سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 958595
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
واکسن کرونا به کادر درمان

حوزه/براساس آمار مرکز بهداشت قم، ۷۰ درصد از کادر درمان قم، واکسینه شدند و روند واکسیناسیون، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بیش از ۲۲ هزار دوز واکسن کرونا در قم تزریق‌شده است و بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده، واکسیناسیون ویژه جامعه هدف در حال تزریق است و این در حالیست که واکسیناسیون کرونا، از بهمن‌ماه سال قبل به‌ صورت محدود در کشور آغاز شد و در گروه‌های هدف خاص در اولویت قرار گرفتند، در این راستا پرسنل بهداشت و درمان، جانبازان، پارکبانان و سالمندان و معلولان در مراکز نگهداری جزو اولویت‌های اولیه به شمار می‌رفت و افرادی که واجد شرایط و متقاضی بودند واکسن خود را دریافت کردند.

باقر محمودی، رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم در مورد روند واکسیناسیون در قم اظهار داشت: تاکنون ۷۰ درصد از کادر درمان قم، واکسینه شدند و روند واکسیناسیون، همچنان ادامه دارد.

وی در مورد دیگر شرایط واکسیناسیون تصریح کرد: در گروه دوم که مربوط به گروه سنی است، تزریق واکسن از ششم اردیبهشت آغاز شد و افراد بالای ۸۰ سال در شهر و روستا از چهارشنبه هفته قبل تحت پوشش واکسن قرار گرفتند و اخیراً نیز گروه سنی بالای ۷۵ سال را آغاز کردیم.

محمودی عنوان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی انجام  و برای تزریق بر اساس سن، با خانواده تماس گرفته می‌شود و افرادی که عضو پایگاه سلامت نیستند باید به این پایگاه‌ها مراجعه کنند تا تحت پوشش قرار بگیرند.

وی با اشاره به استقبال ۷۰ درصدی سالمندان در روستاهای قم از واکسن کرونا بیان کرد: تزریق واکسن نیاز به بازرسی و دقت دارد و در مرحله تزریق، نکاتی در مورد عوارض متذکر می‌شود، در این‌باره مراکز تجمیعی به این امر اختصاص یافت و مرکز شماره یک واکسیناسیون در میدان روح‌الله افتتاح شد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم تصریح کرد: دومین مورد نیز مرکز موسی ابن جعفر در خیابان کارگر روبروی چشم‌پزشکی و مرکز سوم در خدمات جامع سلامت الزهرا(س) در سید معصوم است و مرکز چهارم در مجتمع امام خمینی(ره) در کنار گلزار شهدا افتتاح می‌شود.

وی در مورد برخی شرایط در تزریق واکسن خاطرنشان کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شدند تا ۶ ماه بعد نیازی به دریافت واکسن ندارند، اما اگر تمایل به دریافت واکسن دارند تا یک ماه بعد از ابتلا می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

محمودی گفت: در کل کشور ۴ نوع واکسن موجود است که اولین مورد آن، واکسن روسی بود که در گروه هدف در معرض خطر تزریق شد، همچنین واکسن چینی و هندی و ساخت کره جنوبی نیز برای گروه هدف خاص موجود است.

وی در مورد سهمیه افزود: وزارت خانه سهمیه را برای چه گروه‌های مختلف مشخص کرده است و واکسن هندی برای پارکبانان و پزشکان، تزریق می‌شود، دراین‌باره موضوع کیفیت مطرح نیست بلکه اولویت با افراد در معرض خطر است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم بیان کرد: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، اولین واکسن مهم است و تأثیر واکسن‌ها نیز از ۶۰ تا ۹۵ درصد برآورد می‌شود و باید سریع تزریق صورت بگیرد تا ایمنی جمعی انجام شود.

وی در مورد واکسن ایرانی عنوان کرد: طبق قول مسئولان، دو واکسن ایرانی تا اواخر خرداد و تیرماه به بازار می‌آید و واکسن"کوو برکت"و پاستور وقتی وارد بازار شد قابلیت تزریق عمومی را دارد.

محمودی اظهار داشت: به گروه‌های سنی مختلف توصیه می‌شود به واکسن مورد تائید وزارت بهداشت اعتماد کنند، اما افرادی که علاقه دارند واکسن ایرانی تزریق کنند می‌توانند تا موعد مقرر صبر نمایند.

وی در مورد اولویت واکسیناسیون خاطرنشان کرد: افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند همانند کادر درمان و سالمندان و جانبازان شیمیایی و پارکبانان در اولویت‌اند و گروه‌های بعدی در سن ۶۵ سال به بالاست که از هفته آینده شروع می‌شود، همچنین برای رانندگان تاکسی و اتوبوس که در معرض خطرند در اولویت‌های بعدی اعلام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: فرهنگیان نیز در اولویت هستند و امیدواریم در یک ماه آینده بتوانیم آن‌ها را در این زمان‌بندی بگنجانیم، تاکنون ۳۰ هزار دوز واکسن سهمیه استان تعیین‌شده و بقیه نیز به‌تدریج وارد کشور می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌کنیم شهروندان به این واکسن‌ها اعتماد کنند زیرا میلیون‌ها دوز در کشورهای مختلف تجربه‌شده و عوارض چندانی ندارد، البته تزریق واکسن به‌طور معمول عوارض خفیفی در تب و لرز و سرگیجه و حالت تهوع و بی‌اشتهایی نشان می‌دهد.

محمودی تصریح کرد:واکسن‌ها از ۶۵ تا ۹۵ درصد تأثیر دارد و احتمال فوت در افرادی که واکسن دریافت می‌کنند و به کرونا مبتلا می‌شوند بسیار کم است، البته همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تأکید است تا زمانی که ایمنی جمعی ایجاد شود افراد باید ماسک بزنند.

وی بیان کرد:برای افراد زیر ۱۸ سال و مادران باردار و شیرده فعلاً برنامه‌ای تدوین‌نشده است، چون عوارض آن هنوز برای این افراد مشخص نیست، همچنین بیماران سرطانی در حال شیمی‌درمانی نمی‌توانند و باید سه هفته از شیمی‌درمانی‌شان گذشته باشد، در این راستا بیماران خاص از طریق معاونت درمان برای دریافت واکسن معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم عنوان کرد: برنامه زمان‌بندی برای واکسیناسیون عمومی تا پایان پاییز است و اگر واکسن ایرانی به بازار بیاید زودتر از موعد می‌توانیم به ایمنی جمعی برسیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha