سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
شهید روحانی حجت الاسلام و المسلمین  محمدحسین فخر بناب

حوزه / شهید روحانی حجت الاسلام محمدحسین فخربناب از شهدای مظلوم ترور است که پس از حضور فعال در شکل‌گیری انقلاب و حمایت از دفاع مقدس ردای سرخ شهادت را بر تن نمود... .

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز شهید روحانی محمدحسین فخر بناب  در سال ۱۳۱۷ در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. پس از گذراندن علوم مقدماتی وارد مدارس علمیه طالبیه تبریز و حوزه علمیه ی قم گردید و پس از سال ها تحصیل و تلمذ از محضر اساتید بزرگوار و گذراندن دوره ی خارج فقه و اصول به زادگاه خود مراجعت و در شهرهای مراغه و بناب به تبلیغ احکام نورانی اسلام کمر همت بست.  

او در سال ۱۳۴۲ به منطقه آذرشهر مهاجرت نمود و در محافل و مساجد آذرشهر و روستاهای اطراف بخصوص قاضی جهان به اشاعه فرهنگ اسلام و مذهب حقه پرداخت. ۱۸ سال تمام در قاضی جهان در مساجد جامع حضرت ابوالفضل(ع) و ولیعصر(عج) و نیز هسته ی بسیج به منبر رفته و به ارشاد قلوب آماده پرداخته است.  

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شروع توطئه های گوناگون خارجی و داخلی مخصوصأ قائله ی خلق مسلمان، نوک پیکان مبارزات را به  سوی دشمنان اسلام نشانه گرفت و به دفاع سرسختانه از رهبری انقلاب و ارزشهای الهی پرداخت.  

حجت الاسلام بنابی در سال ۱۳۶۰ شمسی از طرف آیت الله شهید مدنی به امامت جماعت مسجد بازار (امام خمینی) آذرشهر و سپس به امامت جمعه شهر ممقان برگزیده شد. وی با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران چهار بار در جمع رزمندگان حضور یافت و موجب قوت قلب سلحشوران اسلام شد.  

عصر روز پنج شنبه بیست و هشتم فروردین ماه سال ۱۳۶۵ مطابق با هفتم شعبان المعظم، منکرین ولایت فقیه و منافقین کور دل پس از ناکامی و خالی شدن تکیه گاه  امیدشان به سراغ وی رفته و با کار گذاردن مین در منبر مسجد جامع اخی جهان برگ سیاهی را بر کارنامه خود افزودند و در ساعت ۱۶/۳۵ دقیقه در حالی که این خطیب با چهره ای نورانی آماده ارشاد مردم می شد،  انفجار مین موجب جراحت شدید در بدن پاکش گردید و دست راستش همچون مولایش حضرت عباس(ع) قطع شد. حاضرین در مسجد نقل می کنند که در لحظه انفجار، ندای یا رسول الله بر در و دیوار مسجد طنین انداز شده بود. پیکر خونینش به بیمارستان امام خمینی تبریز منتقل و پس از ساعاتی در اثر شدت جراحات به دعوت حق لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.  

شاعر چه خوب در شب هفتم شهادت وی، در نیمه شعبان در وصفش سرود: 

ایلدون تبلیغ حق، منبر ده ای فخر بناب

قانه باتدون بو گوزَل سنگرده ای فخر بناب

قویمادون کفاری اَل تاپسون بو محکم سنگره

خصمی رسوا اِیلدون بی پرده ای فخر بناب

گُل جمالون لاله گون اولدی حسین سیماسی تَک

قالمادی طاقت، اُو گل پیکرده ای فخر بناب

قسمتی از وصیت نامه شهید

توصیه می نمایم به نماز و روزه و خدمت جمهوری اسلامی و خط مستقیم ولایت فقیه، که راه مستمر انبیاء و اولیاء(ع) می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    2 0
    رضوان خدای تعالی بر این عالم شهید و بزرگوار ، بنده ی حقیر چون از شعر بسیار زیبای این شاعر عزیز و غیور آربایجانیمان خیلی خوشم آمد ، امید وارم که خدای تعالی بر عمر و عزتشان بیفزاید ، از محضر مبارکشان اجازه میخواهم در پایان فرمایش گرانسنگشان اضافه کنم که « گئد موسن ظاهر ده ألدن سن ولی __مایه ی فخر اولموسن دنیایه ای فخر بناب . با پوزش زیاد زیرا افزودن گفته ی بنده حقیر در پایان کلام وزین ومتین و زیبای آن بزرگوار مانند وصل کردن یک کهنه ی پوسیده به یک پارچه مخملی بسیار گران بها است . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • عرفان مرادی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
    3 0
    خدایا ما را شرمنده امام(ره) و شهدا مگردان.انشاءالله
  • ممقانی IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    1 0
    خدا رحمت کند این امام جمعه فقید و شهید ما را
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      1 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی آقای ممقانی ، چقدر خوشحال می شوم هر جا که نام شریف حضرتعالی را زیارت می کنم و از نظر های ارزنده تان استفاده می کنم ، خدای تعالی جنابعالی را هم حفظ کند و بر توفیقاتتان بیفزاید . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .