پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرهنگ خانواده

حوزه/ زندگی خانوادگی، مراحل گوناگونی از جمله پیش از ازدواج، پس از انتخاب همسر، عروسی و آغاز زندگی مشترک، فرزنددار شدن، ازدواج فرزندان و دوران کمال را در بر دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می پردازد؛ در شماره های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده ها منتشر می شود:

مراحل آموزش مدیریت زندگی مشترک

چون زندگی خانوادگی، مرحله‌های گوناگونی دارد، آموزش‌های مهارت‌های زندگی نیز باید برابر آن مراحل باشد. مرحله‌ها:

۱- پیش از ازدواج، که مرحلۀ انتخاب همسر است، از مهمترین مراحل زندگی است و بیشترین دقت و مهارت را می‌طلبد. در این دوران، «فاخته‌ها» در اندیشه و تکاپوی یافتن همدم و هم‌آشیانۀ خویش‌اند.

۲- پس از انتخاب همسر، مرحلۀ نامزدی و دوران عقد بستگی است، که مرحله‌ای شیرین و دل‌پسند است و راهکارها و مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد. در این دوران، فاخته‌ها همدم و هم‌آشیانۀ خویش را یافته‌اند، امّا «جداآشیانه» اند.

۳- عروسی و آغاز زندگی مشترک. در این دوران، فاخته‌های جداآشیانه، تک‌آشیانه و هم‌آشیانه می‌شوند و به افق‌های پیش رو می‌نگرند و به برنامه‌های آینده می‌اندیشند. دامنۀ این دوران، گسترده است و آستانۀ آن بلند است. مهارت‌های این دوران و سلوک همسران در این مرحله، بسیار گسترده‌تر و فنّی‌تر و دقیق‌تر و عمیق‌تر است و آن «هزار نکتۀ باریک‌تر ز مو»، نمایان‌تر می‌شود.

۴-فرزنددار شدن. آنگاه که فاخته‌ها هم‌آشیانه شدند و نهال ها پیوند خوردند، اندک اندک ثمره‌ها پدیدار می‌شوند و آشیانه، صفای بیشتر می‌یابد و بوستان، حیاتی نوین می‌یابد. در این دوران، آن «هزار نکتۀ باریک‌تر ز مو» هزاران نکته می‌شوند. مهارت‌ها و فنون این مرحله، بسیار ظریف‌اند؛ از هنگامۀ افشاندن بذر تا پروراندن آن در نهان و سپس سر برآوردن و آمدن به این جهان و آنگاه پرورش آن بر شیوه‌ای درست، تا بالنده شدنش.

این مرحله با مرحلۀ پیشین، در هم آمیخته‌اند؛ مرحلۀ ۴ بر مرحلۀ ۳ وارد می‌شود و این دو دوران، همراه و توأمان می‌شوند.

۵- ازدواج فرزندان. هنگامی که بذرها سر بر آوردند و بر ساقۀ خود ایستادند و نهال‌ها بالنده شدند، نوبت به پیوندزنی و سامان‌دهی‌شان می‌رسد. اکنون جوجه‌های فاخته‌ها، خود، فاخته‌هایی رشید شده‌اند.آنان که تاکنون در آشیانۀ پدر و مادر می‌زیستند، حالا آشیانۀ مستقل می‌طلبند. اینک نسلی نو از درون نسل پیشین سر بر آورده است و اعلام استقلال می‌کند.

مسؤولیت مدیریت این دوران، بر عهدۀ والدین نسل نو است. این دوران نیز فنون پیچیده و دقیقی دارد و آموزش‌ها و مهارت‌های خاص خود را می‌طلبد.

۶- دوران کمال. در این هنگام، والدین به دوران کمال رسیده‌اند. برزیگران دیروز، اکنون بوستان خودساخته و خودکاشتۀ خویش را با افتخار می‌نگرند؛ تلاش‌های سال‌ها مدیریت و مراقبت و زحمت و محبّت، اکنون به بار نشسته و فروغ شادی و خرسندی را در دل و دیدۀ باغبانان، برافروخته است. و اکنون فرزندان و نوگان و نبیرگان و عروسان و دامادان، به هدایت و رهبری پدربزرگ و مادربزرگ، امید بسته‌اند و خواهان دریافت ثمره‌های تجربه‌ها و اندوخته‌های ارجمند ایشان‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha