یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
الشيخ رضا مختاري

حوزه/ رئیس مؤسسه کتاب شناسی شیعه کارها و فعالیت احیاء تراث آیت الله الخرسان را با وجود عدم امکانات آن زمان شاهکار علمی توصیف کرد و گفت: نباید نسبت به کار گذشتگان حالا به خاطر نواقصی بی انصافی کرد و آنها را کم ارزش جلوه داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مختاری امروز در نهمین پیش نشست کنگره علمی امناء الرسول«نقش آیت الله سید محمد مهدی الخرسان در احیاء تراث اهل بیت(ع)» که از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قم و با حضور علما برگزار شد، کارها و فعالیت احیاء تراث آن عالم ربانی را با وجود عدم امکانات آن زمان شاهکار علمی توصیف کرد و گفت: نباید نسبت به کار گذشتگان  به خاطر نواقص، بی انصافی کرد و آنها را کم ارزش جلوه داد.

رئیس مؤسسه کتاب شناسی شیعه افزود: اگر مرحوم آیت الله الخرسان اقدام به تصحیح ۹ جلد از ۱۱۰ جلد بحار در ۵۷ سال کرد، در کمترین امکاناتی چون کپی برداری، کتابخانه های مجهز و نسخی بود که الان موجود است.

وی بیان داشت: ایشان در زمانی اقدم  به تصحیح ۱۴ جلد موسوعه ابن ادریس کرد که منابع و مصادر به سختی یافت می شد و یا قابل دسترسی نبود. حالا اگر با وجود فراهم شدن همه امکانات نسخه های خطی، دستگاه کپی برداری، عکس بردار، کتاب و منبع شناسی و... بخواهیم، تلاش این عالمان ربانی را کم ارزش جلوه دهیم، کار نادرستی است، چرا که فعالیت های آنها در زمان خود با نبود کمترین امکانات نسخ و... شاهکار علمی در امر تصحیح احیاء تراث بوده است.

این محقق عنوان کرد:  آیت الله الخرسان همانند والد و گذشتگان خود ید طولایی در تصحیح و احیاء تراث داشته و اساسا احیاء تراث زمانی معنا پیدا می کند که شخص، متون را درست بفهمد و این کار هر کسی نیست و این که ایشان این کار مهم را انجام داده بودند، نشان از اهمیت کار مرحوم الخرسان دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha