سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دانشگاه مفید

حوزه/ دانشگاه مفید از جمله مراکز دانشگاهی در کشور است که امکانات و خدمات ویژه‌ای را برای طلاب و روحانیون در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دانشگاه مفید از جمله مراکز دانشگاهی در کشور است که امکانات و خدمات ویژه‌ای را برای طلاب علوم دینی در نظر گرفته است. حجت الاسلام سید مهدی نریمانی معاون آموزشی این دانشگاه در گفتگویی به بیان برخی از این موارد پرداخته که تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

سیاست دانشگاه مفید در جذب طلاب حوزه های علمیه بر چه اساسی است و هدف از پیگیری این سیاست چیست؟

همانگونه که مستحضرید، دانشگاه مفید در حوزه علوم انسانی فعالیت دارد و با هدف پاسخگویی به پرسش‌های انسان معاصر در گسترۀ رابطه دین و مسائل روز بر اساس منطقی مشخص و به ‌دور از تعصب، در سال ۱۳۶۸ تأسیس شد. هدف اساسی از تاسیس این دانشگاه، ایجاد مرکزی آکادمیک برای فهم، بررسی و تعمّق دربارۀ پرسش‌های اساسی مرتبط با دین و در حد توان، ارائه پاسخ هایی مناسب و روزآمد است.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی (ره) موسس فقید دانشگاه مفید، مهمترین لازمه دستیابی به این هدف را تربیت افرادی می دانستند که به صورت توامان به دو زبان حوزه و دانشگاه مسلّط باشند تا بتوانند ضمن فهم صحیح آموزه های دینی، آنها را با زبان آکادمیک به جامعه ارائه نمایند. نتیجه عملکرد این دانشگاه در طول سه دهه فعالیت، آموزش نزدیک به ۱۵۰۰ طلبه بوده که بسیاری از طلاب دانش آموخته دانشگاه مفید هم اکنون از چهره های شناخته شده حوزوی و دانشگاهی هستند که علاوه بر اشتغال در سمت های مختلف اجرایی و خدمت رسانی، آثار قلمی آنان از منابع قابل توجه در گستره مباحث مرتبط با دین و اجتماع است.

برای تحصیل طلاب در دانشگاه مفید چه شرایطی در نظر گرفته شده است؟

طلاب حوزه های علمیه امکان تحصیل، در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس شرایطی که هرساله از طریق وب سایت دانشگاه مفید (www.mofidu.ac.ir) اعلام می شود، را دارند.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته، طلاب متقاضی می توانند از سه طریق برای تحصیل در این دانشگاه اقدام نمایند:

الف: از طریق آزمون اختصاصی:
این آزمون مختص طلاب است و سالی یکبار به صورت دو مرحله ای (آزمون و مصاحبه) برگزار می شود. راجع به این شیوه چند نکته وجود دارد:
اول: پذیرفته شدگان در این آزمون اگر شرایط بورس را داشته باشند، مشمول بورس آیت الله العظمی موسوی اردبیلی (ره) می شوند. این بورس شامل کلیه هزینه های تحصیل طلاب در دانشگاه مفید و کمک هزینه نقدی است.
دوم: ظرفیت پذیرش طلاب از طریق آزمون اختصاصی برای هر رشته نیز به این صورت است:
دوره کارشناسی ۱۵ نفر، دوره کارشناسی ارشد ۵ نفر و دوره دکتری ۴ نفر.
سوم: منابع آزمون مختلف بوده و بر اساس رشته های مد نظر متقاضی است.

طلاب می توانند از طریق این لینک با جزئیات بیشتر آشنا شوند.

ب: از طریق کنکور سراسری:
هر کدام از برادران و خواهران طلبه که در کنکور سراسری پذیرفته شوند می توانند در دانشگاه مفید مشغول به تحصیل شوند.

ج: از طریق استعدادهای درخشان – ممتازین (شرط معدل):
پذیرش طلاب با شیوه استعداد های درخشان در دانشگاه مفید، مخصوص دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است. برای اطلاع از آیین نامه پذیریش ممتازین (اینجا) کلیک کنید.

آیا سهمیه ایثارگران و جانبازان در پذیرش طلاب در دانشگاه مفید نیز اعمال می شود؟

از آنجا که دانشگاه مفید از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، در بحث سهمیه ها ما تابع قواعد و آیین نامه های این وزارت خانه هستیم و به هرکدام از کد رشته هایی که سهمیه تعلق بگیرد در خدمت خانواده محترم ایثارگران و جانبازان خواهیم بود.

طلاب پذیرفته شده در دانشگاه مفید در چه رشته هایی می توانند تحصیل کنند؟
در دانشگاه مفید ۴۱ گرایش تحصیلی در شش دپارتمان «اقتصاد»، «حقوق»، «فلسفه»، «علوم سیاسی»، «الهیات» و «زبان انگلیسی» و در سه مقطعِ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود که متقاضیان می توانند با توجه به علاقه، سوابق تحصیلی و نیز کسب شرایط لازم در این کد رشته ها مشغول تحصیل شوند. برای اطلاع از کد رشته های فعال در دانشگاه مفید (اینجا) کلیک کنید.

آیا در سال ۱۴۰۰ نیز آزمون اختصاصی طلاب برگزار می شود؟
طبق روال هر ساله دانشگاه مفید، برنامه ریزی برای برگزاری این آزمون در سال ۱۴۰۰ نیز انجام شده وبا توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور و به استناد مجوز سازمان سنجش و بر اساس تفاهم نامه هایی که با حوزه علمیه خراسان و … منعقد نموده ایم، آزمون اختصاصی امسال در سه شهر قم، مشهد و بناب برگزار می شود و طلاب متقاضی می توانند با مراجعه به هرکدام از این سه محل در آزمون اختصاصی شرکت نمایند.

به عنوان سوال آخر بفرمایید که در دانشگاه مفید چه امکانات و تسهیلات علمی، فرهنگی، مالی و رفاهی برای دانشجویان فراهم آورده شده است؟

در دانشگاه مفید علاوه بر توجه کامل به بُعد علمی و بهره مندی از اساتید طراز اول، کلیه امکانات لازم و استاندارد، برای زیست دانشجویی نیز فراهم شده که به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنم.

کتابخانه و مرکز اسناد
در فضایی با مساحت ۳۱۰۰ متر مربع و دارای بیش از ۲۵۰ هزار جلد منابع چاپی و نیز بخش کتابخانۀ دیجیتال با بیش از ۲۰ هزار نسخه کتب تخصّصی علوم انسانی به‌ زبان انگلیسی برای استفاده پژوهشگران؛

– هادیان تحصیلی
برای مشاوره تخصصی به طلاب، اساتید نمونه در هر رشته به عنوان هادیان تحصیلی طلبه ها مشخص شده اند تا مشورت های لازم در زمینه های آموزشی حوزوی و دانشگاهی، مسایل پژوهشی و تربیتی را به ایشان ارائه دهند.

– متناسب سازی ساعات کلاس ها
با توجه به لزوم تحصیل همزمان در حوزه برای طلاب پذیرفته شده (بورسیه) در دانشگاه مفید، برنامه کلاس ها به صورتی اجرا می شود که به دروس حوزه خللی وارد نشود. از این رو برنامه ریزی درسی برای این عزیزان بدین نحو انجام شده که کلاس ها از ساعت ۱۰:۳۰ به بعد برگزار شوند تا طلاب امکان شرکت در دروس حوزه را داشته باشند.

– انجمن های علمی و کانون های فرهنگی
در دانشگاه مفید انجمن های علمی و کانون های فرهنگی متعددی تاسیس شده که با تصدی دانشجویان، برنامه های مختلف علمی، فرهنگی و … برگزار می کنند.
– مرکز آموزش های آزاد و مجازی
دانشگاه مفید از طریق این مرکز دوره های مهارتی مختلفی برگزار می کند که زمینه ارتقای توانایی های شخصی دانشجویان و نیز تسهیل روند تجاری سازی علوم انسانی را فراهم سازد.

– کلینیک های دانشگاه مفید
در این دانشگاه تا کنون دو کلینیک حقوقی و حقوق کودک تاسیس شده است. این کلینیک ها علاوه بر برگزاری دوره های علمی – آموزشی به ارائه خدمات عام المنفعه نیز مشغولند. طلابی که در رشته های مرتبط مشغول تحصیل شوند می توانند از خدمات این دو کلینیک بهره مند گردند. همچنین دانشگاه مفید در نظر دارد کلینیک اقتصادی را نیز راه اندازی نماید.

– مراکز مطالعاتی
در دانشگاه مفید چهار مرکز مطالعاتی تخصصی تاسیس شده است. مرکز مطالعات قرآن، مرکز مطالعات حقوق بشر، مرکز مطالعات اقتصاد و مرکز مطالعات حقوق تطبیقی. این مراکز هر ساله برنامه های داخلی و بین المللی مختلفی در قالب همایش، کارگاه آموزشی، مدرسه تابستانی و … برگزار می کنند. همچنین این مراکز در تولید آثار علمی نقش فعال دارند که طلاب و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی می توانند از طریق ارائه طرح های پژوهشی متناسب با وظایف این مراکز، از بودجه پژوهشی آنها بهره مند شوند.

– نشریات
در دانشگاه مفید ۶ نشریه با رتبه علمی منتشر می شود که از نشریه های شناخته شده در بین مراکز علمی هستند. این نشریات در زمینه های تخصصی قرآن و حدیث، فلسفه، حقوق، حقوق بشر، اقتصاد، علوم سیاسی، و … فعالیت می کنند که زمینه مناسبی برای نشر افکار و اندیشه های دانشجویان گرامی فراهم می آورند.

– امکان همکاری به عنوان استاد مدعو و دستار آموزشی و پژوهشی
طبق تمهیدات اندیشیده شده، طلابی که در دوره دکتری دانشگاه مفید مشغول به تحصیل شوند، با دارا بودن شرایط لازم می توانند به عنوان استاد مدعو در مقطع کارشناسی تدریس نمایند. همچنین طلاب مشغول به تحصیل در تمامی مقاطع به شرط احراز شرایط، می توانند به عنوان دستیار آموزشی و پژوهشی به همکاری با اساتید دانشگاه بپردازند.

تسهیلات مالی

الف: بورس ها

در این دانشگاه علاوه بر بورس مرحوم موسس (رض)، دو نوع بورس دیگر نیز راه اندازی شده است که دانشجویان پذیرفته شده با دارا بودن شرایط اعلام شده، می توانند از تسهیلات این دو نوع بورس بهره مند گردند.
۱- بورس اختصاصی دانشگاه مفید: این بورس شامل تحصیل رایگان در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است.
۲- بورس خیرین: این بورس نیز برای جذب حمایت خیّران از دانشجویان مستعد طراحی و اجرا شده است.

ب: تقسیط شهریه

در دانشگاه مفید امکان تقسیط شهریه برای همه مقاطع تحصیلی وجود دارد که هر ساله شرایط آن از طریق وب سایت دانشگاه اعلام می شود.

ج: تسهیلات بانکی

بر اساس رایزنی های صورت گرفته، دانشجویان دانشگاه مفید با دارا بودن شرایط لازم، امکان استفاده از تسهیلات قرض الحسنه به عنوان کمک هزینه تحصیلی را خواهند داشت. این کار از طریق معرفی دانشجو به بانک صورت می گیرد.

د: وام صندوق رفاه وزارت علوم

هر ساله با اعلام زمانبندی وزارت علوم، امور مربوط به ثبت نام و اختصاص وام صندوق رفاه، در دفتر مدیریت خدمات دانشجویی به انجام می رسد.

ه: وام ضروری صندوق دانشگاه

این وام بر اساس شرایط خاص به دانشجویان متقاضی دارای شرایط، اعطا می شود.

-اردوهای علمی، سیاحتی و زیارتی

در دانشگاه مفید هر ساله اردوهای متعددی توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی برگزار می شود. این اردوها شامل بازدید از مراکز علمی، نهادهای مختلف، مراقد مطهر، مناطق باستانی و طبیعی و .. می شود.

-امکانات رفاهی
همانگونه که اشاره کردم زندگی استاندارد دانشجویی در دانشگاه اهمیت فراوان دارد. از این رو برای ایجاد محیطی پرنشاط که پاسخگوی نیاز طلاب و دانشجویان گرامی باشد، امکانات مختلف خوابگاهی، ورزشی، تفریحی و …در دانشگاه مفید تدارک دیده شده است که به عنوان نمونه می توان از سایت کامپیوتری اصلی دانشگاه با ۵۰ دستگاه رایانه به روز و اینترنت رایگان و پر سرعت، زمین های فوتبال با چمن مصنوعی، سالن های مسقف ورزشی، ایستگاه دوچرخه و ده ها هکتار فضای سبز و … اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha