پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انتخابات

حوزه/ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انتخاب در تعیین روند زندگی فردی و اجتماعی تأثیر جدی می گذارد و هر چقدر مبتنی بر بینش و آگاهی باشد، ما را به آینده آرمانی نزدیک می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلال ریزانه در گفت‌وگویی به بررسی نقش انتخابات در ترسیم آینده آرمانی جهان اسلام، اظهار داشت: هر چقدر انتخاب ما با اهداف آرمانی که داریم، تناسب داشته باشد و بر مبنای ارزش های ما صورت بگیرد، می تواند در شکل گیری آینده آرمانی مؤثر باشد.

وی گفت: برای این که به آینده ایده آل یا همان آینده آرمانی دست پیدا کنیم، باید روندهای این موضوع را به خوبی شناخته و طبق آن عمل داشته باشیم.

عضو هیأت علمی گروه پژوهشی آینده‌پژوهی دین و دینداری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در آینده پژوهی، آینده به چهار دسته ممکن، محتمل، مرجح و محتوم تقسیم می شود و ما از طریق قدرت انتخاب و بینشی که داریم، در رقم خوردن آنها مؤثر واقع می شویم.

وی انتخابات را یک روند تأثیرگذار در شکل گیری آینده ایده آل و آرمانی معرفی کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن کریم نیز یکی از مهم ترین مقوله های تأثیرگذار در شکل گیری آینده، مسأله انتخاب دانسته شده است.

ریزانه با بیان اینکه هر نوع تغییر در آینده مبتنی بر انتخاب های ما خواهد بود، اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری بدون شک در شکل گیری آینده جامعه تأثیرگذار است، چون موجب تغییر روندها خواهد شد و در نتیجه، اسباب شکل گیری آینده را فراهم خواهد کرد؛ نتیجه دانش آینده پژوهی این است که ما در این دانش آینده را پیش بینی نمی کنیم، اما با بهره گیری از آن می توانیم خود را برای مواجه شدن با آینده آماده سازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب در تعیین روند زندگی فردی و اجتماعی تأثیر جدی می گذارد و هر چقدر مبتنی بر بینش و آگاهی باشد، ما را به آینده آرمانی نزدیک می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha