یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 961575
۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
فرزند آوری

حوزه/ نشست برخط علمی _پژوهشی با موضوع «راهکارهای ترغیب طلاب به فرزندآوری» از سوی مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمدمسلم وافی، مدیر موسسه جمعیت اندیشه کوثر، در نشست برخط علمی _پژوهشی با موضوع «راهکارهای ترغیب طلاب به فرزند آوری»، کنترل جمعیت و فرزندآوری را از جمله مباحث مورد توجه اکثر جوامع بشری دانست و گفت: متأسفانه در سال های اخیر شعارها و برنامه های فراوانی در خصوص کاهش جمعیت ارائه شده است و با توجه به آمار داده شده ایران از سال ۱۳۹۶ از کشورهای جوان دنیا خارج و وارد کشورهای میانسال شد. از سال ۱۴۰۵ ایران رسماً وارد کشورهای پیر دنیا خواهد شد و در تله جمعیتی می افتد،  هر کشوری که در این تله جمعیتی بیفتد ۱۰۰ تا ۱۲۰ سال طول می کشد تا بتواند به مرحله اول بازگردد.

وی ادامه داد: اگر در بهترین شرایط  ۱۴ میلیون تولد اتفاق بیفتد تا سال ۱۴۰۵ در تله جمعیتی نمی افتیم و اگر به طور احتمالی ۵ میلیون زایمان (خارج از بحث سقط جنین و آمار ناباروری زوجهای جوان) اتفاق بیفتد فاصله چشمگیری تا نقطه عدم ورود به چاله ی جمعیتی داریم.

وی در ادامه علل عدم تمایل طلاب به فرزندآوری را گره های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی دانست و گفت: در حال حاضر بالاترین فشار اقتصادی بر روی طلاب است، چرا که مرکز خدمات بر مبنای تعداد فرزندان خدمات ارائه نمی دهد، شهریه طلاب دارای یک فرزند با طلاب داری فرزند بیشتر یکسان است. در خصوص گره های فرهنگی، متاسفانه هجمه های فرهنگی جامعه و اطرافیان به فردی که بچه زیاد دارد بسیار شدید است. همچنین گره های اعتقادی به سبب کمرنگ شدن اعتقادات  است، اعتقاد به برکت و روزی و اینکه همه کاره خداست، تربیت فرزند خودش روزی معنوی است.

مدیر موسسه جمعیت اندیشه کوثر راهکارهای، ترغیب طلاب به فرزند آوری را شامل: سه راهکار مستقیم، فرهنگ سازی با ارائه الگو از درون، تربیت کنشگر جمعیت و شبکه سازی دانست.

گفتنی است، نشست علمی _پژوهشی با موضوع «راهکارهای ترغیب طلاب به فرزند آوری»،  با سخنرانی حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی یزدی  پرجمعیت ترین پدر جوان ایران، با هدف پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب، مبنی بر رشد جمعیت و یادآوری وظیفه مدیران و مسئولین حوزه های علمیه در این امر مهم همچنین تشویق طلاب به فرزند آوری و رساندن دغدغه ها و مشکلات ایشان به مسئولین با همکاری گروه مشکات شامل مدارس علمیه خواهران ( الزهرا(س) چادگان؛ سیدالشهدا و کوثر اصفهان؛ مدرسه علمیه ریحانة النبی خورو بیابانک؛  معصومیه  شهرضا به میزبانی مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س)  دولت آباد به صورت برخط و در سامانه سیما مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha