شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طاهری

حوزه/ مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در نخستین نشست شورای احیاء آواها و نواهای آئینی این استان با صدور احکامی اعضای این شورا را منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، نشست شورای احیاء آواها و نواهای آئینی، با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر و سایر اعضای شورا در اداره کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام طاهری اظهار داشت: این نشست پیرو فرمایشات نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، مبنی بر حفظ و صیانت از سبک‌های آئینی بوشهری و لزوم تشکیل شورایی در این خصوص برگزار شده است.

 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: به زودی با راه‌اندازی تخصصی کارگروه‌های پنج گانه در حوزه احیاء آواها و نواهای آئینی، علاقه‌مندان و کسانی که به بوشهر سفر می‌کنند، علاوه بر سوغات‌های مادی استان، از بسته‌های فرهنگی در حوزه آواها و نواهای آئینی نیز بهره‌مند خواهند شد. 

وی در ادامه افزود: این شورا شامل پنج کارگروه تخصصی در بخش‌های قرآنی، مولودی‌خوانی، نوحه و تعزیه‌خوانی، مداحی و تراث آئینی است که تاکنون با جمع‌آوری آواها و نواهای بوشهری در حوزه مداحی در محرم امسال از آن رونمایی خواهد شد.

قائم مقام صدا و سیمای مرکز بوشهر در ادامه از برگزاری مسابقه مداحی از شبکه استانی در محرم امسال خبر داد و افزود: امسال سبک پامنبری نیز که یکی از سبک‌های سنتی و اصیل در روضه‌خوانی‌های قدیم بوشهر بوده به رشته‌های این مسابقات اضافه شده است.

مهدی حیدری همچنین در مورد آئین‌های سنتی نِیمه‌خوانی، دُمدُم سحری و یزله‌خوانی و همچنین برگزاری مراسم معنوی و سنتی زار که هم اکنون نیز در جزیره خارگ متداول هست و برگزار می‌شود مطالبی را ارائه کرد. 

در بخش دیگری از این نشست مسعود غلام‌زاده، نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری بوشهر، در سخنانی از برگزاری جشنواره سنتی یزله‌خوانی در سطح استان خبر داد و افزود: تاکنون فراخوان این جشنواره ابلاغ شده است و پس از ثبت نام متقاضیان، این جشنوراه در سطح استان برگزار خواهد شد. 

در پایان این جلسه مدیرکل تبلیغات اسلامی حکم انتصاب سیدحسین ناظر، عبدالکریم مشایخی و مسعود غلام‌زاده، حسین مهتدی و علی‌اکبر مزارعی را به عنوان اعضای شورای احیاء آواها و نواهای سنتی استان بوشهر به آنان اعطاء کرد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha