جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر / رونمایی از کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

حوزه/ مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر لزوم پژوهش های گسترده در خصوص این بیانیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا شب گذشته در آیین رونمایی کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در موسسه طلوع مهر برگزار شد. گفت:خوشبختانه جلسات بسیار خوبی در این موسسه با عنوان کرسی های آزاد اندیشی دوره ای برگزار شد که سبک نویی از کرسی آزاداندیشی بود که هر کدام از این مباحث در تعدادی جلسه به یک سرانجام می رسید. این سبک نو قطعا می تواند برای مجامع علمی کشور یک الگوی مناسب و پیشران باشد.

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که وقت فراوانی به همراه دقت و تأمل بسیاری برای تدوین این بیانیه صرف کردند زیرا به قولی این متن می تواند به عنوان یک سند بالادستی نظام نقش آفرینی کند. معتقدیم که اندیشه مقام معظم رهبری به مثابه قانون اساسی کشور است و افکار ایشان به عنوان بخشی از اسناد نظام تلقی می شود.

وی گفت: اوایل مطرح شدن این بیانیه شاهد رویکردهای خاصی بودیم. هر زمانی که بیانیه ای صادر می شود شور چند روزه با ایجاد کمسیون ها و جلسات فوق العاده همراه می شود ولی در حد همین روزها بود و به سرعت به فراموشی سپرده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا اظهارکرد: مواجهه ای که با این بیانیه شد آن بود که رویکردهای مختلفی به همراه داشت. بخشی از این رویکردها، فرمایشی بود که بیشتر با تعریف و تمجید ونظایر آن همراه بود. این افراد افرادی هستند که عملا کار را نیز خراب می کنند. بخش دیگری نیز به صورت رسمی این بیانیه را دنبال کردند که بیشتر نیروهای دولتی و رسمی بودند. درصد کمی نیز در این مدت در مقام تبیین علمی و جایگاه سیاسی این بحث بودند.

وی افزود: سنخ شناسی بیانیه نیز بحث مهمی بود. یعنی به اعتبار این که ولی فقیه این بحث را مطرح کردند آیا می توان به عنوان مباحث اجرایی و دستورالعملی در نظر گرفت یا می‌توان از سنخ حکم حکومتی مد نظر قرارداد یا باید آن را به عنوان یک سنخ ایدئولوژی و گفتمان جدید ببینیم؟

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: بررسی مبانی بیانیه از مهمترین مباحثی بود که در این زمینه باید انجام می شد. رهبری نیز دقت فراوانی در بیان این مبانی داشتند. مبانی عقلی و فطری این انقلاب از مباحثی بود که رهبری معظم تاکید زیادی روی آن داشتند. مبانی اخلاقی گام دوم از دیگر مباحثی بود که ایشان به آن توجه کردند.

وی گفت:بحث سوم نیز در خصوص اصول انقلاب بود. تجربه چهل ساله گام اول اصل انقلابی گری رابه منصه ظهور رساند. علوم سیاسی جدید انقلاب را خلاف قواعد می داند ولی انقلاب اسلامی به ثبات رسیده است. معمولا انقلاب ها بسیار دیر به ثبات می رسند و پس از ثبات نیز ماهیت خود را از دست می دهند ولی انقلاب اسلامی همان شعارهای خود را مبدل به نظام کرد و نظام سازی نیز  مرحله پس از ظهور انقلاب در مراحل پنج گانه است.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا اظهارکرد: اصل بعدی، تحت عنوان مقاومت و حکمت و آینده نگری مطرح بود. بحث پایانی کتاب در خصوص راهبردهای کلان انقلاب اسلامی است. که ما قبلا مباحثی با عنوان راهبردهای انقلاب اسلامی برای دهه پنجم  داشتیم  و از مباحث مطروحه در این موسسه بود.

وی افزود: در اینجا به دلیل اینکه باید با بیانیه کار می کردیم از بحث های آزاد پرهیز می کردیم. در اینجا به راهبردهایی که در قالب توصیه مطرح شده بود پرداختیم. علم و پژوهش و دانش و اخلاق و اقتصاد مقاومتی و عزت و... از جمله این راهبردها است. همین اصول نیز به عنوان راهبرد مطرح شد.

مولف کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بیان کرد: این مباحث، تنها یک گام بود و باید گام های دیگر و مکمل را برای احیای میراث امام راحل که بزرگترین ارثیه عصر غیبت بودند، برداریم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha