پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

حوزه/ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه رابطه دولت ها با حوزه های علمیه مناسب نبوده، هر از چند گاهی دیده می شود که برای دستبوسی مراجع به خدمت ایشان می رسند، اما در جاهایی که حوزه علمیه فریاد می زند مانند بحث ربای بانکی گویی صدایی از حوزه علمیه به دولت نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در یک نشست صمیمی با اعضای ستاد گفتمانی دولت جوان انقلابی و طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم به پرسش های آنان پاسخ گفت.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره نحوه احصاء مشکلات و راهکار ها برای مشکلات کشور گفت: جمهوری اسلامی نیازمند یک نظریه مکمل است. چرا که ساختار های معیوب صد ساله از دوره پهلوی در نظام کشور ریشه دوانده و برای حل مشکلات بایستی به صورت رویکردی به نظام نگاه کرد. این نوع نگرش بالا تر از صرف تغییر مسئولین نظام به مسئولین حزب اللهی و حتی بالاتر از اصلاح چند مشکل موردی مانند گرانی و یارانه ها و غیره است.

وی ضمن اشاره به صد ها نفری که در اندیشکده ها با وی همکاری می کنند تاکید کرد:"دولت مردم" حاصل کار کارشناسی همکاران من در اندیشکده ها برای ۲۰ سال آینده برنامه ریزی شده و در قالب ۵۰۰ پروژه کلان در زمان بندی های مختلف در قالب ۵ دولت پیش بینی شده است. لذا نباید آنرا دولت من بنامم بلکه این برنامه دولت ماست. البته اگر دولتی بگوید من همه مشکلات را حل خواهم کرد هیچ کاری نخواهد توانست انجام دهد و این اعداد مطرح شده به طور کارشناسی و معقول ترین حالت ممکن است.

نائب رئیس مجلس در پاسخ به سوالی که در مورد مفهوم دولت مردم پرسیده بود گفت: نظام ما نظامی مردمی است، اما سیستم اداری ما نه تنها مردمی نیست بلکه در اکثر مواقع ضد مردمی هم هست. برای مثال می بینیم که اکثر نهاد های مردمی ابتدای انقلاب بجز بسیج و سپاه از بین رفته اند و سیستم بانکی ما یک سیستم استضعاف گر است یا سیستم تخصیص بودجه و مالیات ما که عادلانه نیست.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه راهکار مشکل اقتصادی کشور، اصلاح نظام تولید را تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی دانست و گفت: به درستی حضرت آقا به مساله تولید اشاره کرده اند، چرا که مساله تولید از آنجایی که از چند زمینه با مسائلی مانند سرمایه گذاری و بحران های اجتماعی در ارتباط است می تواند کلید حل مشکل باشد. البته دولت های مختلف همواره سعی کرده اند با تزریق پول این چرخه را به حرکت در بیاورند اما راهکاری که ما پیشنهاد می دهیم ایجاد نظامی یکپارچه از ابتدا تا انتهای تولید و تفویض اختیارات دولتی به مدیریت این نظام یکپارچه است. البته در همین مدل هم بایستی نگرش محلی را داشت مثلا در سیستان و بلوچستان دولت به خاطر فقر تاریخی بایستی به صورت مستقیم سرمایه گذاری نماید اما در جایی مثل اصفهان می توان حتی بخش نظارتی را هم به خود مردم واگذار کرد.

وی در تشریح برنامه های خود گفت ۱۳ هزار و ۷۰۰ مدیر دولتی در کشور وجود دارد که مسئولیت و پاسخگویی درستی برای اکثر آن ها تعریف نشده است. در گام اول دولت مردم ما به ۵۵۵ پست حساس فکر کردیم و با کمک مجموعه های نخبه یک نظام انتخاب مدیران و وزیران طراحی شده است که شاید خروجی آن چهره های مطرح و ستارگان نباشند اما قطعا کسانی در خروجی آن قرار می گیرند که توانایی های مدیریتی و کارتیمی را به خوبی بلدند. در این نگاه ما به فکر کادر سازی برای نظام هستیم و نتیجه این کادر سازی به رئیس جمهور منتخب خرداد ۱۴۰۰ فارغ از این که من باشم یا نه معرفی خواهند شد.

قاضی زاده هاشمی در قسمت دیگری از پرسش و پاسخ ها دلیل روی آوردن به ریاست جمهوری و اقدام نکردن از قالب مجلس را اختیارات بیشمار ریاست جمهوری دانسته و افزود: رئیس جمهور رئیس امنیت ملی و فرهنگ و ... در عالی ترین شورا های کشور است و اختیارات بیشماری دارد که اگر انگیزه درونی از درون دولت نباشد می تواند براحتی برخی قوانین را روی زمین بگذارد. مانند هزاران قانون خوبی که وجود دارند، اما کسی رغبت به عمل کردن به آنها را ندارد و اصولا رویه غلطی که در نهاد های مختلف حاکم شده که مدیری که قانون شکنی کند  مدیر بهتری شناخته می شود. از طرفی رئیس جمهور به عنوان شخصیت دوم کشور دارای ظرفیت خاصی است که می تواند گفتمان سازی کند و در کشور جریاناتی را به راه بیاندازد مانند گفتمان گفتگو با غرب که توسط این دولت مطرح شد.

وی در قسمتی از جلسه در واکنش به سوالی در مورد برجام تصریح کرد، برجامی وجود ندارد برجامی از روز اول وجود نداشت که بخواهیم آن را نگه داریم یا نه. این نوزاد از ابتدا مرده متولد شد و این گفتگو ها پیرامون برجام یک بازی است. نمیتوان کشور را بر اساس اتفاقاتی که در سیاست خارجه رخ میدهد اداره کرد. مذاکرات و گفتگو ها با نظام ها و سازمان های جهانی دست نشانده بایستی با این دید صورت بگیرد که آنها دشمن هستند. اگر نگرش مدیرانی این چنین بود می توان به سمت آن رفت وگرنه تفاوتی بین برجام و FATF و ۲۰۳۰ و پاریس و غیره نیست.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی  در مورد نحوه تعامل دولت ها با حوزه علمیه نیز عنوان کرد: متاسفانه رابطه دولت ها با حوزه های علمیه مناسب نبوده، هر از چند گاهی دیده می شود که برای دستبوسی مراجع به خدمت ایشان می رسند، اما در جاهایی که حوزه علمیه فریاد می زند مانند بحث ربای بانکی گویی صدایی از حوزه علمیه به دولت نمی رسد.

قاضی زاده هاشمی در پایان موضوع مطرح شده در مورد فایل صوتی انتشار یافته از آقای ظریف را فارغ از محتوای آن یک کار طراحی شده توسط دشمنان برای ایجاد دوقطبی مذاکره کنندگان و جنگ طلبان دانست و افزود: هر اظهار نظری در این موضوع بازی در این میدان خواهد بود. لکن نقد های جدی به آقای ظریف وارد است در منظری که می گوید من دیپلمات خوبی هستم از وی می پرسیم به همین دیپلماسی شما هم نقد وارد است، چرا که به بهانه ارتباط با غرب ارتباط با همسایه ها و روسیه و کشور های حاشیه خلیج را به کل از دست داده است و نتیجه عملی برای دیپلماسی وی نیز دیده نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha