چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 961277
۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
عباس حمیدزاده

حوزه/ مسئول اداره شناسایی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، از شناسایی ۶۱۳ مستعد برتر در این حوزه و معرفی آنان به جامعه نخبگانی مرکز خدمات جهت حمایت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

حجت‌الاسلام عباس حمید زاده، مسئول اداره شناسایی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با اشاره به خانواده‌ ۶۱۳ نفری مستعدان برتر شناسایی‌شده در این حوزه اعلام کرد: ۴۹۰ مستعد برتر در بخش برادران و ۱۲۳ مستعد برتر خواهر تاکنون شناسایی‌شده‌اند که از این تعداد در بخش برادران ۴۱۴ استعداد برتر آموزشی، ۶۶ نفر در قسمت پژوهش و ۱۰ مستعد قرآنی می‌باشند و در بخش خواهران ۹۶ استعداد برتر آموزشی و۲۷ مستعد پژوهشی، هستند.

وی با بیان اینکه در مقوله شناسایی استعدادهای برتر فعالیت‌های ارزشمندی تاکنون انجام‌شده، تصریح کرد: تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه شناسایی در بنیاد ملی نخبگان و تدوین اساسنامه با ساختار تحولی، شناسایی مستعدان برتر در حوزه علمیه خراسان و معرفی آنان به جامعه نخبگانی مرکز خدمات جهت حمایت در سال ۱۴۰۰ و برگزاری جلسات مستمر و مکرر هم‌اندیشی با مدیریت حوزه و اساتید به منظور ارتقای کیفیت شناسایی استعدادهای برتر در عرصه بینشی، دانشی، ارزشی و روشی، از جمله اقدامات در این بخش بوده است که همچنان ادامه دارد.

مسئول اداره شناسایی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه مستعدین برتر پس از احراز در سه سطح (سرآمد، استعداد برتر گروه الف، استعداد برتر گروه ب) تقسیم‌بندی می‌شوند، تشریح کرد: فواید این طبقه‌بندی ضرورت ارتقای علمی افراد در سطوح بالاتر و مصاحبه‌های ارتقایی می‌باشد که با هدف حمایت‌های معنوی، علمی و مادی مستعدین برتر انجام‌ شده است.

وی به دو دوره حمایت بنیاد ملی نخبگان بر اساس سهمیه و رتبه علمی مستعدین برتر اشاره و ابراز کرد: تا کنون ۶ دوره حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات کشور و ۲ دوره حمایت از بنیاد البرز توسط مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان برای مستعدان برتر جذب‌ شده است.

حجت‌الاسلام حمید زاده در ادامه بیان کرد: با توجه به برگزاری اولین المپیاد علمی فقه و اصول در این حوزه، بیش از ۹۳ درصد از ۳۰ نفر رتبه‌های اول تا سی‌ام، جزو مستعدین برتر شناسایی‌شده بودند که خود نشانه اعتماد به فرآیند مصاحبه‌های علمی تربیتی در امر شناسایی‌های آنان است.

مسئول اداره شناسایی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه معرفی مستعدین برتر شناسایی‌شده به مراکز و مدارس تخصصی و هیئت‌های اندیشه‌ورز و قرارگاه‌ها، از دیگر اقدامات این مرکز می‌باشد، گفت: شناسایی مستعدین برتر موجب ارتقای علمی بخش‌های حوزه مانند آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغ خواهد بود زیرا طلاب جهت ورود به مرکز نخبگان باید از طریق معاونت‌های مربوطه معرفی شوند و سطح خود را در آن عرصه‌ها قبلاً ارتقاء داده باشند.

وی گفت: نخبگان چهره‌های شاخص علمی و عملی حوزه‌اند که در نتیجه تلاش‌های خالصانه و علمی حوزه علمیه و بزرگان و علمای آن حاصل‌شده و لذا کشف و شناسایی مستعدین برتر و به وجود آوردن چرخه نخبه پروری و حرکت علمی به سمت فقاهت و اجتهاد در تمامی ساحت‌ها تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی امری ضروری است.

حجت‌الاسلام حمید زاده ابراز کرد: شناسایی، ساماندهی، توانمندسازی علمی، به کار گرفتن مستعدان در حلقات فکری و مطالعاتی، حرکت آرمان‌خواهانه و نوآورانه است که با اقدامات و تعاملات علمی با مراکز نخبگانی نظیر بنیاد ملی نخبگان و دفتر جامعه نخبگانی صورت می‌پذیرد و این روند تعالی‌بخش با مدیریت هوشمند و همگامی مدیریت حوزه علمیه خراسان و اعضای شورای عالی این حوزه می‌تواند بر اساس اهداف رهبر حکیم انقلاب اسلامی و ایجاد تحول در گام دوم انقلاب استقامت و ادامه یابد.

وی در پایان اعلام کرد: حسب دستور حجت الاسلام سیدحمید علوی آزیز، مسئول جدید مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان به منظور استمرار شناسایی مستعدان برتر در سال ۱۴۰۰، شناسایی استعدادهای برتر آموزشی، پژوهشی، تدریس در پنج سطح و فراخوان شناسایی مستعدین برتر تبلیغی و فرهنگی اجتماعی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خراسانی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    سلام اگر حوزه خراسان دغدغه مند پیش می رفت الآن نباید به آمار 616 نفر طلبه موفق ابراز خوشحالی می کرد حوزه خراسان در قدیم تمام طلبه هایش نخبه بودند حالا چه شده که به این آمار کم رسیده باید مسئولین خصوصا آقای علوی بنشیند و بررسی کند که چه عاملی موجب این تضعیف شده است!