جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود آذربایجانی

حوزه/ دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در جلسه افتتاحیه دوره توانمندسازی مشاوران و روانشناسان طرح سنجش سلامت روان متقاضیان ورود به حوزه، گفت: سنجش سلامت روان و استعداد سنجی، لازمه پذیرش کیفی و نخبگانی حوزه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی در جلسه افتتاحیه دوره توانمندسازی مشاوران و روانشناسان طرح سنجش سلامت روان متقاضیان ورود به حوزه، که به همت مدیریت مشاوره و آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، خاطرنشان کرد: این طرح را نباید آخرین ظرفیت خود بدانیم؛ باید با دقت‌های کافی علمی و عملی و ملاحظات و وسواس‌های لازم انجام و از طرفی نیز آسیب‌شناسی شود و با نگاه به ابعاد آن و سنجش ضعف‌ها، طرح ها به طور سالانه تکمیل شود تا با کفایت لازم اجرا گردد.

وی با اشاره به آیه « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ؛ ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آنگاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا باتقواترین شمایند، همانا خدا کاملاً دانا و آگاه است»، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید تا هم دیگر را بشناسید و این تفاوت‌ها ملاک برتری نیست، بلکه ملاک برتری تقوا است. که در ادامه می‌فرماید « خداوند به ویژگی‌های شما، دانا و خبره است».

دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با طرح این سؤال که « شخصیت واقعی افراد را چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم»، تشریح کرد: وقتی شما در مورد شخصیت خودتان می‌خواهید صحبت کنید و یا کسانی که از نزدیکان شما هستند، ممکن است با خیرخواهی و خوش‌بینی، مهربان بودن شما را و یا این‌که شما شخصیت محکم و استواری دارید را بیان کنند و یا شما نسبت به دیگران اظهار کنید، اما برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد و تفاوت‌های آن‌ها باید از جهات روان‌شناسی اختلافی همچون تفاوت‌های فردی افراد ، تفاوت‌های جنسیتی (بین زن و مرد) تفاوت‌های صنفی و نژادی و ... موضوع را بررسی کرد.

وی با بیان اینکه وراثت، عوامل محیطیِ طبیعی و اجتماعی، عوامل ارادی و اکتسابی، از جمله مباحث علمی در خصوص تفاوت شخصیت افراد است، افزود: در دیدگاه‌های روان‌شناسی، قضاوت اخلاقی و داوری ارزشی نداریم و فقط ویژگی‌های شخصیتی افراد را شناسایی می کنیم تا استعدادهای اولیه آن ها که با روش‌های اکتسابی و تربیتی شکوفا کردند در مسیرهای بهتری هدایت شوند، بنابراین وظیفه هرکدام از ما به‌عنوان مشاور و روانشناس، این است که این استعدادها را برای به فعلیت رساندن بهتر، با ابزارها و روش‌های علمی شناسایی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین آذربایجانی با اشاره به اینکه تست‌های شخصیت، یکی از بهترین ابزارها است تا بتوان ویژگی‌های افراد را به دست آورد و یک نیمرخ روانی را برای آنها رسم کرد، ادامه داد: برای پذیرش در حوزه علمیه ما نیاز به‌گزینش صحیح داریم. علاوه بر تدین افراد و تحقیق که در گزینش، برخی از ویژگی¬ها را در حدی که ابزارهای علمی در اختیار ما قرار می دهد به دست بیاوریم.

وی ابراز کرد: با تست‌های شخصیت شناسی می‌توان به ثبات و استواری هیجانی، ویژگی‌های سلامت روان، استعداد مناسب برای تحصیل در حوزه، درون‌گرایی و برون‌گرایی افراد، پی برد.

دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، با تأکید بر رازداری و دوری از شتاب‌زدگی در افراد، گفت: هدف ما کمک به فرد در مرحله اول و کمک به حوزه در مرحله دوم می باشد.

گفتنی است، دوره توانمندسازی مشاوران و روانشناسان در طرح سنجش سلامت روان متقاضیان تحصیل در حوزه علمیه خراسان، با هدف ضرورت غربالگری روانی و اقتضائات علمی و اخلاقی آن، آسیب‌شناسی روانی در مصاحبه پذیرشی، اصول و فنون مصاحبه پذیرشی و دانش‌افزایی کاربردی تست شخصیت، توسط مدیریت مشاوره و آموزش‌های علمی کاربردی معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی حوزه علمیه خراسان با حضور حجج‌اسلام مسعود آذربایجانی، محمد فرهوش، محمد غلامپور و احمد عرفانی در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha