چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت اللہ العظمیٰ ناصر مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح می کنند: " بر اساس کلام نورانی اهل بیت(ع)، خوشبخت و سعادتمند حقیقی کسی است که ارزش والای ماه رمضان را می شناسد و از برکات بی ‌پایان آن بهره ی لازم را می گیرد و مشکلات معنوی و مادی خود را به برکت روزه ‌ها و عبادات در این ماه حل می کند. "

به گزارش خبرگزاری حوزه، در تداوم بهره مندی از کلام علما و بزرگان، این بار اشاراتی کوتاه داریم به سخنان و رهنمودهای ارزشمند مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی مکارم شیرازی که در سخنرانی های سال های گذشته خویش به مناسبت ماه مبارک رمضان، به تبیین ابعادی از اهمیت و عظمت ماه ضیافت الهی پرداخته اند.

معظم له با اشاره به این که ماه مبارک رمضان‌ از جمله گوهرهای بسیار با ارزشی است که بهره ‌گیری صحیح از آن مرهون شناخت و معرفت کافی آن است، ابراز می دارند:" این که ماه رمضان برای روزه گرفتن انتخاب شده و یا این که این ماه بر سایر ماه ها برتری دارد، معلول این نکته ی کلیدی است که قرآن که به عنوان کتاب هدایت و راهنمای بشر «فرقان» است و با دستورات و قوانین خود روش های صحیح را از ناصحیح جدا کرده و سعادت انسان ها را تضمین نموده است در این ماه نازل شده است".

ایشان با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر این که "درهای آسمان در ماه رمضان‌ گشوده است و شیاطین در غل و زنجیرند و اعمال مؤمنین مقبول است" می افزایند: "در میان روایاتی که در مورد ماه رمضان‌ وارد شده، جامع‌ ترین روایت‌ حدیث معروفی است که هر چه انسان در مورد آن تعمق کند مطالب جدیدی استفاده می‌ کند؛ آن جا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌ فرماید: ... بر فقرا ومساکین تان تصدق کنید و بزرگانتان را اکرام کنید و بر کوچک ترهایتان ترحم کنید و صله رحم کنید و زبانتان را حفظ کنید و چشمهایتان را از آنچه که نظر به آن حرام است بپوشانید و گوشهایتان را از آنچه که شنیدن آن حرام است حفظ کنید، به یتیم های‌ مردم محبت کنید تا به یتیم های شما محبت کنند و به سوی خدا از گناهانتان توبه کنید و دست هایتان را برای دعا در اوقات نماز به درگاهش بلند کنید. "

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به کلام نورانی حضرت رسول(ص) مبنی بر این که "با نیت های خالص و دل های پاک از خداوند بخواهید تا شما را در روزه‌ داشتن و تلاوت قرآن در این ماه توفیق دهد، چرا که بدبخت کسی است که از آمرزش الهی در این ماه بزرگ محروم شود"، بیان می دارند: "روزه یکی از عبادت های مهم اسلامی است که در هر سال تنها به مدت یک ماه- ماه مبارک رمضان- بر مسلمانان واجب می‌ شود و یکی از بهترین روش های خودسازی و تهذیب نفس است"

ایشان ادامه می دهند: "... روزه از معدود عباداتی است که گناه بزرگ ریا و خودنمائی نمی ‌تواند در آن نفوذ کند؛ زیرا شخصی که اهل روزه است و لیاقت بار یافتن به این ضیافت الهی را دارد هرگز به غیر از خدا به دیگری فکر نمی ‌کند و شخصی که لیاقت این عبادت بزرگ را ندارد و اهل روزه نیست، بلکه اهل ریا و خودنمایی است، لازم نیست روزه بگیرد و تظاهر کند، بلکه بدون این که روزه بگیرد به دروغ خود را روزه دار نشان می ‌دهد. همچنین باید گفت روزه از ارکان پنج‌گانه اسلام، ابزار رسیدن به تقوی، سپر آتش جهنم، موجب سلامتی انسان، و خلاصه یکی از بهترین ابزار ترقی و قرب الی الله است".

این مرجع تقلید با تأکید بر این که رمضان ماه عبودیت و بندگی و بهترین موسم خودسازی و تهذیب نفس است، اظهار می دارند: "ماه رمضان بهار عبادت است؛ همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می‌ آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا کند و این میسر نیست مگر اینکه انسان قبلاً آمادگی پیدا کند و این آمادگی در درجه اول توبه است...بی تردید ماه مبارک رمضان، ماه طهارت و پاکی و ماه تقوا و خودسازی است؛ ماهی که مراحل قرب‌ الهی و سیر و سلوک الی‌ الله را با گام‌های سریع و استوار می ‌توان پیمود. زیرا اگر کسی به میهمانی و ضیافت الهی می‌رود باید اول خود را شست‌وشو دهد و لباس تمیز بر تن کند، آن‌گاه در میهمانی آن شخص بزرگ قدم بگذارد، نه اینکه با لباس آلوده در آن شرکت جوید".

ایشان با تأکید بر این که برای بهره‌ گیری بیشتر از برکات مادی و معنوی و آثار و ثواب ‌های ماه مبارک رمضان، نباید تنها به روزه گرفتن اکتفا کرد، بلکه باید از گناهان اجتناب نمود و با خودسازی و مراقبت و دوری از آلودگی ‌ها، جان خویش را در معرض وزش نفحات رحمانی و عنایات ویژه سبحانی قرار داد، بیان می دارند: "ماه مبارک رمضان، ماه تقوا و نور است، انسان مسلمان با روزه ‌داری برای خدا، به تقوای بیشتری دست می‌ یابد به گونه ‌ای که نهال تقوا در وجود او ریشه می‌ دواند، بنابراین، تقوا ثمره و نتیجه روزه است، نتیجه این که تقوا بسیار مهم است و نقش فوق العاده ‌ای در زندگی دنیوی و اخروی ما دارد و باید برای تحصیل یا تقویت آن مخصوصاً در ماه مبارک رمضان‌ که ماه توبه و استغفار و تقواست تلاش کنیم. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha