پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ در نظام اسلامی ایران سیاست مطلوب و مشروع سیاستی است که مبتنی بر فقه، اخلاق و عقلانیت باشد به عبارت دیگر یکی از امتیازات نظام اسلامی این است که همه قوا و نهادها بر این سه اصل مهم استوار هستند و هرکسی هم که در این نظام اسلامی پست  و مسئولیتی می پذیرد باید از این مبانی مهم مطلع باشد چرا که عدم توجه به این مبانی باعث دوچندان شدن آسیب ها می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه؛ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در نشست علمی تخصصی فقه تبلیغات رسانه ای و مناظرات انتخاباتی که امروز در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به فقه در تبلیغات انتخابات به ویژه مناظرات تلویزیونی گفت: در نظام اسلامی ایران سیاست مطلوب و مشروع سیاستی است که مبتنی بر فقه، اخلاق و عقلانیت باشد به عبارت دیگر یکی از امتیازات نظام اسلامی این است که همه قوا و نهادها بر این سه اصل مهم استوار هستند و هرکسی هم که در این نظام اسلامی پست  و مسئولیتی می پذیرد باید از این مبانی مهم مطلع باشد چرا که عدم توجه به این مبانی باعث دوچندان شدن آسیب ها می شود.

آیت الله فاضل لنکرانی  با اشاره به آیه۵۸ سوره نساء(إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها) مبنی بر «لزوم واگذار کردن امانت به اهلش»، حکومت و مسئولیت را از بارزترین مصادیق امانت برشمرده و اموری از قبیل تعیین حاکم، انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس، و اعضای شورای اسلامی شهر و مانند آن را از مهمترین امور هر حکومتی قلمداد کرد که مردم باید آنها را به اهلش بسپارند و یکی از بهترین راه ادای امانت حکومتی و مناصب سیاسی و اجتماعی، خصوصاً در عصر غیبت، همین انتخابات و تعیین سرنوشت مردم توسط خودشان است، البته این مطلب در جایی است که داوطلبان در دایره شرع و دین باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: راه مطمئن تعیین سرنوشت یک جامعه  انتخابات است و یک جامعه با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات هم در سرنوشت اجتماعی و هم در سرنوشت اشخاص دخالت دارد،جامعه مکلف است در سرنوشت خودش دخالت کند.

وی با اشاره به اینکه هر حقی منتزع از یک حکم تکلیفی است و تا یک حکمی نباشد حقی وجود ندارد، گفت: هر جا حق باشد باید یک تکلیفی هم باشد و نمی‌ توان گفت حق است اما تکلیف نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در بحث انتخابات هم مساله حق را داریم یعنی حق جامعه این است که حاکم خودشان را معین کنند و این یک امری است که هم عقلی است و هم عقلائی و حاکم نمی‌تواند به ظلم و جور و غلبه حکومت کند و حق جامعه است که حاکم را معین کند و غیر از مساله حق، وظیفه شرعی است.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با اشاره به اینکه هر حقّی منتزع از یک حکم تکلیفی است و تا یک حکمی نباشد حقّی وجود ندارد. پس هر جا حق باشد باید یک تکلیفی هم باشد و نمی‌ توان گفت حق هست اما تکلیف نیست، افزود: در بحث انتخابات هم مسئله حق را داریم یعنی حق جامعه این است که حاکم خودشان را معین کنند و این یک امری است که هم عقلی است و هم عقلائی و حاکم نمی‌تواند به ظلم و جور و غلبه حکومت کند و حقّ جامعه است که حاکم را معین کند و غیر از مسئله حق، وظیفه شرعی هم هست،که در جاهایی که حکومت دینی نداریم و مسئله دینی نداریم فقط در محدوده‌ حق عقلی و عقلائی مسئله باقی می‌ماند ولی از ادله‌ای که الآن ذکر کردیم به خوبی استفاده می‌شود که این یک وظیفه شرعی است  یعنی واجب است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با انتقاد از کسانی که گفته اند اگر مشارکت مردم پایین باشد از لحاظ حقوقی اشکالی ندارد گفت: مشارکت مردم اگر پایین باشد اصل انتخابات دارای شبهه نیز می شود و لذا باید تلاش کرد تا مشارکت مردم بالاتر رود.

وی با اشاره به اینکه هم مرحوم محقق نائینی هم مرحوم امام راحل(ره) روی مسئله اکثریت مردم تاکید داشته اند گفت: این تاکیدات در درجه اول تبیین مشروعیت انتخابات است و مناظرات نقش خیلی مهمی در افزایش این مشارکت مردم دارد و باعث آگاهی مردم می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در بخش دیگری از سخنان خود راه مطمئن تعیین سرنوشت یک جامعه را راه انتخابات عنوان کرد و افزود: یک جامعه با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات هم در سرنوشت اجتماعی و هم در سرنوشت اشخاص دخالت دارد،جامعه مکلف است در سرنوشت خودش دخالت کند. 

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت حفظ وحدت و یکپارچگی مردم در ایام انتخابات گفت: وجوب حفظ وحدت و یکپارچگی مردم بسیار مهم است چرا در هر انتخاباتی یک عده از مردم دارای تشتت و تقابل می شوند؟ چرا برخی افراد مساوی با اسلام گرفته می شوند و یا چرا گفته می شود که فلان شخص انقلابی نیست و امثالهم؟ اسلام فوق همه افراد و اشخاص است لذا باید در تبلیغات و مناظرات انتخاباتی دقت شود جامعه و مردم دچار تشتت و اختلاف نشوند و هرچیزی که وحدت را خدشه دار کند منافات با اهداف انقلاب دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به لزوم رعایت اخلاق و مبانی دینی در تبلیغات و به ویژه در مناظرات انتخاباتی گفت: حوزه باید متنی را تهیه و آماده سازد تا کسی که می خواهد وارد عرصه انتخابات شود کاملا آن را بخواند و حتی از آن امتحان گرفته شود تا مشخص شود که فرد داوطلب ریاست جمهوری تا چه حد از احکام فقهی و اخلاقی انتخابات می داند چرا که مشکلات ناشی از همین عدم آگاهی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha