پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طباطبایی

امام جمعه اصفهان گفت: دولت به جای توسعه شهرها مناطق دارای بافت فرسوده را نوسازی کند، به گونه‌ای که با مشارکت مردم زمین‌های آن‌ها دریافت و پس از نوسازی به آن‌ها بازگردانده شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، به نقل از دفتر امام جمعه، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در آیین افتتاح و بهره‌برداری فاز اول پروژه بازآفرینی شهری محله همت‌آباد اصفهان، با اشاره به روند اصلاح بافت‌های فرسوده اظهار کرد: کار بسیار عظیم و مهمی برای کل کشور در حال انجام است چون شهرهای ما حالت شهرهای سینمایی دارد ولی پشت‌صحنه آن روستا است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: در اصفهان برخی مناطق از بافت فرسوده رنج می‌برد، زیرا برخی در منازل ۳۰-۴۰ متری با وضع نامناسی زندگی می‌کنند.

وی افزود: دولت به جای توسعه شهرها مناطق دارای بافت فرسوده را نوسازی کند، به گونه‌ای که با مشارکت مردم زمین‌های آن‌ها دریافت و پس از نوسازی به آن‌ها بازگردانده شود.

آیت الله طباطبایی‌نژاد در ادامه گفت: مناسب بود در مسکن‌های مهر نیز منازل تخریبی را دریافت و بافت فرسوده تبدیل به احسن می‌شد.

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: البته لازم است منازل جدید فقیرانه ساخته نشود، زیرا واحدهای دارای یک اتاق مناسب نیست و در عین حال انسان بزرگ باید کار بزرگ انجام دهد، همچنین تعداد طبقات را نباید زیاد افزایش داد و منازل به صورت خوب و زیبا ساخته شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم افزود: احداث ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت نهم و دهم آغاز شد و ۷۷۰ هزار واحد در آن دولت با نواقصی که داشت به مردم واگذار شد.

وی با بیان اینکه ما در این مدت نواقص واحدهای مسکن مهر را برطرف کردیم، ادامه داد: در مجموع حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم به مردم تحویل شد و در همین دولت پرونده مسکن مهر بسته می‌شود.

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه اقدام ملی طرح مسکن به عنوان جریان پایدار تولید مسکن ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در کشور در دست ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار طرح مسکونی در سراسر کشور در حال اجراست، گفت: ما ضوابط مربوط به ساخت مسکن را در یک و نیم سال گذشته تغییر دادیم و تسهیل کردیم و در طرح اقدام ملی مسکن، جامعه هدف خود را شناسایی کرده و همه فرایندهای آن به‌صورت الکترونیکی انجام شد.

وی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن، زمین‌هایی انتخاب شد که در محدوده شهری هستند یا اگر به بافت شهری الحاق شوند برخوردار از خدمات شهری خواهند بود تا تجربه تلخ مسکن مهر تکرار نشود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهری اظهار داشت: پیشبرد طرح های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده و ناکارآمد بر مدار مردم و مشارکت آنهاست.

اسلامی با بیان اینکه متعهد شدیم در سال ۱۴۰۰ به آلونک نشینی و کپر نشینی در کشور خاتمه دهیم، تصریح کرد: بزرگترین آلونک نشینی در سیستان و بلوچستان است که به یاری خدا با بزرگترین طرح که در دست اجراست، این تعهد را محقق خواهیم کرد و این صحنه دیگر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام فوری ما در چند استان بوده است، اضافه کرد: زمین و تسهیلات مورد نیاز برای بازآفرینی شهری در بافت فرسوده فراهم شده و سازندگان می توانند ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر تحریم‌ها لغو شود و عوارض روانی بر اقتصاد ما فروکش کند، قیمت‌ها متعادل می‌شود، توان مردم نسبت به هزینه‌ها افزایش می‌یابد و می‌توانیم وام‌های متناسب‌تر برای تامین مسکن مردم فراهم کنیم.

مهدی عبوری، معاون وزیر راه  و شهرسازی نیز در این مراسم مطرح کرد: بازسازی محله همت‌آباد اصفهان نمونه موفق بازآفرینی در سطح کشور است که امروز ۲۴ واحد از مجموع ۷۲ واحد این مجموعه آماده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:  برگشت کیفیت زندگی، تجمیع واحدهای فرسوده و تبدیل آن به ۷۲ واحد مسکونی اقدامی ارزشمند است.

وی ادامه داد: تسهیلات تبصره‌ای از ۶۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و ودیعه مسکن از ۲۰۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش داشته است.

عبوری در پایان مطرح کرد: همچنین ۱۵ هزار مترمربع زمین جدید به صورت تنخواه برای تسریع در روند ساخت و سازها در اختیار راه و شهرسازی استان قرار می‌گیرد.

همچنین علیرضا قاری‌قرآن با اشاره به روند بازآفرینی بافت فرسوده محله همت‌آباد اصفهان، اظهار کرد: کلیدی‌ترین مسأله در این طرح مشارکت سه ضلع مردم، دولت و شهرداری و بخش خصوصی در کنار هم بود به گونه‌ای که منافع هر سه برآورده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: از نظر سطح خدمات این محله حدود ۶۰ درصد فضای مسکونی و ۲۷ درصد معابر و تنها ۱۰۸ درصد فضای آموزشی دارد و هیچ فضای خدماتی دیگری ندارد.

وی ادامه داد: امروز فاز اول طرح شامل ۲۴ واحد از ۷۲ واحد محله همت‌آباد افتتاح می‌شود و فاز دوم نیز از امروز آغاز به کار خواهد کرد؛ مهمترین ویژگی طرح آن است که مردم در همان منطقه‌ای ساکن می‌شوند که از قبل ساکن بودند و طرح با مشارکت مستقیم مردم و کم شدن دست دولت و صرفاً تسهیل‌گری دولت اجرا می‌شود.

قاری‌قرآن با اشاره به سکونت ۳۲ هزار نفر در این منطقه، مطرح کرد: ۷ هزار واحد در این منطقه نیاز است که در قالب این طرح ساخته می‌شود و می‌تواند الگویی برای گسترش باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha