیاد استفاده می شود و برای خود و دیگران خیر طلب می کنند بنابراین هر کسی خیر را بر اساس معرفت خود در نظر می گیرد و بسیاری از مردم خیر را در مال می دانند.

وی با بیان اینکه انسان ها همیشه به دنبال خیر هستند، ابراز کرد: خداوند در قرآن می گوید حضرت موسی علیه السلام زمانی که از دست فرعون فرار می کرد این جمله را می خواند که «ربِّ إنی لما انزلتَ إلَیَّ مِن خیرٍ فقیر؛ خدایا من به آنچه تو از خیر بر من نازل می کنی محتاجم» یعنی خیر من را تو می دانی و من به آن خیر محتاج هستم.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه خداوند در قرآن معنی خیر را بیان کرده است، گفت: خداوند در آیه ۸۶ سوره هود می فرماید «بقیه الله خیرٌ لکم إن کنتم مؤمنین» یعنی خیر واقعی همان حجت خدا بر روی زمین و امام عصر عجل الله فرجه الشریف است که برترین خیر است و هیچ خیری در کنار آن قابل تصور نیست برای کسانی که به خداوند ایمان دارند.

وی طلب خیر کردن برای دیگران را به معنی دعا برای درک امام عصر عجل الله فرجه الشریف دانست و گفت: آیت الله وحید خراسانی به شاگردان خود فرمودند این حدیث را زیاد برای مردم بخوانید که امام صادق علیه السلام فرمودند « زمانی که بعد از ۲۳۰ سال عذاب، وضعیت بر بنی اسرائیل سخت شد چهل شبانه روز ضجه زدند و گریه کردند تا اینکه به حضرت موسی علیه السلام خطاب رسید که ۱۷۰ سال  باقی مانده را به شما بخشیدم و حضرت فرمودند که کاری که بنی اسرائیل کردند اگر شیعیان ما می کردند خداوند فرج ما را می رساند».

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر اینکه باید زیاد برای فرج دعا کنیم، افزود: خیر یعنی امام و خیر واقعی در زمان ما امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند.

وی ادامه داد: امام رضا علیه السلام واژه امام را برای ما معنی کردند که امام دوست و همراهی است که مانند پدری مهربان غم ما را می خورد و مانند برادر همراه انسان و مانند مادری نسبت به فرزند صغیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه در تمام ابتلائات و گرفتاری ها باید به امام زمان عجل الله فرج الشریف پناه برد، افزود: تمام مشکلات ما از این است که کم به یاد امام زمان عجل الله فرجه الشریف می افتیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرادی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    آیات سوره هود نیز باید متصل دیده شود....حداقل باید آیات مربوط به قوم شعیب را در کنار هم ببینیم سپس نتیجه بگیریم: وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿۸۵﴾ هود بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ ﴿۸۶﴾ هود چنانکه ملاجظه میشود ضمن اشاره به (جرم قوم هود) پرهیز از کم فروشی و دادن "بقیه" و "مانده" آنچه مال مردم است میفرماید "بقیه الله"... "بقیه الله" یعنی آنچه از انسانها "باقی" میماند برای روز قیامت و ملاک بازخواست قرارمیگیرد.... خداوند مانند قوم هود نخواهد بود و تمام و کمال حاصل دسترنج انسانها را به آنها برمیگرداند: وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَرَدًّا ﴿۷۶﴾ مریم أَفَرَأَيْتَ الَّذِي كَفَرَ بِآيَاتِنَا وَقَالَ لَأُوتَيَنَّ مَالًا وَوَلَدًا ﴿۷۷﴾ مریم أَطَّلَعَ الْغَيْبَ أَمِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا ﴿۷۸﴾ مریم در سوره مطففین (کم فروشان) در انتهای سوره مومنین در قیامت مشاهده میکنند که جزای کم فروشان تمام و کمال داده میشود (ثوب) : فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ ﴿۳۴﴾ عَلَى الْأَرَائِكِ يَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾ هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾ مطففین