شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
باقریه یزدی

حوزه/ مسئول اداره ساماندهی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از راه اندازی مدرسه نخبگانی خبر داد و گفت: مرحله دوم فعال سازی کانون‌های هشت‌گانه در قالب تدوین سند جامع مسئولیت خواهی مستعدان برتر آغاز خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسن باقریه یزدی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد با اشاره به راه اندازی مدرسه نخبگانی با تصویب شورای گسترش این حوزه در سال تحصیلی پیش رو، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ مرحله دوم فعال سازی کانون‌های هشت‌گانه نیز، در قالب تدوین سند جامع مسئولیت خواهی مستعدان برتر، آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به شکل‌گیری مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان از سال ۱۳۹۵، ابراز کرد : شناسایی و بهره مندی از ظرفیت های مستعدان برتر حوزه یکی از رسالت های مهم این مرکز بوده که از ابتدا برای معرفی استعدادهای حوزوی به متولیان و همچنین ایجاد احساس تعلق‌خاطر به مستعدان برتر، انجام ‌شده و می‌شود.

مسئول اداره ساماندهی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به سطوح مستعدان برتر از مقدمات تا سطح ۴ و ۵ حوزوی، تشریح کرد: با توجه به شکل‌گیری پایه‌های اعتقادی، فکری، علمی و تربیتی در سطوح پایین‌تر حوزه، سطح مقدمات به‌عنوان نخستین سطح در فعلیت یابی استعدادهای برتر در برنامه ریزی و ساماندهی ها در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه نگاه کیفی به بحث جذب و پذیرش، زمینه‌ی ورود استعدادهای برتر بیشتری را به سمت حوزه‌های علمیه فراهم می‌آورد، خاطرنشان کرد: وقتی توجه از ناحیه ستاد به وضعیت معیشت و تحصیل طلاب مستعد برتر ایجاد شود، تأثیر خود را در مدارس علمیه خواهد گذاشت و ثمرات قابل‌توجهی را به وجود می‌آورد.

تشکیل بانک جامع اطلاعات مستعدین برتر و نخبگان

حجت‌الاسلام باقریه یزدی بابیان اینکه یک نیروی مستعد برتر حوزوی، صاحب‌فکر یا دارای حداقل زمینه تفکر خوبی است، لذا باید با مشورت او، نیازهایش را برطرف کنیم، گفت: طی جلساتی تاکنون، نیازها و دغدغه‌های استعدادهای برتر شناسایی و با توجه به فرصت‌های ایجاد شده، زمینه فعالیت و ارتباط با سایر مراکز مورد نظر انجام شده و با توجه به نیاز مدارج علمی این سطح از مستعدین برتر جهت نگارش پایان‌نامه‌های سطح ۳ و رساله‌های سطح ۴، بانک آرشیوی از مسائل روز جامعه ارائه ‌شده است.

وی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه نسبت به توجه نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی، افزود: برای رسیدن به مراحل تدوین اسناد بالادستی، دوره‌های تخصصی روش‌شناسی نظریه‌پردازی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در قالب کلاس‌های شناختی و کارگاه‌های عملیاتی با هدف تربیت نظریه ‌پرداز حوزوی جهت راه اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه با حضور ۱۱ استاد برجسته بومی و ملی در حدود ۴۰ جلسه به‌صورت حضوری در مشهد و مجازی، برگزار گردیده که همچنان ادامه دارد.

مسئول اداره ساماندهی مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مجموعه های دانش‌بنیان و مراکز رشد، نمونه‌ای از فعلیت یابی استعدادهای برتر در سطح جامعه هستند، افزود: با تصویب و ابلاغ ماده ‌واحده اعطای مجوز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در پی راه‌اندازی ظرفیت سازی بنیادی نخبگانی در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: در طول سه سال گذشته فعالیت های ساماندهی حوزه خراسان بزرگ به صورت متمرکز پیگیری و انجام می شد که در راستای ارتقای فعالیت‌ها، با هماهنگی مدیریت های خراسان‌های شمالی و جنوبی، جهت فعلیت یابی و ساماندهی مستعدین برتر شناسایی‌ شده در سال پیش رو، واحد نخبگان و استعدادهای برتر در آن محل ها راه اندازی می گردد.

حجت‌الاسلام باقریه یزدی به ساماندهی و فعالیت مستعدان برتر در مدارس پیش حوزوی نیز اشاره و ابراز کرد: از ظرفیت استعدادهای برتر شناسایی‌شده می‌توان در ایجاد تحول فعالیت‌های فرا بخشی حوزه، استفاده کرد و از توان ذاتی آنان در ایجاد ثمرات حائز اهمیت و مثبت خروجی‌های همه بخش‌ها، بهره‌مند شد.

وی در پایان گفت: ارتباط با مدیریت اساتید آموزش حوزه، مراکز پژوهشی درون و برون حوزوی، کانون های نخبگانی درون حوزه و خارج از آن، دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور و بنیاد ملی نخبگان از دیگر فعالیت‌های این بخش در طول سال های گذشته است که به‌واسطه‌ی آن حمایت‌های ساماندهی و بهره وری مختلفی برای استعدادهای برتر در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کانون های ساماندهی: «اخلاق و تربیت»، «فقاهت و اجتهاد»، «قرآن و حدیث»، «علوم عقلی»، «تبلیغ و خطابه»، «اهل‌قلم و هنر»، «زبان و ادبیات عرب» و «اجتماع و سیاست» هشت کانون نخبگانی حوزه علمیه خراسان هستند که از سه سال گذشته تاکنون تحت اشراف مرکز نخبگان و استعدادهای برتر این حوزه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 0
    من که فهم درستی ندارم اما در این حد متوجه شدم جداسازی طلاب زرنگ و پر تلاش از بقیه طلاب شاید برای طلاب مستعد خوب باشه اما واسه امثال من خوب نیست از نعمت هم بحث و هم درس قوی که آدم با دیدن و معاشرت باهاشون انگیزه اش زیاد بشه محروم می شویم. البته که این نظر ارزش ندارد چون دید من محدود است
  • GB ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    0 0
    سلام.کاش شیراز هم به بچه هایی که دوست دارند بعد از کلاس هشتم وارد حوزه بشوند و تحصیلاتشونو از طریق حوزه ادامه بدهند اهمیت میداد.متاسفانه در شیراز چنین امکانی وجود ندارد.دخترم با معدل ۲۰ در پایه هشتم خیلی دوست داشت به حوزه برود.ولی نشد و خیلی هم ناراحته.چرا مسئولین فکری برای این موضوع نمی کنن
  • بوشهری IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
    1 0
    سلام حوزه خراسان نتوانسته در جذب طلبه موفق باشد لذا رو آورده است به عنوان نخبگانی که اگر کسی گفت آقایان حوزه خراسان چرا جذب طلبه شما اینقدر کم بوده سریع بگویند ما هرکسی را جذب نمی کنیم و فقط نخبه ها را جذب می کنیم و آمار نخبگان هم محدود بوده است! آقایان خراسانی دیگر وقت این شیوه های نمایشی گذشته است... آیا مقام معظم رهبری به این امر راضی اند؟! با یک جستجوی ساده در سایت رهبر معظم ملاحظه خواهید کرد که حضرت آقا با جذب نخبگانی در حوزه مخالفند، آیا این نظر مبارک را ندیده اید یا دیده اید و توجه نکرده اید؟!!!