جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 954769
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/استاد پژوهشگر حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: طلاب پژوهشگر برای رسیدن به موفقیت باید اهداف پژوهشی خود را واضح، شفاف و زمان مند ثبت کنند و مهم ترین وسیله برای ابهام زدایی های نفس و شیطان، ثبت اهداف و برنامه ها به صورت مکتوب ست.

 حجت الاسلام محمد جواد قسوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» هرمزگان، در حاشیه نشست مجازی بانوان طلبه مدرسه علمیه کوثر بندرلنگه در خصوص شرایط یک پژوهش خوب اظهار داشت: آموزشِ پژوهش به تنهایی کافی نیست و باید طلاب، آموزش انگیزه دادن به خود و مقابله با اهمال کاری را بیاموزند تا شرایط یک پژوهش خوب فراهم شود.

وی، نفس را یکی از موانع فعالیت افراد معرفی کرد و افزود: دو مانع در مسیر مقابله با نفس وجود دارد که یکی خود نفس مقاومت کننده و دیگر شیطان است که گناه و خطا را زینت می دهد.

استاد پژوهشگر حوزه علمیه خواهران هرمزگان، برخی حیطه های روانی را شامل «چسبنده و به اصطلاح امن به عنوان یک محیط روانی بدون چالش فکری»، «خالی از استرس و بدون اتفاقات جدید برای فرد»، «منطقه سازنده به عنوان محیط روانی همراه با مقداری استرس و امیدواری افراد در انجام کارها»، «حیطه نشاط و سازندگی فرد» و «حیطه سوزنده که فرد در هنگام کارها دچار استرس و اضطراب شدید شده، بهره‌وری وی کاهش یافته و تحرک و پویایی در آن وجود ندارد» را برشمرد.

شکست و موفقیت در راه پژوهش

حجت الاسلام قسوری، حیطه های فوق را تشریح کرد: یکی از دلایل عدم خروج از حیطه امن، ترس از شکست است به دلیل اینکه فقط پیروزی را به افراد آموزش می دهند اما شکست خوردن را «شکست علمی، شکست عاطفی، شکست مالی و غیره» را اموزش ندادند که در هر کدام چگونه باید رفتار کرد؟ و این در حالی است برای پژوهشگر شدن باید بتوانید این تفکر موفقیت حتمی را از خود دور کرده و بدانید که شکست و موفقیت هر دو ممکن است اتفاق بیفتد.

وی، اولین قدم برای پژوهشگر شدن را آمادگی برای شکست، در عین تلاش و خطر پذیری دانست و افزود: به عبارتی زمین خوردن دست انسان نیست اما زمین‌گیر شدن دست خود افراد است و باید گفت یک پژوهشگر باید برای پیروزی تلاش کند اما برای شکست هم آماده باشد.

استاد حوزه، با بیان حدیث امام علی علیه السلام«کسی که به کارهای مختلف بپردازد نقش‌ها و تدبیر هایش به جایی  نمی رسد» تصریح کرد: دومین قدم برای پژوهشگر شدن، ابهام زدایی از شبهات و جلوه های ایجاد شده شیطانی است و برای خروج از این ابهام و برطرف کردن آن باید نقشه عملیاتی و نقشه راه داشته و بهترین برنامه، تعیین مقصد و هدف است.

وی با بیان اینکه طلاب باید اهداف پژوهشی خود را واضح، شفاف و زمان مند ثبت کنند افزود: مهم ترین وسیله برای ابهام زدایی های نفس و شیطان، ثبت اهداف و برنامه ها ست که یک پژوهشگر برای رسیدن به نتیجه باید اهداف خود را مشخص کند و باید پیش از هر چیز موضوع پژوهش، مکان ارائه پژوهش و زمان ارائه پژوهش را مکتوب و ثبت کند. 

استاد پژوهشگر حوزه  تأکید کرد: تا زمانی که اهداف یک پژوهشگر ثبت نشود نمی تواند به موفقیت برسد و تقویت انگیزه، تقویت مدیریت زمان، ارتقای هویت، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، حتی صرفه جویی اقتصادی با صرف هزینه برای رسیدن به هدف مشخص و تحریک سیستمRAS مغز از فواید مهم و کاربردی در ثبت اهداف و مکتوب کردن آنها است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha