جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شفتی

حوزه/ نوه مرحوم آیت الله سیدمحمدباقر شفتی گفت: دربار انگلیس که سعی داشت برای حفظ قدرت امرای وابسته اش به خصوص در هرات، از حمله شاه قاجار به این منطقه جلوگیری کند، نامه ای به مرحوم سید می نویسد که با پاسخ متقن و مستدل ایشان روبرو می شود. نامه سید توطئه انگلیس خبیث را خنثی کرد و در تاریخ ماندگار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سیدمهدی شفتی از نوادگان شیخ محمدباقر شفتی، در چهارمین شب از "ضیافت" رمضانی شبکه قرآن و معارف سیما در خصوص سیره علمی، عملی و مبارزاتی عالم مجاهد مرحوم "سید محمدباقر حجت الاسلام شفتی"با توصیه به مطالعه کتاب "بیان المفاخر" که بر مبنای سیره آیت الله شفتی به قلم سیدمصلح الدین مهدوی به چاپ رسیده، اظهار داشت: ایشان به دلیل اشتیاق عجیبی که به تحصیل علم داشت در سن حدود ۱۸ سالگی به عتبات مشرف شد و ابتدا در کربلا به خدمت مرحوم سیدعلی طباطبایی، صاحب "ریاض المسائل" رسید و حدود یک سال و اندی در جلسات درس و بحث ایشان شرکت کرد. پس از آن از محضر آیت الله وحید بهبهانی که در آن زمان از فحول علمای تراز اول ایران و جهان اسلام بود، استفاده کرد.

وی افزود: شیخ محمدباقر به این میزان اکتفا نکرد و در نجف در جلسه درس بزرگانی مانند سید بحرالعلوم و شیخ جعفر کاشف الغطا حاضر شد. نقل است که ایشان به دلیل درمان یک بیماری مجبور به عزیمت به کاظمین می شود و همین بهانه ای می شود تا خود را به محضر سیدمحسن اعرجی که درس مفصلی در کاظمین داشت، برساند و به این ترتیب یک سال و اندی نیز در این محافل کسب علوم و فضل میکند و کتابی هم در همین اثنا در باب قضا و شهادات می نویسد که یک کتاب استدلالی است و ان شاءالله به زودی چاپ می شود.

حجت الاسلام شفتی خاطرنشان می کند: حاج سیدمحمدباقر بعد از حدود ۸ سال تشرف در عراق و عتبات، به ایران باز می گردد و در درس مرحوم میرزای قمی که خیلی هم پرمحتوا بوده شرکت میکند. بعدها در این خصوص میگوید استفاده ای که در این شش ماه از درس میرزا بردم بیش از عراق بود. بعد هم که در کاشان به محضر ملامهدی نراقی می رسد و در نهایت به اصفهان عزیمت می کند و همان جا سکنا می گزیند.

محبت به یک حیوان چگونه زندگی مرحوم سید را متحول کرد

این مؤلف و مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه آیت الله شفتی در ابتدای سیر علمی و فقهی اش در فقر شدید به سر می برد، گفت: ایشان در شرایطی به اصفهان آمد که فقط یک قبا داشت و بقچه ای از نان خشک و یک کتاب مدارک که به گفته برخی، وقفی بوده است.

وی افزود: مرحوم سید در این شرایط گذران زندگی می کرده است که شبی، یک شهریه نذری بین طلاب توزیع می کنند که یک ریال آن هم به ایشان می رسد. مرحوم سید که در حالت ضعف و گرسنگی بوده برای رهایی از این حالت، ظاهرا شش گوسفند یا ارزان ترین رحمیات گوسفند را به عنوان غذا تهیه میکند تا سد جوع کند. در مسیر مدرسه یا خانه، سگی را می بیند که در خرابه ای، مشغول شیر دادن به تعدادی توله سگ است اما شیر ندارد. با دیدن این صحنه حال رقتی به مرحوم سید دست می دهد که بلافاصله همه آن جگر را تکه تکه کرده و در دهان سگ می گذارد.

نوه آیت الله شفتی اظهار داشت: بعد از این قضیه، شخصی از متمولین و خوانین رشت که پدرش به رحمت خدا رفته بود، وصیت میکند که اموال پدرش به مرحوم سید محمدباقر شفتی برسد و سفارش میکند که بخشی از این اموال را برای خودت بردار و بخش دیگری را در تجارت بگذارید و از سودش استفاده کنید و اینطور می شود که مرحوم سید از اوضاع تنگدستی و فقر به یکی از ثروتمندان شهر تبدیل می شود.

نامه ای که توطئه انگلیسی را خنثی کرد

بصیرت دینی آیت الله شفتی چگونه توطئه انگلیسی را خنثی کرد؟

وی با اشاره به نامه تاریخی مرحوم شفتی به وزیر مختار انگلیس که منجر به خنثی شدن توطئه دستگاه استکبار بریتانیا شده است، بیان داشت: سیاست اصلی انگلستان در جنوب و جنوب غرب آسیا مبتنی بر حفظ هندوستان بود. برای حفظ مرزهای شمال غربی هند که گذرگاه ورود به شبه قاره بود و امکان حمله به آن از این مسیر وجود داشت، باید حکام و امرای وابسته به انگلستان به ویژه در هرات قدرت در دست داشتند.

این استاد حوزه ادامه داد: در دوره قاجار با حمله محمدشاه به هرات، مرزهای هند در معرض خطر قرار گرفت. "سر جان مک نیل"، وزیر مختار انگلیس، درصدد برآمد تا به هر وسیله ای شاه را وادار به ترک محاصره و جنگ در هرات کند. لذا از شوراندن متنفذان محلی تا تلاش برای اخذ فتوا از علما را در برنامه قرار داد. بر همین اساس مک نیل نامه ای خطاب به شیخ محمدباقر نوشت. نفوذ بالایی که مرحوم سید نزد دولت و مردم ایران داشت، اقتضا میکرد که وزیر مختار انگلیس در برخی کارها متوسل به مرحوم سید شود؛ شاید بتواند از جایگاه ایشان به نفع خودشان استفاده کنند.

حجت الاسلام شفتی خاطرنشان کرد: بصیرت و بینش دینی و هوش سرشار مرحوم سید، موجب می شد تا اقدامات او در مواقع حساس به نفع مسلمین تمام شود.

وی یادآور شد: مک نیل وزیرمختار دربار بریتانیا نامه ای ۹۰۰ کلمه ای به مرحوم سید می نویسد و قصد سواستفاده از رابطه شکرآب آیت الله شفتی و شاه ایران را میکند که سیدمحمدباقر در نامه ای ۲۴۰۰ کلمه ای، به طور مبسوط و مطابق با موازین فقهی و عرفی و قانونی پاسخ او را می دهد و در نامه از حمله محمدشاه به هرات دفاع می کند که مورد تعجب مک نیل قرار میگیرد. محمدشاه هم که این نامه را به نوعی حکم تأیید خود می بیند، هم نامه مک نیل و هم پاسخ سیدمرحوم را به طور وسیع منتشر میکند و به این ترتیب توطئه انگلیس خنثی می شود.

فقرا؛ شریک ثروت مرحوم سید

نوه آیت الله شفتی تصریح میکند: مرحوم سید دست بخشنده ای داشت و وجوهاتی که به دستش می رسید را در همان لحظه بین فقرا توزیع می کرد. مرحوم تنکابنی نقل میکند که در کتابخانه، خدمت مرحوم سید رسیدم و همان لحظه وجوهاتی رسید که به صورت سیم و زر بود و به قدری زیاد بود که من که این سوی میز نشسته بودم، نمیتوانستم مرحوم سید را ببینم. آیت الله شفتی همان لحظه دستور داد فقرا را خبر کردند و به اندازه ای که من یک قلیان چاق کنم، تمام آن سکه های نقره و طلا بین فقرا توزیع شد.

وی افزود: یکی از منتقدان سیدمرحوم به این ثروت اندوزی ایشان نقد وارد کرده است که آقای مهدوی در پاسخ به او نوشته است، آیت الله شفتی همانطور که دست گیرنده داشت، به همان اندازه نیز بخشش می کرد و از اموال دنیا چیزی برای خود برنداشت.

ساخت مسجدی که هزینه اش گریه سحری بود

حجت الاسلام شفتی با اشاره به احداث مسجد بزرگ "سید" در اصفهان توسط سیدمحمدباقر شفتی اظهار داشت: به نظر من اصلا یکی از مأموریتهای مرحوم سید برای رفتن به اصفهان ساختن مسجد عظیم سید بود. چرا که ساخت چنین مسجدی تا آن زمان فقط در قدرت شاهان بود که به خزانه مملکت دسترسی داشتند. جالب است که وقتی از ایشان می پرسند که ثروت شما چطور اینقدر زیاد شد، ایشان می فرماید "دست ما در خزائن الهی است". یا در جای دیگر می پرسند هزینه ساخت مسجد را از کجا آوردید که می فرمایند "از گریه های سحری". چرا که ایشان از بکائون روزگار بودند و نقل است که تاب تحمل روضه اهل بیت و سیدالشهدا (ع) را نداشتند.  

گفتنی است، ویژه برنامه افطار شبکه قرآن و معارف سیما با عنوان "ضیافت" به مدت سی شب در ماه مبارک رمضان و با اجرای سیدعلی قوامی مهمان خانه روزه داران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha