جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اولین کرسی علمی ترویجی با موضوع «فقه انتخابات و مصالح عالیه نظام اسلامی»

حوزه/ اولین کرسی علمی ترویجی با موضوع «مصالح عامه و انتخابات از منظر فقهی» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اولین کرسی علمی ترویجی با موضوع «مصالح عامه و انتخابات از منظر فقهی» با ارائه حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان و نقد حجت الاسلام رفیعی علوی و با حضور دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، در فضای مجازی (اسکایپ) برگزار گردید.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام نعیمیان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و اظهار داشت: در عصر حاضر انتخابات الگوی امروزی (روز آمد شده) نظام اسلامی است و شأن مردم در نظام اسلامی به عنوان انتخابگر دارای دو شأن طریقی و موضوعی می باشد.

وی افزود: شأن موضوعی در حوزه تدبیر امور و ابراز حق در قوای انتخابی همچون قوه مقننه و مجریه تجلی می یابد و شأن طریقی نیز صرفاً از باب تشخیص و کشف اصلح در انتخاب رهبری توسط خبرگان متجلی می گردد.

 حجت الاسلام نعیمیان در ادامه به تبیین شئون مردم در نظام اسلامی پرداخت و گفت: این شئون به دو کارکرد ذینفع و زینتی تقسیم شده است.

وی در ادامه به راهبردهای تامین مصالح عالیه و مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرد و ابراز داشت: زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات سالم، صیانت از انتخابات سالم و تلاش برای مشارکت حداکثری از جمله راهبردهای مصالح عالیه مشارکت مردم در انتخابات می باشد.

حجت الاسلام نعیمیان در پایان خاطرنشان کرد: صیانت از وحدت ملی، تامین و صیانت از نظام و رضایت و مقبولیت عمومی از جمله شاخصه های صیانت از انتخابات می باشد.

در ادامه این نشست جلسه، حجت الاسلام رفیعی علوی به نقد دیدگاهای حجت الاسلام نعیمیان پرداخت و اظهار داشت: بیانات آقای نعیمیان می‌تواند طریق کشف این مصالحه عالیه به جهت ساختار دانش اصول و بحث حجیت باشد، اما باید بررسی معین شود که نسبت این مسأله و نظام انتخابات موجود چیست؟

وی با بیان اینکه  مشروعیت نظام سیاسی اسلامی بر پایه عدالت است، افزود: در نظام سیاسی اسلامی مبنای مشروعیت بر پایه عدالت بوده و عدالت به عنوان قلب تپنده و بسان آب و قلب است که هسته مرکزی و دال مرکزی تفکر نظام اسلامی است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha