پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ نشست معاونت تهذیب حوزه علمیه با آیت الله اعرافی

حوزه/ این طرح باید بتواند هماوردی کند و در صحنه رقابت فکری بتواند برتری خودش را نشان دهد و همینطور اینکه با گره های فکری نسل جدید رابطه برقرار کند و گره ها را باز کند و با مباحث علوم اجتماعی که یک قلمرو وسیع است رابطه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در دفتر مدیرحوزه در قم برگزار شد، گفت: ما عهدی با صاحب الزمان ، بزرگان و اعاظم حوزه، رهبری معظم انقلاب اسلامی، شهدا و بدنه حوزه داریم که در ارتقاء و پیشبرد حوزه سر از پا نشناسیم و خود را خادم طلاب و اساتید بدانیم.

وی افزود: ضمن اینکه کار ما کاستی هایی هم دارد، اما این اطمینان را می دهیم  که تلاش برای ارتقا و پیشبرد حوزه خواهیم کرد و خدا را شاکریم به رغم کمبودها، گام های بزرگی برداشته شده است، چه در مقام طراحی و برنامه ریزی و چه در مقام عمل گام هایی و لو با سختی و دشواری در قلمروهای مختلف برداشته شده است.

 گفت و گوی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و فضلای حوزه 

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: ما تا بحال چند پویش در خبرگزاری حوزه برگزار کردیم که این پویش ها در کنار آن کانال هایی که برای طلاب و اساتید وجود داشت مسیری برای ارتباط بیشتر با جامعه حوزوی و طلاب و فضلای حوزه بود، حاصل این پویش ها همچنان مدنظر است و راه های ارتباطی مختلفی برای انتقال مطالب از سوی جامعه حوزوی وجود دارد و بانک ایده ها هم رسما راه اندازی شده است.

*در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم

آیت الله اعرافی با اشاره به فرارسیدن یکصدمین سالگرد بازتاسیس حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: در آستانه یکصدمین بازتاسیس حوزه علمیه قم هستیم و دبیرخانه آن فعال شده است چرا که نیاز است دستاوردهای عظیم حوزه در این بازه زمانی بازشناسی و بازخوانی و ارائه شود و سامان دهی لازم صورت گیرد برای تجلی این درخشش ها و دستاوردها.

عضو خبرگان رهبری افزود: در محورهای مختلف آموزشی و معیشتی زیرساخت های منابع انسانی و پشتیبانی و پژوهشی طرح ها و برنامه های متنوعی هم در دست اقدام و پیگیری است که برخی از آنها گفته شده است.

مدیر حوزه های علمیه با ابراز همدردی با عموم مردم و طلاب درباره مشکلات معیشتی خاطر نشان ساخت: باید بگویم که هم ملت و مردم در سختی ها و تنگناهای معیشتی هستند و هم خیل عظیمی از طلاب و اساتید  دچار سختی های معیشتی هستند که بنده با همه آنان ابزار هم دردی می کنم و واقعا در این سختی های زندگی با گرفتاری های زیادی دست و پنجه نرم می کنند و واقعا طلاب و نخبگان و استعدادهای خوب حوزوی با گرفتاری های زیادی مواجه هستند.

*راز مانایی شخصیت و مهندسی اندیشه اسلامی یک طلبه

آیت الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود ابراز داشت: باید دانست که معماری شخصیت یک طلبه از لحاظ منش و شخصیت اخلاقی و معنوی وقتی استوار است و ماندگار خواهد بود که برمبانی معرفتی پایه ریزی شود.

امام جمعه قم تاکید کرد: یک نگاه کلان و جامع لازم است که طلبه از آن برخوردار باشد، طلبه باید از لحاظ فکری یک یا چند دوره که ذکر شد را بگذراند و ضمن اینکه هم به لحاظ عملی طلبه در همان سطح یک حوزه یک دوره راهیان نور برود و طلبه در کنار آن مبادی که طی می کند در آن سالهای نخستین از پایه های یک فکر کلان برخوردار باشد و طرح هایی همانند طرح شهید مطهری، نظام جامع اندیشه اسلامی و طرح ولایت در این باره خیلی موثر است و همچنین در قلمرو بصیرتی و سیاسی نیز دوره هایی پیش بینی شده است و یک مجموعه برنامه های عملی طراحی شده است.

وی افزود: ما در طرح نظام جامع اندیشه اسلامی و طرح هایی از این قبیل آن چیزی که حوزه دنبال می کند آن است که محور این طرح در واقع چهره های برجسته و مبرز علمی، اخلاقی، اجتماعی و فکری باشند و به همین دلیل هم منظومه ای از بزرگان گذشته و حال حوزه محور این طرح قرار گرفته اند از امام راحل و رهبری و علامه طباطبایی، شهید صدر، آیت الله العظمی جوادی آملی، آیت الله العظمی مکارم،‌آیت الله العظمی صافی، آیت الله العظمی سبحانی، آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله العظمی شبیری زنجانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی، مرحوم آیت الله مصباح یزدی و شهید بهشتی و دیگر متفکران و مراجع بزرگ حوزه یعنی بزرگانی که از لحاظ گوناگون مورد اعتماد جامعه حوزه باشند.

*اصول حاکم بر دوره نظام اندیشه اسلامی

امام جمعه قم گفت: آنچه این طرح دنبال می کند این است که طلبه از یک نگاه جامع به کلیت دین برخوردار شود و منظومه معارف دین در ذهن او شکل بگیرد و تاکید بر آن خطوط اصلی و کلان است و درعین حال روی بنیان ها و پایه هایی که استحکام دارد قرار گیرد تا طلبه خودش را صیانت کند در مقابل هجمه ها، این طرح ها باید دارای یک رویکرد کلان منظومه وار و اجتهادی و روش مند و ناظر به پرسش ها و سوالات جدید باشد.

مدیرحوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: این طرح باید بتواند هماوردی کند و در صحنه رقابت فکری بتواند برتری خودش را نشان دهد و همینطور اینکه با گره های فکری نسل جدید رابطه برقرار کند و گره ها را باز کند و با مباحث علوم اجتماعی که یک قلمرو وسیع است رابطه داشته باشد.

وی افزود: در طرح ولایت، همه این ویژگی ها مدنظر مرحوم آیت الله مصباح یزدی بود و در طرح شهید مطهری هم این امر وجود دارد و البته در نظام فکری رهبری و انسان ۲۵۰ساله نیز منعکس است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه منظومه فکری بزرگان حوزه باید کنار هم دیده شود گفت: این مجموعه بزرگان وقتی باهم دیده شوند نقاط افتراقشان تعارضی با هم ندارند و نقاط افتراق هم مکمل است و اگر هم تفاوتی داشته باشند زیاد نیست.

*اندیشه اسلامی تمدن ساز است

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: در اندیشه اسلامی یک نگاه تمدنی  هست چرا که اندیشه اسلامی تمدن ساز است و تمدنی برپایه اندیشه اسلامی بوجود می آورد که امیدواریم که این منظومه طرح هایی که برای تقویت پایه های معرفتی و نگاه جامع به دین در حوزه دنبال می شود روز به روز رشد پیدا کند و تقویت شود.

وی افزود: در طرح اندیشه اسلامی باید چند سطح دیده شود، از سطح مقدماتی و ابتدایی در حوزه تا سطوح عالی و برای اساتید حوزه و اثرگذاران حوزه باید پیش بینی شود که این مقوله مهم و اساسی در دست اقدام است.

آیت الله اعرافی تربیت استاد و مربی را جدّی و مهم دانست و گفت: در این مسیر تربیت استاد و مربی خیلی مهم است که در هر مدرسه، شهر و استان، استاد و مربی باید داشته باشیم ضمن اینکه اساتید برجسته باید در قم باشند اما در عین حال باید یک سامانه جامع پیدا کنند.

وی توجه به مقوله پژوهشی در اجرای این طرح ها را مهم ارزیابی کرد و ابراز داست: پژوهش باید پشتوانه پیشرفت و بازسازی و ارتقای طرح باشد و با همفکری معاونت پژوهشی حوزه پشتوانه پژوهشی این طرح ها تدارک دیده شود و تدوین متون بر اساس آن پژوهش هاست که دنبال می شود.

مدیرحوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: تمهیدات اجرایی طرح هم امور طلاب و مدارس هم باید به گونه ای باشد که در تعطیلات و تابستان این طرح ها را اجرا کند و همچنین مباحث نرم افزاری در خدمت این طرح باید قرار گیرد تا این طرح ها در فضای مجازی با حفظ کیفیت برگزار شود.

*لزوم توجه به غیر فارسی زبانان در این طرح ها

وی توجه به غیر فارسی زبانان در این طرح ها را مهم دانست و تاکید کرد: در گام های بعدی به تدریج این طرح ها را باید به سمت اینکه به زبان های دیگر آورده شوند و ظرفیت انتقال به خارج و غیر فارسی زبانان داشته باشد باید برده شود تا همگان از این دوره ها و طرح ها استفاده لازم را ببرند.

آیت الله اعرافی در بیان توصیه بعدی خود گفت: رفت و برگشت این طرح ها و ایده ها میان کسانی که دوره را گذرانده اند تا دائما نقد و بررسی شود و پویا شود نیز مهم است، در طرح ولایت با موسسه امام خمینی(ره) ارتباط  خوبی وجود دارد که باید قوی تر شود و ما از همه طلاب نخبه تقاضا داریم که در سایر طرح ها و برنامه های حوزه با مدیریت حوزه همکاری کنند.

*راز اصلاح و ارتقای انگیزه طلاب

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت آشنایی همه طلاب با تاریخ حوزه و زندگینامه بزرگان حوزه گفت: یادآوری می کنم به طلاب و فضلای حوزه که آشنایی با تاریخ و بزرگان حوزه یک ضرورت است، واقعا در کتابخوانی و آشناسازی طلاب با تاریخ حوزه و زندگی بزرگان دینی باید قدم ها و اقدامات بیشتری صورت گیرد و این تاریخ زندگی بزرگان حوزه برای خود بنده نیز بسیار جالب است، زندگی شهید صدر را کسی بخواند واقعا زندگی اش متحول می شود.

*خاطره ای ناگفته از آخرین دیدار با آیت الله مصباح یزدی

وی افزود: در دیداری که اواخر عمر آیت الله مصباح یزدی با ایشان داشتیم آن مرحوم مفصل حدود بیست دقیقه در مورد شهید بهشتی تعریف کردند که آن شهید بزرگوار چه نگاه کلان و راهبردی داشتند، لذا چهره هایی که در این طرح ها مطرح هستند اگر در مقدمه برگزاری این طرح زندگینامه این بزرگان حوزه معرفی شوند بسیار خوب و تاثیرگذار است.

 حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب حوزه های علمیه نیز گزارشی از فعالیت های انجام شده در برگزاری طرح های ولایت، طرح اندیشه اسلامی و طرح شهید مطهری ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha