پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: مدیری که در جامعه اسلامی فعالیت می کند باید دغدغه خدمت داشته باشد و مانند شهید حاج قاسم سلیمانی نام نیک بر جای بگذارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، ظهر امروز در مسجد نصیرالملک شیراز با اشاره به اینکه تقوا عنصر مهم در حکمرانی دینی است، اظهار کرد: اگر همه ابزار های نظارتی و قانون گذاری تأمین شود اما نیروی انسانی در کنار کارآمدی تقوا را نداشته باشد با آسیب هایی مواجه خواهیم شد.

وی در ادامه با تصریح به اینکه اگر مسئول و یا مدیر در جامعه دینی عنصر تقوا را نداشته باشد مشاهده می کنیم که در مواردی کار با مشکل پیش خواهد رفت، اضافه کرد: تقوا حرف پایانی را می زند، خاستگاه تقوا هم ایمان است تا انسان ایمان نداشته باشد تقوا نیز نخواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه فارس با طرح این سؤال که عنصر انسانیت چه مقدار می تواند کارگشا باشد؟ عنوان کرد: مراعات عواطف بشری و اموری که مطابق با طبع انسانی بوده خوب است اما به تنهایی کارگشا نیست بلکه این، عناصر تقواست که در بسیاری موارد می تواند بازدارندگی ایجاد کند.

وی، تقوا را برگرفته از ایمان دانست و خاطرنشان کرد: گاهی برخی مطرح می کنند هنگامی که حکمرانی با ایدئولوژی همراه شد در مسیر توسعه مشکل ایجاد می شود به همین دلیل نباید اعتقادات مذهبی وارد عرصه حکمرانی شود، بلکه مدیر فقط باید کارشناس باشد، در حالیکه این سخن صحیح نیست چون تقوایی که به انسان مدیریت نفس و بازدارندگی در خطا می دهد خاستگاه آن، ایدئولوژی مذهبی و اعتقادات دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی تاکید کرد: نمی توانیم از عرصه حکمرانی ایدئولوژی زدایی کنیم، لذا هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به مالک اشتر بیان می کند من شما را امر به تقوا می کنم بی جهت نیست، حضرت می فرماید ای مالک من به تو فرمان می دهم تا نفس خود را در مقابل شهوات بشکنی، و سرکشی نفست را مهار کنی، سرکشی نفس گاهی به حب دنیا، گاهی به شهوات حیوانی، گاهی به طغیان حسادت و گاهی به شیوه های دیگر است از این رو حضرت امر می کنند به مالک که نفس خود را بشکند.

وی افزود: شخصی که می خواهد رئیس جمهور شود باید تقوا داشته باشد و نفس خود را بشکند، نه اینکه دنیا طلبی و حب به دنیا داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس گفت: برخی مسئولان به گونه ای عمل می کنند که نام نیکی از خود به جا نمی گذارند، اما مسئولانی هم هستند که با خدمات گسترده به مردم از خود نام نیک می گذارند هنگامی که امیرالمؤمنین علیه السلام به شهادت رسید ذکر خیر حضرت بر سر زبان های تمام مستضعفان بود.

وی بیان کرد: مدیری که در جامعه اسلامی فعالیت می کند باید دغدغه خدمت داشته باشد و مانند شهید حاج قاسم سلیمانی نام نیک بر جای بگذارد. در جمله دیگری آن حضرت می فرماید بهترین ذخیره هایی که می توانیم داشته باشیم عمل صالح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha