جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه

حوزه/ به همت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه جلسه نقد طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به همت انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه جلسه نقد طرح «مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

در این نشست که با حضور دبیر کمیسیون بانکی مجلس حجت الاسلام والمسلمین بحرینی و دکتر توکلی عضو هیات مدیره انجمن اقتصاد اسلامی حوزه به عنوان ناقد و هیات مدیره و اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه انجام پذیرفت، نقدهای ساختاری و بنیادی به طرح وارد گردید.


برخی از مهمترین انتقادات عبارتند از تناقض آشکار میان آسیب‌شناسی نظام بانکی و راه‌کار پیشنهادی برای حل آن، استقلال بانک مرکزی غیر پاسخگو، عدم قدرت طرح بر رفع مشکلات بنیادی اقتصاد از جمله خلق پول بحران نقدینگی و تورم، سلب اختیار از دولت در اعمال سیاست‌های پولی و ارزی، مخالفت طرح با قانون اساسی، ایجاد قدرت مطلقه برای بانک مرکزی در کنار سایر قوا به خصوص دولت و عدم وفاق متخصصان حوزوی و دانشگاهی بر ساختار این طرح. 


حجت الاسلام حسین زاده بحرینی نیز در دفاع از طرح مجلس، به ضعف های  قانون کنونی و خلأهای قانونی که در سالهای گذشته مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود آورد اشاره کرد.


 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری  مبنی بر اولویت ارایه لایحه توسط دولت در امور مهم و مشکلات جدی طرح مجلس، پیشنهاد می شود لایحه اصلاح نظام بانکی توسط دولت بعد با استفاده تمامی ظرفیت های کارشناسی متخصصان در مجلس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه انجام پذیرد. انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه، آمادگی خود را برای مشارکت با دولت و مجلس در ارائه الگوی مناسب اصلاح نظام بانکی اعلام می دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha