جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 956151
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: انتظار فرج یعنی بدی دیگران را با خوبی جواب دادن، دوست داشتن کودکان، آب و غذا دادن به دیگران و ذکر و یاد خدا کردن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر «دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: در دعای روزانه ماه مبارک رمضان آمده که «اللهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین» یعنی اینکه خدایا در این ماه  مرا به اعمال صالح راهنمایی کن و احتیاجات و هر آرزوی شرعی‌ای که دارم برآورده کنی ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو تفسیر دهم و ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی  وای خدایی که عطا می‌کنی حاجات کسانی که از تو درخواست می‌کنند و به‌جا می‌آوری حاجات کسانی که از تو درخواست نکردند و تورانمی شناسند خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان مطهر و پاک او.

وی با اشاره به بخش نخست دعای این روز مبنی بر «اللهم اهدنی فیه لصالح الاعمال»، بیان کرد: در اینجا سؤالی مطرح می‌شود و آن این است که اعمال صالح چه اعمال هستند؟ در جواب باید گفت یکی از اعمال صالح هدایت و راهنمایی به‌سوی حق است. قرآن کریم نیز بهترین گویندگان را کسانی معرفی می‌کند که دعوت به الله، عمل صالح و تسلیم در برابر خداوند داشته باشند؛ «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَی اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ».

حجت‌الاسلام طباطبایی، افزود: دومین عمل صالح نماز اول وقت است در روایت آمده است که حضرت موسی از خداوند می‌پرسد که پاداش کسی که در اول وقت نماز می‌خواند چیست؟ خداوند در جواب می‌فرماید که هرچه بخواهد به او می‌دهم و بهشت را برای او مباح می‌گردانم.

وی  ادامه داد: انتظار فرج یعنی بدی دیگران را با خوبی جواب دادن، دوست داشتن کودکان، آب و غذا دادن به دیگران و ذکر و یاد خدا کردن است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، به عبارت «اقض لی فیه الحوائج و الامال»، اشاره و خاطرنشان کرد: همه باید این را بدانیم که اگر بخواهیم دعا و حوائج ما برآورده شود شرطش این است که دلمان به غیر خدا گرم نباشد و امید به دیگری نداشته باشیم و فقط امیدمان به خدا باشد چراکه خداوند می‌فرماید «ادعونی استجب لکم» مرا بخوانید تا اجابت کنم شمارا همچنین خداوند می‌فرماید اگر دستت را به‌غیراز من  به‌سوی کسی دراز کنی قطع امیدت می‌کنم.

وی  در تفسیر عبارت «یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال»، بیان داشت: ما به‌غیراز خدا پیش هرکسی که برویم باید مشکل خود را برای او شرح دهیم یا روی کاغذ بنویسیم اما خداوند عالم به گرفتاری‌ها و مشکلات ما است نه‌تنها خداوند بلکه اهل‌بیت نیز این‌گونه هستند؛ ازاین‌رو در دعای ماه رجب می‌خوانیم که «یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ» یعنی ای خدایی که اعطاء می‌کنی حاجت کسانی که از تو درخواست می‌کنند و به‌جا می‌آوری حاجات کسانی که از تو درخواست نکرده‌اند و تورا نمی شناسند.

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به عبارت «عالماً بما فی صدور العالمین» اذعان داشت: خداوند متعال عالم به هر امری است که در دل بندگانش است و احتیاج به توضیح و تفسیر بندگانش ندارد.

وی در پایان گفت: خداوند به ما توفیق دهد که این دعاء را با نیت و سرشت پاک از او درخواست کنیم چراکه اگر با نیت و سرشت پاک از خداوند چیزی را بخواهیم او به احسن وجه جواب خواهد داد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha