پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی-مسجد مرکز مدیریت حوزه علمیه

حوزه/ در گذشته اخلاق انتخاباتی در مناظرات به چالش جدّی کشیده شده است و در این رابطه حوزه هم سعی کرده منشور اخلاقی انتخاباتی را تهیه و به صدا و سیما ارسال نماید تا شاهد چالش سال گذشته نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در نشست ائمه جماعت پردیسان که در دفتر امام جمعه این شهر در قم برگزار شد گفت: نظام اسلامی نسبت به نظام های دیگر دارای امتیازاتی چون جمهوریت و اسلامیت و دمکراسی و... است و همین مسئله سبب امتیاز آن نسبت به سایر نظام های دیگر شده است. به همین دلیل جامعه اسلامی باید قدردان این نظام باشد و اگر این امر صورت بگیرد و اتفاق بیفتد، انگیزه برای حضور انتخابات افزایش پیدا می کند و نقص ها هم کاهش پیدا می کند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان این که اگر بعضی افراد برای حضور در انتخابات احساس تکلیف کنند، در انتخابات شرکت خواهند کرد، اظهار داشت: این مسئله ریشه در عدم پیوند بین تکالیف دینی است  در حالی که امام راحل به مسئله پیوند دینی و انتخابات تأکید داشتند و مهم تر این که انتخابات از آموزه های قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ضمن پرداختن به مدل های مختلف نظام ها و حکومت ها ادامه داد: وقتی به گذشته تاریخ نظام سیاسی نگاه می کنیم متوجه انواع مدل های حکومتی می شویم که از  جمله آن حکومت فرد بر مردم، حزب بر مردم، مردم بر مردم یا همان دمکراسی یا مردم سالاری، دین بدون مشارکت مردم یا مدل حکومت خلافت یا دینی بدون مردم است که از بین این مدل ها بدترین نوع حکومت ها نظام اولی که پادشاهی است به شمار می رود، چرا که در این نوع از مدل اولی انتخابات نقشی ندارد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه افزود:  مدل سوم  یعنی حکومت مردم بر مردم هم دارای ویژگیهایی خاصی است تا جایی که از آن به نام جمهوریت یاد می شود، ولی در این نوع حرکت ها خبری از اسلام نیست چون دولت مردان آن فکر می کردند اسلام نمی تواند بر مردم حکومت کند. این مدل فراوان ترین از نوع حکومتها و مسئولین زیادی هم عاشق آن می باشند.

وی با بیان این که وضعیت وقتی نگران کننده می شود که این نوع از مدل حکومتی که برخاسته از مدل غربی و سکولاری است در جامعه اسلامی ایران و در بین مسئولین ما طرفدار دارد، عنوان کرد: اما اولین اشکالی که  به این نوع حکومت ها وارد است، کفرآمیز بودن آن می باشد، چرا که انسان به جای اسلام و خدا تصمیم می گیرد؛ لذا مردم باید توجه داشته باشند که نباید جامعه را به این نوع حکومت سوق داد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: دلیل دیگر آن ظلم بودن و فسق آن است؛ چرا که جامعه ای که به سمت قرآن سوق داده نشود،  غیر ارزش ها، در آن ارزش جلوه داده می شود، مانند ازدواج همجنس گرا که در حکومت غربی و این نوع از حکومت های بی خدایی و عدم اسلام می باشد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با اشاره به این که در مدل حکومت دین بدون مشارکت مردم  نیز عیوبی است، افزود: از جمله  آن فاسد بودن (به دلیل کامل نبودن ادیان دیگر غیر از اسلام)، عیب های دیگر هم حکومت مدعیان دینی بر مردم و مسلِح کردن مشارکت مردم است.

وی بیان داشت: اما مدل آخری از نوع حضور صددرصدی دین همراه با مشارکت مردم است. در این رابطه گرچه در اسلام این مدل نوع حکومت داشته ولی امام راحل آن را به درستی طراحی و تبیین کرد. این نوع حکومت همان مدل نبوی است چرا که عناصر اسلامیت و جمهوریت در آن رکن اصلی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: برای انجام بهتر این نوع از مدل، امام راحل قلمرو مدیران ارشد و اجرایی را در قلمرو حاکمیت مردم در کنار قلمرو قانون اسلام قرار داده است. امام سعی کرد این نوع از مدل حکومتی را به گونه ای طراحی کند که دو عامل جمهوریت و اسلامیت بتواند در طول ۴۰ سال موفق باشند.

وی بیان داشت: اما اسلامیت نظام به معنای اینکه تاکنون حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی، صددرصد قوانین اسلام بوده است. این مسئله با توجه به جمهوریت و مردم سبب شده توفیق نظام جمهوری اسلامی از مدعیان دمکراسی بیشتر باشد. 

مسئول دفتر اجتماعی  سیاسی حوزه های علمیه افزود: بنابراین نظام جمهوریت اسلامی دو برتری اسلامیت و جمهوریت بر همه مدل های حکومت ها دارد و از جمله ویژگیهای این نظام مشارکت در انتخابات بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به این که انتخابات امسال دارای ویژگیهایی است که آن را نسبت به انتخابات سال های قبل متمایز کرده گفت: از جمله آن کاهش تدریجی مردم در انتخابات به دلیل سوء مدیریت مدیران ارشد است.

وی بیان داشت: نظر سنجی دو ماه گذشته نشان از حضور ۳۵ درصدی افراد در انتخابات امسال است و این یعنی ما این نظام را قبول نداریم، لذا رهبری بر مشارکت در انتخابات تأکید فراوانی دارد. در حال حاضر این عدم حضور می تواند این خطر جدی برای نظام به همراه داشته باشد. از سوی دیگر دشمنان داخلی و خارجی هم در این مدت بیکار ننشسته با همه توان به میدان آمده و سعی دارند با تمام تلاش کاری کنند که مردم در انتخابات شرکت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: از جمله این دلایل می توان به مسائلی چون ایجاد یأس در مردم در حل مشکلات  ، بزرگ نمایی مشکلات کشور، القای فساد مسئولان ارشد نظام، عدم توجه مردم به انتخابات و...در زمان انتخابات اشاره کرد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه افزود: برای حل این مشکلات باید اقدام به تبیین موفقیت های نظام در موارد مختلف بهداشتی و... مانند رسیدگی به فقرا و مستضعفین، توجه به دهک پایین توجه و تحقق عدالت اجتماعی و حضور جدی مبلغین، حوزویان و امام جماعت برای ایجاد مشارکت مردم در انتخابات و... کرد.

وی بیان داشت: چالش دیگر که نظام در انتخابات ریاست جمهوری امسال با آن درگیر خواهد بود، انتخاب فرد غیر اصلح برای ریاست جمهوری است. اگر نیروهای انقلابی به نفع دیگری کنار نروند، احتمال پیروز شدن رقیب بسیار جدی است و این مسئله در دوره قبلی هم بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: الان احتمال شکستن طیف انقلابی به دلیل کنار رفتن نیروهای انقلابی وجود دارد و این امر اگر مورد توجه جدی قرار نگیرد، معلوم نیست چه اتفاقی برای آینده کشور به وجود بیاید.

مسئول دفتر اجتماعی  سیاسی حوزه های علمیه افزود: چالش دیگر بروز ضد ارزشهای دینی در بحث انتخابات است. این معضلی است که در جامعه وجود دارد. در این رابطه باید ستاد های انتخاباتی حرمت ها را حفظ و ائمه جماعت نیز با حضور در ستاد انتخاباتی نقش پدری در انتخابات ایفاء کنند.

وی بیان داشت: در گذشته اخلاق انتخاباتی در مناظرات به چالش جدی کشیده شده است و در این رابطه حوزه هم سعی کرده منشور اخلاقی انتخاباتی را تهیه و به صدا و سیما ارسال نماید تا شاهد چالش سال گذشته نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    خطاب به جناب اقای احمدی نژاد که دیگران را نسبت به شورای محترم نگهبان و شرکت در انتخابات بد بین میکند ، عرض می کنم : بعد از ممه گی دگر چه گوئی ___از ممه و از لولو چه جوئی ؟__ دستی به رُخَت بکش برو زود ___خود بیشتر از این نسوز ،نکن دود __هیچ فتنه گری نداشته ارزش __سودی نبری از آن به ورزش __بیهوده دگر خودت نیازار ___نیست مشتریت دگر به بازار