جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / رونمایی از کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین بیان کرد: کسی غیر مقام معظم رهبری نمی توانست این چنین گذشته و حال و آینده نظام را برای نسل کنونی بیان کند. این بیانیه باید برای نسل کنونی و آینده بیان شود. پایه پیاده شدن این بیانیه تحکیم دین است و اگر از دین غفلت کنیم و از اخلاق و معنویت صرف سخن بگوییم و آن را در پرتوی دین مطرح نکنیم، مشکلات زیادی ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دوشنبه شب در آیین رونمایی از کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به همت مجمع هماهنگی پیروان رهبری و موسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد گفت: شرح این مباحث باید در قم انجام شود که تا کنون جای آن خالی بود. متاسفانه فرصت های گرانبها و چه بیانیه های گرانبهایی از امام راحل داشتیم و آنها را از دست دادیم و نتوانستیم آنگونه که باید و شاید آنها را به میدان بیاوریم.

وی افزود: کرسی های آزاد اندیشی که با جلسات متعدد و همراه با نقد علمی انجام می شود امری است که از ضروریات انقلاب و استمرار انقلاب است که اجرای این طرح جای تبریک فراوان دارد.

آیت الله  فاضل لنکرانی بیان کرد: این کتاب چند گام مهم را در تبیین این بیانیه برداشته است. انقلاب ما یک انقلاب ایدئولوژیک و فکری است. یعنی پیش از آنکه مساله مبارزه با طاغوت را در راس علل انقلاب قرار دهیم، بحث حکومت الله و حکومت صالحان مطرح است. ما مدعی نیستیم که حکومتی که الان داریم مصداق کامل همان وعده است ولی آن را مقدمه آن وعده می دانیم.  


رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: خداوند متعال سه محور اساسی را برای صالحان بیان می کنند. انسان های فاسق و هرزه و دنیا طلب حق ندارند به عنوان حاکم قرار گیرند. انسان هایی که ایمان راسخ به خدا دارند و عمل صالح انجام می دهند باید به عنوان حاکمان روی زمین قرار گیرند. دین مورد ارتضای الهی و صالحان را باید در راس بنشانند. همه جوهره انقلاب ما  در قرآن است. مبارزه با طاغوت و استکبار و بی عدالتی و فساد، جز اسباب این انقلاب بود ولی محوری که علت العلل این مباحث است، حکومت دین است.


وی گفت: امام راحل هیچ سخنرانی و نوشتاری و ملاقاتی با هیچ گروهی نداشت الاّ اینکه از اسلام و حکومت اسلام و از خدا می گفتند. باید از آزادی وعدالت و امنیت و سبک زندگی سخن بگوییم که از متن دین بر می آید.
یادگار مرجع عالی قدر افزود: کسی منکر بی مدیریتی و اختلاس ها و مشکلات نیست ولی آن مراکز اصلی که به دنبال تخطئه انقلاب هستند و متاسفانه امروز در برخی از مراکز فکری چه در حوزه و چه در غیر حوزه نیز مطرح می شود آن است که این اندیشه را باطل کنند که دین نمی تواند حکومت کند و شما نیز می بینید که در فضای مجازی صحبت هایی از سوی افرادی که خود را جزو سیاسیون و روشنفکران می بینند می گویند که دین دارای یک جوهری است که نباید در کانون سیاست قرار گیرد زیرا با یک اشتباه و چند مشکل، دین ضربه می خورد.


آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد:  کسی نمی توانست غیر مقام معظم رهبری این چنین گذشته و حال و آینده نظام را برای نسل کنونی بیان کند. این بیانیه باید برای نسل کنونی و آینده بیان شود. پایه پیاده شدن این بیانیه تحکیم دین است و اگر از دین غفلت کنیم و از اخلاق و معنویت صرف سخن بگوییم و آن را در پرتوی دین مطرح نکنیم، مشکلات زیادی ایجاد می شود. اگر آزادی با محور دین نباشد چه چیزی می توان چارچوب آن را مشخص کند؟


رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: در سال ۷۶ که آقای خاتمی نزد والد  ما آمد، مباحثی در خصوص آزادی مطرح کردند و والد مکرم بیان کردند که آزادی که می گویید باید با مساله آزادی در چارچوب دین بیان شود والا آزادی که در غرب وجود دارد، آزادی واقعی نیست.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  گفت: کتاب تبیین بیانیه گام دوم از منظرهای مختلف شامل ایدئولوژیک و فقه حکومتی و اندیشه سیاسی و.... به تبیین بیانیه پرداخته است. البته مباحثی در حوزه فقه حکومتی وجود دارد ولی این نگاه برای ما بسیار ارزشمند و جالب بود که از این دیدگاه این بیانیه مورد نظر قرار گرفته است. مبانی عقلی و تجربی و فطری نیز به خوبی بیان شده است ولی اساس را باید دین و ایدئولوژی قرار دهیم. باید به مردم بگوییم که ۱۴۰۰ سال، دین مظلومانه در یک گوشه انزوا قرار گرفته بود و امام راحل این دین رابه اجتماع آورد و فرمودند که دین و اسلام دارای حکومت است و فرمودند که حقیقت اسلام، حکومت است. امام راحل فرمودند که احکام حج و روزه و نماز ، در ذیل حکومت اسلام است.  این نظریه که حزبی یک نفر را به عنوان رئیس یک ملت انتخاب کند مورد قبول ما نیست. عقل هم می گوید که حاکم بر ما باید تفاوت هایی با ما داشته است. یک حاکم باید برتری ها و ویژگی های مهم و بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد.


وی افزود: متاسفانه تبلیغات خارجی جوانان ما را نسبت به دین، زده می کنند و این مشکلاتی که از بی مدیریتی و عوامل خارجی ایجاد شده است را دارند به نام دین می زنند. باید مبنای قرآنی و روایی این بیانیه گام دوم را استخراج کرد. مثلا عدالت دینی و قرآنی چه تفاوتی با عدالتی دارد که از دل آن جریانات فمینیستی خارج می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha