شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن

حوزه/ آرایه های ادبی سوره های کهف، مریم و طه با محوریت تفسیر المیزان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، فرزانه شیخ بهایی، طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی آرایه های ادبی سوره های کهف، مریم و طه با محوریت تفسیر المیزان» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمیان و داوری  ولی الله جعفری دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود گفت: قرآن کریم کتابی فرابشری است که آمیخته با آرایه ­های ادبی و صنایع بلاغی فراوانی است. تشخیص این صنایع بلاغی به آسانی صورت نمی ­گیرد و نیاز به تبحّر خاصی دارد.

شیخ بهایی با بیان اینکه صاحب تفسیر المیزان علامه طباطبائی «رحمة الله علیه» علاوه بر تفسیر قرآن، به استخراج صنایع بلاغی پرداخته است گفت: در بعضی آیات از طریق این صنایع به برخی شبهات نیز پاسخ داده ­اند.

وی اظهار کرد: پژوهش حاضر با بهره ­گیری از منابع کتابخانه ­ای و با روش توصیفی- تبینی در تلاش است تا آرایه ­های ادبی سوره ­های کهف، مریم و طه در تفسیر المیزان را بدست آورد و با استمداد از نظرات علامه به توصیف و تبیین آرایه­ های ادبی بپردازد.

شیخ بهایی گفت:  نتایج حاصله این است که، شواهدی برای آرایه­ های ادبی علم معانی که عبارت ­اند از: معانی خبر و انشاء، احوال مسند و مسند الیه، اطلاق و تقیید، قصر، وصل و فصل، ایجاز و اطناب در سوره‌های کهف، مریم و طه وجود دارد. همچنین شواهدی برای برخی آرایه ­های ادبی علم بیان که عبارت­ اند از تشبیه، استعاره و کنایه در سوره‌های مذکور وجود دارد.

وی یادآور شد: ادله و شواهدی بر وجود دو آرایه ­ی ادبی علم بدیع یعنی استخدام و لف و نشر، در این سوره­ ها وجود دارد. بدیهی است تبیین آرایه ­های ادبی قرآن جایگاه ویژه­ای در تفسیر قرآن داشته و تأثیر به سزایی در فهم و درک عمیق­تر و بهتر از معانی بلند قرآن دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha